Сънят при малките деца

от

Сънят е изключително важен фактор за развитието и здравето на всяко дете

Сънят е изключително важен фактор за развитието и здравето на всяко дете. Първите месеци ще бъдат период за обучение и адаптация и за теб, и за малкото. С малко търпение обаче ще преодолеете всички трудности.

Създаване на режим

Колкото по-рано успееш да наложиш на мъничето режим на бодърстване и сън, толкова повече проблеми в бъдеще ще си спестиш. Най-важно е да създадеш вашия ритуал преди лягане, който да го успокоява и подготвя (например: къпане, обличане на пижамката, хранене, гушкане, приказка или песничка преди сън.)

  • Ако искаш бебето да се научи да заспива само, трябва да усетиш неговия ритъм. Наблюдавай кога му се приспива и при първите признаци го сложи в
  • Не оставяй малкото будно дълго време с надеждата, че щом не спи по-дълъг период, след това ще компенсира с повечко часове сън. По-вероятно е то да се изнерви, да се превъзбуди и да заспи още по-трудно след това.
  • Свикни детето да си ляга в леглото, преди да е заспало, а не да се унася в ръцете ти, докато го люлееш.
  • Не го превъзбуждай с игри и закачки, телевизия или силна музика преди лягане, за да може да се настрои за сън безпроблемно.
  • Когато слагаш детето да спи, ограничи времето, което прекарваш с него край леглото. Нека всяка вечер да е с една и съща продължителност.
  • Не влизай постоянно в стаята да го проверяваш, ако не плаче или е заспало.
  • Когато плаче, може да го оставиш за около пет до десет минути само, след това влез и го успокой за кратко и излез отново. Не го изваждай от леглото при всяка малка криза.
  • Подготви се да повтаряш тези упражнения известно време всяка вечер. Важното е да не прекъсваш опитите да регулираш съня и да не се предаваш лесно.

Най-честите проблеми със съня

Сънят при малките деца

Децата от една до пет години са много чувствителни и впечатлителни, затова е нормално да заспиват трудно вечер и да има чести нощни събуждания или поне по веднъж.

  • Ако в стаята е твърде топло или студено, възможно е това да пречи на детето да спи спокойно. Регулирай внимателно стайната температура.
  • Ако малкото се събуди, не бързай да го вадиш от леглото и да го разнасяш в стаята или в родителското легло.
  • Много деца имат нощни кошмари на определена възраст. Потърси причината за проблема (това може да се окаже телевизията или стрес през деня от преживяно в яслата или в градината). Важното е да не лишаваш детето от успокоение, прегръдка и целувки.

Но понякога събуждането е без никаква причина. Просто мъничето вижда, че така му се обръща внимание и затвърждава навика си, за да предизвика грижата на мама и татко.

Опитай се да го привикнеш да заспива отново само: провери дали всичко е наред с него, дали няма температура, нуждае ли се от смяна на пелените, дали не му е прекалено топло или пък студено. Ако всичко е наред, сложи го веднага обратно в леглото, като се опиташ да не говориш високо и да не се суетиш около него.

  • Ако сложиш своя дреха в легълцето до бебето, то ще се успокои и отпусне, защото усеща познатото ухание на мама.

  • Ако детето не е почивало добре през деня, ще спи неспокойно и през нощта.