Светът на словото – кога и как

• от

24-ти май е чудесен повод да се замислим за мястото на книгите в живота на децата ни. Компютърът и телевизията отдавна изхвърлиха книгите от класацията на любимите детски занимания.

24-ти май е чудесен повод да се замислим за мястото на книгите в живота на децата ни. Компютърът и телевизията отдавна изхвърлиха книгите от класацията на любимитекнигите и децата детски занимания. Но въпреки цялата им атрактивност и информативност, книгите имат своето незаменимо място в израстването и възпитанието на децата.

Трябва да се признае, че киното определено спомага за подсилване на интереса към книгите. Филмираните версии на известни приказки и романи подтикват децата да посегнат и към оригиналите. Последният пример е с Алиса в страната на чудесата. Филмът предизвика интерес и към книгата, която дори претърпя ново издание на български, този път с прекрасните илюстрации на Ясен Гюзелев.

Светът на книгите обогатява невероятно детската фантазия, развива интелекта им по уникален начин, подобрява речевите им способности и възможностите им за писмено и устно изразяване. Бонусите от четенето на книги са безкрайни. Информацията, която децата получават чрез четене и разглеждане на книги е много по-трайна, отколкото ако е получена по другите „лесноусвоими” канали. Навикът да се четат книги се изгражда трудно, но ако подходиш правилно, той ще остане за цял живот. Започни от приказките и постепенно с порастване на детето го запознай с чудния свят на романите, енциклопедиите и литературата, като внимавай да не натрапваш всичко това, за да не получиш обратния ефект. Важното е и да съобразяваш поднесеното с възрастта на детето. Предлагаме ти няколко лесни правила, които да ти помогнат в задачата.

За всяка възраст има подходяща литература

Не може да очакваш детето ти да чете „Клетниците” на седем години например. Много майки се хвалят с невероятни постижения и с това как децата им четат сериозна литература на невръстна възраст, но доколко е подходящо и целесъобразно това? Често децата на такива амбициозни родители използват първата възможност за самостоятелност и захвърлят литературните занимание, защото са отвратени и подтиснати от родителските амбиции. Или пък четат книги, които биха им въздействали по-много по-пълноценен начин ако са поднесени в точното време, а не предварително. Не забравяй, че от пет до седем години има огромна разлика в развитието на детето. Така че една книга е подходяща на шест, а другата на седем. Всяка година е от значение.

Започни да събираш детска библиотека

Има много нова детска литература, но класиката си е класика. Ако нямаш най-известните световни приказки и романи, започни да ги събираш още с раждането на детето. Идеален повод да поръчаш на близки и приятели, които се чудят какво да ти подарят по случай раждане или първа годинка. Поръчай си книги и така неусетно ще събереш основата покрай празниците, вместо да трупаш излишни дрехи и играчки, някои от които няма да са ти по вкуса, а други вероятно ще се повтарят с вече налични.

Започни да създаваш читателски навици

Това се случва още с първите годинки на детето, когато му четеш ежедневно приказки, а също и когато детето вижда, че мама и тате обичат книгите и ги четат редовно. Постепенно може да увлечеш детето и на по-късна възраст да му предоставяш възможност само да избира книгите си, да ги четете заедно, да ти разказва, да обсъждате. Съвместното преживяване на прочетеното се отразява на детската фантазия и утвърждава любовта към книгите.

На по-голяма възраст, окоundefinedло шест или седем години, започни да предлагаш книги на детето, които съдържат отделни глави. Тоест, въведи четене с продължение. Всеки ден или през ден започвайте нова глава с детето. Така интересът ще се поддържа дълго време, а когато има безинтересен участък, просто го пропускай.

Не насилвай детето да чете или да чете самостоятелно, ако то държи да е с теб или с баща му. Така ще го отвратиш от книгите, нека досегът с тях да е забавление, при това съвместно. Дори да е свсаикнало да чете само, то може да има нужда от контакт с теб и да го изразява чрез книгата. Не му отказвай това удоволствие. Ако подхождаш с досада или игнорираш молбите му, детето ще остане с впечатление, че се опитваш да го накараш да направи нещо, което ти самата не обичаш.

Книгите са хубав подарък, но все пак децата предпочитат играчките. Така че ако детето си е харесало нещо, не му натрапвай задължително книгата, която смяташ, че е добре да получи. Купи я отделно, за да не разочароваш детето и за да не я възприема с досада.