Всеки родител се надява неговата рожба да бъде „по-по-най” и почти винаги наистина е така :).
Съкровището ти по правило е най-хубаво и най-схватливо, подредените от него кули от кубчета са гениални строежи, а шарените драскулки – импресионистични шедьоври. Това, разбира се – в кръга на шегата.
Без дори да си даваме сметка обаче, можем лесно и успешно да стимулираме интелектуалното развитие на детето от най-ранна възраст с някои забавни ежедневни занимания и лесни игри.
Ето как да подпомогнеш развитието на детето си...
Позволи на детето да се учи само
Голяма част от познанието си детето придобива на основата на подражанието. Често можеш да забележиш, че то имитира ваши действия от ежедневието – как говорите по телефона или пък как си слагаш червило.
И все пак, освен да вижда как се прави нещо, за него е особено важно да се опитва само да се правя с различни дейности. Достатъчно е да му покажеш как се използва лъжицата, например, след това, обаче, го остави да се учи и да се упражнява само, за да стимулираш развитието му. Не се притеснявай, че ще остане гладно, освен това винаги можеш да довършиш храненето накрая. Прилагай тази идея към всички дейности, в които е подходящо детето да развива уменията си и своята самостоятелност.
Показвай с ръка
Показването помага на децата да комуникират успешно още преди да могат да говорят. Когато ти показваш нещата и ги назоваваш, мъничето лесно разбира връзката между предмета и неговото име. Така то неусетно и естествено се учи – докато играете заедно, докато те гледа как приготвяш храната му, или по време на разходка. Успешното общуване, при което ти го разбираш благодарение на посочването, ще го насърчи да научава още повече.
Окуражавай го да посочва предметите, които ти назоваваш – казваш: „Това е топка/купичка/лъжичка/кола” и посочваш с неговата ръчичка, а после го остваяш само да посочва и питаш „Къде е топката/лъжичката/колата?”, докато се забавлявате или се разхождате заедно.
Взимай участие в игрите му
Според проучване на две групи деца, на които били дадени блокчета, с които да играят вкъщи, групата, която получила блокчетата по-рано, показала значителен напредък в развитието на говорните умения, в сравнение с децата от групата, която получила блокчета по-късно. Защо ли? Оказало се, че родителите сядали при децата и играели заедно с тях.
Използвай всяка възможност да играеш с детето – опитът, който му предаваш за това как и защо функционират нещата по време на играта ви заедно, е безценен. Видяното и наученото за света и живота децата претвояват в игрите, там те се учат да строят с конструктор, така че кулите им да не падат, да хранят и преобличат бебета, да готвят „наужким” и да сервират на мама и тати, да ходят на работа и „до магазина”. Колкото по-често успяваш да играеш с детето, толкова по-стимулиращи ще бъдат игрите за него.
Насърчавай следобедния сън
Той не само отнема насъбралата се умора у детето, но и доказано увеличава способността му да научава нови неща. По време на сън мозъкът обработва натрупаната информация, „складира” я и освобождава ресурс за събиране на нови впечатления и усвояване на нови умения.
На възраст до една година, бебетата обикновено имат нужда да спят два пъти за по час-два, докато скоро след навършването на годинка, сънят остава само по веднъж на ден. Ако детето се съпротивлява срещу дневния сън, опитай се да го накараш да легне дори и под формата на игра още преди да е прекалено изморено. Тиха приказка или песничка заедно с нежно и успокояващо галене по гръбчето или главичката могат да помогнат в приспиването на умореното дете.
Разказвай на детето за ежедневните дейности
Ако говориш на детето, докато извършваш обичайните си заниания вкъщи, ще стимулираш силно говорното му развитие. Деца, чиито майки им разказват за обикновените неща, които правят през деня, са изложени на хиляди думи в повече, в сравнение с тези, чиито майки домакинстват мълчаливо.
Не е трудно, не се притесявай, че ще изглеждаш, сякаш си говориш сама. Просто разказвай на детето какво правиш, сякаш е на година и половина, а не само на 5 или 6 месеца. „Сега мама сипва водичка”, „Наразвам морковче, картофче”, „Бъркам супата”, „Хайде да сменим пелената” – съвсем лесно е, но много стимулиращо за детето. Опитай!
Автор: Нели Стефанова
Текстът е откъс от статия в брой юни 2012 на сп. „Моето дете“
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.