Има ли бъдеща майка, която не харесва да танцува на фона на любимата музика и да усеща плавните движения на детето в утробата й, което сякаш също танцува заедно с нея? И как музиката влияе на бременните и техните бебета?
Акушер гинеколозите твърдят, че през 9-те месеца стресът е нещо нормално, но екстремните му прояви могат да окажат пагубен ефект върху здравето на майката и нероденото дете (дори да се стигне до спонтанен аборт). В родилното отделение стресът не само може да удължи раждането, но и да засили интензитета на болките. Ето защо спокойствието е от първостепенна важност през периода на цялата бременност. А един от най-здравословните начини да запазиш душевното си равновесие и да се насладиш на спокойни девет месеца е музиката. Доказали са го редица изследвания.
Плавните мелодии могат да внесат спокойствие и в родилната зала. Те не само разсейват вниманието на родилките, но и влияят върху психиката им и им помагат да се отпуснат (и по този начин да притъпят болката).
Американският психолог д-р Алън Райтмън също е убеден, че музиката може да намали и дори напълно да изолира болката през бременността и по време на раждането. Според него идеалните мелодии за релаксация са със следните компоненти: плавни преходи в темпото и интензитета на мелодията, темпо 60 удара в минута (или по-малко), и ритъм, близък до дишането в състояние на покой.
Двоен ефект за мама и бебето
Тъй като през бременността жената пренася емоциите си върху детето в утробата си, е хубаво винаги да има под ръка диск с релаксираща музика: заради позитивните чувства, които тя ще предизвиква в бъдещата майка и които ще се пренесат върху нероденото. Състоянието на пълен покой настъпва при пулс е 60 удара в минута. Ето защо и релаксиращата музика се създава в ритъм 60 удара в минута.
Изключително дълбоко въздействие имат и записите с класическа музика. Психолозите обясняват този феномен така: „Класическата музика е израз на цялостната хармония в природата, затова и бебетата, и жените в деликатно положение реагират на нея благоприятно.”
Бебето чува всичко
Слухът е първият осезателен опит, който нероденото си създава в утробата на майка си. Още на седмия ден от началото на бременността ухото може да се види при ехографски преглед под формата на миниатюрна точица, а в средата на 4-ия месец то е вече напълно оформено. Най-първата „симфония“, която бебето чува е шумът от тялото на мама: биещото й сърце, звуците от работата на органите, и разбира се - нейният нежен глас :).
Не е ново откритието, че нероденото реагира радостно на музикалните тонове. Още през 1981 г. парижкият специалист по УНГ Алфред Томатис публикува революционната си студия „Звукът на живота”, за която получава международно признание. Д-р Томатис установил, че тоновете създават трептения, които директно захранват мозъка с енергия. Ето защо развитието на слуха е толкова решаващо и за развитието на плода.
Томатис говори и за „ефекта на Моцарт”. След като използвал музиката на гениалния австрийски композитор, като стимулиращ метод в опити за лечение на редица медицински смущения, той установил, че произведения като „Вълшебната флейта” и „Малка нощна музика” развиват интелекта.
Не спирай да тананикаш
За новороденото е трудно да се дистанцира от външните неприятни шумове: то реагира на неприятните звуци с промяна в пулса и дишането си или с плач. В миналото жените по цял свят пеели приспивни песни на бебетата си, заради успокояващия им ефект. Днес знаем, че това е изключително важно и по ради друга причина - така детето получава и първите си езикови уроци.
Интонациите на майчиния език се представят не само чрез речта, но и чрез най-важното – песента.
За някои жени класическата музика е повече от начин за релакс, наричат я „храна за душата”.
Опитай да си тананикаш класически мелодии и ще усетиш как бебето вътре в теб реагира с радост. Когато то се роди, можеш да продължаваш да му тананикаш същите мелодиите по всяко време от денонощието, когато искаш да го успокоиш и когато аудио уредбата не е наблизо.
Музикални произведения, които бебетата обожават:
Моцарт: „Малка нощна музика”; Концерт за пиано №21, Largo; Концерт за флейта и арфа, C-Dur; Концерт за цигулка № 5, A-Dur
Бетховен: Концерт за пиано №5, Adagio
Брамс: Приспивна песен
Бах: Сонати за флейта; Хор "Wachet auf ruft uns die Stimme", BWV 140
Вивалди: Четирите годишни времена; Концерти за флейта; Концерти за цигулка
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.