Ароматите имат огромно влияние върху човека, често дори несъзнателно те управляват част от живота ни. Дали ще те привлече ароматът на кафе в магазина, елегантния парфюм на съседа по бюро или подправките в ястието на дадено заведение – всичко това въздейства на сетивата ни. Те активират центрове в мозъка ни, карат ни да реагираме по определен начин, да вземаме решения, да обърнем посоката на разходката си и да предпочетем нещо пред друго или някой пред друг.
Много често, особено хората с развита фантазия, свързват определени аромати с конкретни събития от живота си, с хора, места и действия. Ароматите са способни да създават спомени и да ги извикват в съзнанието ни, независимо колко време е отминало от събитието. Те имат притегателна или отблъскваща сила и не случайно са цяла наука и индустрия от много векове до днес.
Аромотерапията има силно въздействие върху психиката и физиката на пациентите и при добър подбор и правилен подход ефектът не закъснява.
Още преди около 6000 години хората започнали да се интересуват от свойствата на ароматите и да ги използват в различни ситуации от ежедневието. Първите методи за терапия с аромати са разработвани от египтяните. В началото са прилагани за религиозни цели – в храмовете и дворците, както и при погребения на знатни особи. В папируси от преди 2000 години се споменава за „прекрасните масла, избрани аромати и цветове за храмовете, които доставят радост на любимите божества”. Учени дори смятат, че жреците са използвали някои ароматни съставки в комбинация с билки, за да доведат хората до транс по време на церемониите.
Постепенно древните осъзнали, че ароматите имат влияние и върху здравето им. Започнали да ги използват за лекуване на различни проблеми – от кожни екземи, до стомашни неразположения и психически дискомфорт. Добавяли ги в храната, във виното и дори в боята за дрехите на по-богатите. Смята се, че и Хипократ ги е използвал и е съветвал пациентите си редовно да вземат ароматна вана и масаж.
Преди векове познанието за ароматите било достъпно само за избрани. Но днес вече всички ние имаме възможност да се запознаем със свойствата на ароматите и маслата и можем да ги използваме в ежедневието си, а ароматерапевти се срещат често в реномираните козметични салони. Достатъчно е да посетиш добре заредена аптека или биомагазин и да прочетеш етикетите на ароматните масла.
Можеш да ги използваш за успокоение, за релаксация и против стрес в тежки моменти.
Може да ги добавиш към шампоана и течния сапун, към душ гела си.
Ароматни масла се използват дори в прането, като за целта са нужни само няколко капки към препарата и то ухае прекрасно.
Ароматни масла се използват за дезинфекция на въздуха, за арома лампи.
Прилагат се против главоболие, настинки, вируси.
Консултацията с опитен ароматерапевт може да ти даде много подробна информация в зависимост от твоя конкретен случай, от нуждите ти, от здравословното ти състояние и периодът, в който се намираш.
Не случайно един от най-предпочитаните аромати е този на портокаловия цвят. Уханието е невероятно, цветно, свежо и направо пленяващо. В много страни на юг най-предпочитания сватбен букет е този от цветове на портокал. Смята се, че този аромат помага при депресии, страхове, нервно напрежение, безсъние и други. Това до някъде се обяснява с факта, че цитрусовите аромати повишават чувствителността ни към слънчевите лъчи.
Ароматът на лимона действа тонизиращо, повишава концентрацията и придава сила и свежест.
Розата с право е наричана царица на цветовете, нейният аромат има омайно въздействие върху хората. Всъщност има десетки видове рози и съответно разновидности на розови аромати. Розата е не само красива, нейното ухание има тонизиращо и релаксиращо въздействие. Използва се масово в парфюмерията, дори средновековния учен Авицена е написал книга за нея.
Евкалипта и зеления чай отнемат умората и повишават работоспособността. В Япония много корпорации са открили благотворното въздействие на тези аромати и ги използват масово в офисите си, направо в системите за вентилация.
Според изследвания, някои аромати могат дори да влияят върху успеха в търговията. Например, в магазините за храни е много важно да мирише на нещо вкусно, например на скара или прясно изпечен хляб, това кара клиентите да се връщат отново там и да пазаруват. Ароматите отдавна са в арсенала на добрия маркетинг. Много магазини подбират ароматизаторите си внимателно, за да предложат на клиентите си атмосфера изпълнена сякаш с фин парфюм. Други обаче откровено прекаляват в количествата и вместо положителен ефект постигат тежка атмосфера с наситен аромат, който гони клиентите.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.