Защо анемията е опасна по време на бременност?

от

Анемията е един от най-често срещаните здравословни проблеми по време на бременност.
Защо анемията е опасна по време на бременност?

Защо анемията е опасна по време на бременност?

Анемията е един от най-често срещаните здравословни проблеми по време на бременност.

Почти всяка четвърта бременна има такива оплаквания в различни периоди от деветте месеца – недостатъчно съдържание на еретроцити или понижено съдържание на намиращото се в него химично съединение хемоглобин. В около 80% от всички случаи става въпрос за желязодефицитна анемия.

За съжаление много жени подминават това състояние като едва ли не нормално за бременността и не обръщат сериозно внимание на данните от изследванията на кръвта. Не бива да се забравя, че основната роля на хемоглобина, на червените кръвни телца е доставката на кислород по целия организъм. Съвсем нормално е човек да не се чувства комфортно и да не може да бъде пълноценно активен.

Всички органи и тъкани страдат при анемия, защото са засегнати от липсата на достатъчно кислород, това важи с пълна сила и за бебето. 

По време на бременност, съвсем естествено, нуждата от желязо е повишена, трябва да задоволява растежа на бебето и организма на мама. Освен това, през деветте месеца натоварването върху тялото на бременната се увеличава няколко пъти, сърцето бие по-бързо, дишането се учестява, бъбреците функционират по-интензивно.

За да се получи този забързан ритъм и органите да функционират максимално добре са нужни повишени дози кислород. А той достига до всички органи и тъкани благодарение на желязото, което е част от състава на хемогобина, който на свой ред е част от червените кръвни телца – еретроцитите.

Освен това, с развитието на теглото и ръста на плода се увеличава и матката, съответно и мускулната тъкан. А желязото е неотменима част от мускулната тъкан. Така с растежа на матката се увеличава и нуждата от желязо.

Желязото е необходимо и за правилното функциониране на плацентата, която храни бебето с нужните за развитието му елементи.

И не на последно място, то е нужно и за оформянето на тъканите и органите на бебето. Още през първия триместър на бременността се образува бъдещата кръвоносна система и кръвта на бебето, от което нуждата от този елемент се повишава още повече.

Това са само част от жизненоважните функции на желязото при работата на майчиния организъми и растежа на бебето. Всъщност този елемент участва в много повече химични реакции и не случайно е един от първите показатели, които измерват лекарите през бременността.

Основният начин на набавяне на желязо е чрез храната. Ако на ден поемеш около 2000 – 2500 килокалории чрез храната, от тях в организма ти ще попаднат около 10 милиграма желязо. Но остава въпроса с усвояването на желязото, както и на всички важни витамини и микроелементи. След храносмилането от тези десет милиграма в кръвта се отделят едва около 2-3 мг.

Усвояването на желязото зависи от няколко фактора – от евентуални заболявания на стомаха и червата, на други органи, дефицит на витамини (основно аскорбинова и фолиева киселина, както и В12, липса на достатъчно качествен прием на белтъчини, както и други фактори.

За развитие на желязодефицитна анемия при бременност спомагат няколко фактора.

Изначално ниски запаси на желязо в организма, още преди настъпване на бременността и в последствие:

  • Възраст на бременната – под 18 години и над 40 години;
  • Лошо хранене с ниско съдържание на витамини в храната;
  • Заболявания на стомаха, черния дроб или червата, при което се нарушава усвояването на желязо и транспорта му към органите и тъканите;
  • Хормонални нарушения и прием на хормонални контрацептиви;
  • Тежки и дълги заболявания;
  • Обилна и дълга менструация;
  • Някои гинекологични заболявания, като миома на матката, ендометриоза;
  • Чести кръвотечения;
  • Хроничен алкохолизъм.

Други причини могат да са многоплодна бременност, при която съвсем естествено нуждата от желязо скача многократно. Или кратка пауза между две бременности, когато организмът още не е възвърнал баланса си и не е възстановил силите си и запасите от полезни елементи.

Периода на лактация също е повод за загуба на количества желязо.

Най-препоръчителен начин за усвояване на желязото е чрез храната. Важното е да си в добро общо състояние, с подсилена имунна система и да комбинираш приема на храни, богати на желязо с такива, които съдържат витамин С, както и с фолиева киселина.

Препоръчително е да хапваш повече жълтъци, елда, киноа, спанак, коприва, лапад, различни видове сурови ядки, броколи, горски плодове, тъмнозелени листни зеленчуци.