Здравословни храни за всеки организъм

от

За да може да функционира правилно, организмът се нуждае от няколко задължителни здравословни храни.

За да може  да функционира правилно, организмът се нуждае от няколко задължителни здравословни храни.

Тези здравословни храни са с ниско калорийно съдържание, богати на витамини и минерали, и дори – с лечебен ефект. Ето защо, приучавайки детето от малко да консумира здравословни храни, ще му помогнеш да изгради стабилни хранителни навици и в бъдещото си развитие.

Днес в търговската мрежа се предлага изобилие от хранителни продукти, за всеки вкус и хранителен режим. Но само някои от тях имат желания здравословен ефект върху организма, което налага присъствието им в ежедневното меню и на малки, и на големи.

Здравословни храни за всеки организъм

- Спанак – богат на желязо, витамин К, калций и магнезии, спанакът е изключително полезна храна за костната система на организма. Той намалява риска от развитие на остеопороза, намалява холестерола и стимулира мисловната дейност. Високото му съдържание на флаваноиди (вид молекули с антиоксидантни свойства) предотвратява развиването на ракови клетки, а витамините А и С укрепват имунната система, отпушват артериите и предпазват от сърдечни болести. Няколко порции спанак дневно могат да подобрят познавателните способности на детето и координацията на опорно-двигателния му апарат.

- Месо – макар и според много изследвания месото да се нарежда по-скоро сред вредните храни, то е много важно за подхранването на децата заради високото си съдържание на протеини и желязо. Комбинацията от немазно червено месо, пиле, риба и други протеинови храни ще снабди детето с необходимото количество сили. Най-добре е месото да се приготвя печено или на пара, с малко зехтин и на малки късчета. Имай предвид, че пърженото в много мазнина или приготвеното на скара месо може да доведе до развитие на рак в по-късна възраст.

Здравословни храни за всеки организъм- Пълнозърнести храни – Изключително богати на въглехидрати, те снабдяват организма с енергията, която му е нужна за ежедневните дейности – работа, игра, учене, добър сън. Фибрите и останалите хранителни вещества пък стимулират правилното функциониране на органите, поддържат здравето и помагат за преработването на храната в стомаха. Децата се нуждаят от минимум 2 порции пълнозърнести храни дневно. Това означава ориз, пълнозърнести хлебни изделия, ечемик, царевица, макаронени изделия, овесена каша, пуканки...

- Прясно мляко -  най-богатият източник на калций за изграждане на здрава костна система. Изобщо всички млечни продукти спомагат за цялостното развитие на детето, намаляват риска от остеопороза и поддържат организма жизнен. В случай, че твоето дете отказва да пие дневната си чаша мляко (поради вкусови предпочитания или алергични реакции), можеш да опиташ да му я сервираш с лъжичка какао. Или пък я компенсирай с подобаващо количество сирене, кисело мляко, кашкавал...

- Кисело мляко – ценна здравословна храна, богата на калций и витамини В, стимулираща развитието, функционирането на стомашно-чревния тракт и по-лесното усвояване на протеините и минералите от другите храни. За децата киселото мляко се явява балансиран източник на протеини, мазнини, въглехидрати и минерали. За възрастните то е източник на лактаза за червата, предотвратява инфекциите, ускорява възстановяването на организма след инфекции и укрепва имунната система. Млечната киселина подпомага усвояването на калция от прясното мляко - бактериалните ензими, създаващи се по време на заквасването на киселото мляко, участват в преработването на млечния протеин казеин, което намалява и действията му на алерген.

Здравословни храни за всеки организъм- Плодове и плодови сокове – те са богати на много захар и снабдяват организма с жизненоважни витамини. Но тук става дума за прясно изстискани сокове от пресни плодове, които запазват хранителните си качества. Както и за сурови плодове, сред които трябва да наблегнеш на цитрусите и горските плодове.

- Ябълки – една ябълка на ден ще държи лекарите и зъболекарите далеч от теб и детето. Ябълките съдържат разтворими и неразтворими фибри, които не само им дават засищащ ефект, но и действат двойно по-ефикасно за намаляване на холестерола. Освен това те стимулират слюноотделянето, необходимо за премахването на плаката от зъбите, и мигновено освежават дъха. Някои лекари дори препоръчват да се пие по една чаша ябълков сок след консумация на мазни ястия, тъй като той намалява негативните ефекти на храната върху организма.

- Боровинки – според научните анализи боровинките са No 1 антиоксидант сред общо 60 други плодове и зеленчуци. Антиоксидантните вещества, съдържащи се в боровинките, предпазват от язва, перде на очите и глаукома; намаляват риска от сърдечни заболявания и различен вид рак, намаляват холестерола. Също така забавят стареенето на мозъка, запазват паметта остра и намаляват проявленията на деменция и болестта на Алцхаймер.

Здравословни храни за всеки организъм- Тропически плодове – макар и странни на вкус, някои тропически плодове се оказват неподозирана здравословна храна за децата. Авокадото например е богато на мононенаситени мазнини („добрите” мазнини), необходими в ежедневното меню. Около 25 – 30 % от калорийната дажба на малчуганите се набавя именно от тези мазнини. То е и чудесна бебешка храна. Мангото пък, може да снабди детето ви с дневната порция витамин С и фибри, който ще подсилят имунната система, зъбите и венците му. Можеш да го сервираш пасирано, като декорация към десерта или натурално.

Сред здравословните храни за всеки организъм се нареждат още зеленчуците, рибата (особено сьомгата и риба тон, богати на омега 3 мастни киселини), лененото семе, ядките, бобовите култури и яйцата. Старай се менюто на твоя малчуган да бъде балансирано и разнообразно, богато на повече натурални продукти и винаги поднесено по атрактивен и апетитен начин!