Шест стъпки към успешната кариера

• от 2

Наскоро се проведе изследване, според което се установи, че всяка трета жена си мечтае най-вече за блестяща кариера, едва след това идват мъжът, семейството и децата.

Наскоро се проведе изследване, според което се установи, че всяка трета жена си мечтае най-вече за блестяща кариера, едва след това идват мъжът, семейството и децата. Всяка от нас може да се сети за доста начини с които това може да се постигне. Виждали сме примери за напредващи с помощта на лакти, други пък с помощта на други изразени части от тялото си, но така или иначе стремежът е един – нагоре по йерархията. Разбира се остава въпросът кое си заслужава усилията и до къде трябва да стигат жертвите в името на кариерата. Важно е да се уточни и какво разбираме под реализация, дали това означава непременно шефско място или просто позиция, която дава свободата да разгърнеш възможностите си? Понякога двете съвпадат, но понякога се разминават сериозно.
Със сигурност е важно да си дадеш сметка на какво държиш, какво искаш да постигнеш и какво можеш да развиеш у себе си. Ето няколко лесни и общовалидни правила, които ще ти помогнат да достигнеш целта си:

1. Трябва да се обичаш и да си имаш доверие, дори и да започваш работа в нова област.  Иначе как очакваш колегите и шефът ти да разчитат на теб? Това важи изцяло във всички области на живота. Няма как да постигнеш нещо ако не си вярваш. И не само че трябва да си сигурна в себе си, ти трябва да го излъчваш, да го демонстрираш без свян пред околните. Това означава да преосмислиш облеклото, поведението и маниерите си, с една дума цялостното ти представяне.

2. Научи се да разчиташ първо на себе си, след това на околните. Трябва да можеш да се справяш сама в кризисни ситуации, но имай предвид, че е хубаво и да умееш да работиш в екип. Представи си например следната ситуация – изведнъж изгубваш любимия човек, този на когото разчиташ и знаеш, че винаги ще е до теб, за да ти удари едно рамо. Това може да е родител, приятел или приятелка или съпруг, няма значение. Въпросът е как ще се чувстваш ако изведнъж изгубиш тази безрезервна помощ? Ще изпаднеш ли в паника или ще си стъпиш бързо на краката без притеснения? Ако отговорът е първият вариант, значи трябва да работиш още над себе си и да добиеш самостоятелност.

3. Образованието е друг важен ключ към успеха. Малцина са тези, които без отлична университетска диплома са успели в кариерата. Въпросът не задължително да имаш добри оценки от изпитите, важното е да вземеш наистина качествено образование и да използваш времето за учене, за да обогатиш максимално знанията и културата си. Не е задължително да посещаваш само своите лекции, „кради” и от знанията на други, сходни до твоята, специалности. Или се запиши на нов курс, но не в някоя квартална фирма, а наистина в качествена институция, която има традиции в областта. Струва си да похарчиш пари за това. Вложението в образование е най-доброто, което можеш да направиш за себе си.

4. Отношенията с колегите и шефа също за пробен камък за добрата кариера. Преди всичко трябва да си изпълнена с позитивизъм и желание за помощ. Не завиждай, не клюкарствай и не сплетничи на работното си място. Това са изключително неприятни ситуации и ти в никакъв случай не бива да се забъркваш в тях, дори и да засягат твои близки колеги. Стой надалеч и пази неутралитет. Освен това всеки далновиден шеф би предпочел служител, който не създава подобни проблеми. Със сигурност ще има хора, които ще са ти симпатични и имат положително отношение към теб, но ще има и други, които няма да те толерират. Свикни, че трябва да поддържаш здравословен мир, в противен случай рискуваш да хабиш енергия за излишни и маловажни проблеми.

5. Учи се от опитните колеги. Понякога не е лошо да признаеш, че не знаеш нещо и да помолиш по-знаещ човек да ти помогне и обясни нещо. Гледай към положителните примери на успех, обгради се с хора, които имат повече знания от теб и наблюдавай работата и подхода им към различни проблеми. Това е един вид чиракуване, което ще ти донесе знания наготово, не пропускай тази възможност.

6. Бъди истински професионалист. Това означава да спазваш срокове, да не губиш енергия за излишни и маловажни неща и да структурираш времето си на работа спрямо важните задачи. Спазвай офисния дрес код и правила. Не пренасяй личните си емоции и проблеми на работа, както и обраното. Постоянно търси нови възможности за обучение и усъвършенстване, защото няма област която да не се развива и да предлага нови нива на знание. Показвай това желание и пред началниците. Не е зле да попиташ за допълнителни професионални курсове, които фирмата може да ти осигури.

Накрая не забравяй, че няма незаменими хора и всъщност анкетата, за която ти писах в началото има и втора част. Според нея 85% от всички вече успели в кариерата жени поставят на първо място семейството и любовта. Може би просто трябва да извървим трудния път, за да стигнем отново обратно до истината, която има реално значение за живота ни...