За детските рисунки

• от

He сe ядосвай, ако детето ти е изрисувало тапетите в хола. Така то всъщност развива своята умствена и физическа активност.

He сe ядосвай, ако детето ти е изрисувало тапетите в хола. Така то всъщност развива своята умствена и физическа активност. От момента, в които малкото човече може да държи четката или молива, то може и да „рисува".

Всяка смешна драсканица е начин на изразяване. И както колкото повече думички знае мъничето, толкова по-добре се изразява, така и колкото повече техники, свързани с рисуването познава, толкова повече драсканиците се превръщат в картинки.

За детските рисунки

Рисуването стимулира мисълта, паметта, вниманието, фината моторика, въображението, речниковия запас дори. Затова не подценявай желанието на детето да рисува!

От интереса към молива ...до мотивацията за творчество

  • 1-2 година

Детето все още не може да изобразява предмети.

Специалистите наричат този период доизобразителен. На листа случайно се появяват линии и точки.

Постепенно изображението се променя: от щрихи детето преминава към кръгови движения, като се стреми да запълни целия лист. Първите драсканици имат зигзагообразен характер. Към година и половина можеш да запознаеш малчо с хоризонталните, вертикалните и наклонените линии. Имай предвид, че детето се опитва да асоциира рисунките с известни за него предмети.

Възникват първите опити изображението да бъде назовано.

Затова винаги обяснявай на малчо какво рисуваш: например: "Слънцето грее, тревичката никне..."

Рисунката на 2-3 годишните

  • 2-3 година

Това е възрастта, когато децата обожават да оцветяват.

Затова не пренебрегвай книжките за оцветяване. Контурите на картинката не играят ролята на ограничител (както е при по-големите деца).

Те свободно излизат от тях и с удоволствие доразвиват сюжета. Разбира се, ти можеш да помогнеш - „Какво снася кокошката? Хайде да нарисуваме яйчицето." За всички малчугани от особено значение е изображението на лицето (независимо дали е на човек или животно). Очите и усмивката са детайлите, които задължително се открояват в рисунката.

Между 2 и 3 години се проявяват половите интереси и предпочитания.

Момченцата обичат да рисуват влак, кораб. Момиченцата - цветя, пиленца. И всички, без изключение, рисуват слънце.

Рисунката на 3-4 годишните

  • 3-4 година

Децата са вече достатъчно опитни „художници". Те много по-уверено и свободно владеят китката на ръката, с удоволствие рисуват и с водни бои. Вече няма „свободно" рисуване, а внимателни действия в пределите на очертанията. Лицето продължава да бъде главният емоционален стимул за рисуване.

Освен това малките творци нямат нищо против да прерисуват дадена картинка.

Така имат възможност да усъвършенстват техниката си и да получат добър резултат. Твоя е задачата да осигуриш различни цветни моливи, флумастери, боички. Както и да покажеш на малчо нови техники за рисуване. И най-важното - не ограничавай детето с „правила" за рисуване - къщичката може и да лети, цветето може да расте и на облака :). По-често му давай бял лист и го остави да развива на воля въображението и фантазията си.

Рисунката на 4-5 годишните

  • 4-5 година

Постепенно се появява мотивацията за творчество - желанието да получиш добър резултат, да създадеш определено изображение.

Любими теми за рисуване са: къщи, дървета, цветя, хора.

Колкото по-ярки и разнообразни са ежедневните впечатления на детето, толкова по-вероятно е интуитивният му стремеж към изкуството с времето да стане осмислен. Сега е подходящата възраст, ако мъникът има изявен интерес към рисуването, да помислиш за занимания с професионалист.

Ако детето рисува семейство

За детските рисунки

Ако детето рисува по тази тема, след това е добре да обърнеш внимание на резултата. Като начало сравни реалния състав на семейството с нарисувания, ако отсъства член на фамилията, то може би причина е дадено емоционално преживяване (не е задължително да де сериозно), което хлапето временно предпочита да „забрави". Ако пък са нарисувани несъществуващи братя, сестри това ще рече, че детето има нужда от повече внимание, от повече общуване с връстници.

Забележи размерите на фигурите и тяхното разположение. Най-голям е нарисуван този, който е най-главният в представите на детето. Себе си то рисува до човека, към когото е най-силно привързано. Раздалечените една от друга фигури подсказват за семейни проблеми, а съответно хванатите за ръце разкриват спокойната дружелюбна атмосфера у дома.

Значението на цветовете в детската рисунката

Значението на цветовете в детската  рисунката

Преобладаването на даден цвят в детската рисунка може да ти разкрие особености от характера на детето, да ти подскаже от какво се нуждае то.

Жълт цвят

За детските рисунки

Жълтият цвят означава положителни емоции, непосредственост, любознателност, оптимизъм.

Деца, които го предпочитат, са творчески натури, но трудно се приучват към ред и не обичат да взимат сами решение.

Червен цвят

Червеният цвят сигнализира за повишена активност, възбудимост, ексцентричност, агресия.

Тези деца предпочитат буйните игри, открити към новото, непослушни са понякога. За тях е много важна похвалата

Кафяв цвят

Кафявият цвят преобладава в рисунките, когато детето е болно, потиснато или не се чувства уютно.

Зелен цвят

Разкрива уравновесеност, независимост, упоритост.

Много често зеленото присъства в рисунките на малчугани, които се нуждаят от повече майчина любов.

Мнението на специалиста:

Чрез изобразителната дейност се реализира вроденият стремеж на човека към опознаване на света. Рисуването е начин на изразяване още преди детето да е овладяло напълно речта. Чрез него се повишава сензорната култура на малките. Тази дейност е добре да се развива под ръководството на специалист, защото това е процес, при който се придобива изобразителна грамотност - разширяват се познанията за материали и техники, придобиват се умения, тъй като малките деца имат твърде неуверени движения на ръката.

Родителите могат да стимулират интереса на децата към рисуването, като им предлагат различни материали и техники. Особен интерес към това изкуство мъниците започват да проявяват след 3-годишна възраст. За професионални занимания може да се помисли, когато детето е овладяло материалите и техниките за работа, може да ги подбира и използва за получаване на по-голяма изразителност при решаване на замисъла и реализиране на идеята.