Работата по време на криза е трудна ситуация - без значение дали кандидатстваш за нова позиция или се стараеш да запазиш тази, която имаш. Всеки неуспех на компанията (фирмата, предприятието) се превръща в заплаха за цялата работна верига и всеки се бори със зъби и нокти да запази мястото си. Защото знае, че конкуренцията е завишена, свободните места са малко, а заплащането – недостатъчно за стандарта на живот в страната. Но работата по време на криза има и своите предимства – дава ти безценен урок по оцеляване и солиден опит в развитието ти като личност и професионалист.

И така, работата по време на криза се свежда до две основни положения – търсене на работа и запазване на работната позиция. И в двата случая е важно да си последователна, хладнокръвна и да не губиш вяра в себе си. Очаквай множество разговори, срещи, вътрешни реорганизации или нови отговорности. От теб зависи да приемаш промяната като положително явление и да продължаваш да отговаряш на изискванията на работодателите си.
Как да намериш нова работа по време на криза
Всяка нова работа е свързана с представяне на личните и професионалните ти качества пред евентуалните ти бъдещи работодатели. А във време на криза конкуренцията е безмилостна. Ето защо е изключително важно предварително да подготвиш компактна автобиография (съобразена с Европейските стандарти), да имаш готово портфолио с всички дипломи и сертификати за завършени и придобити умения, и да обмислиш отговорите си, в случай че те поканят на интервю за работа.Следващата стъпка в намирането на нова работа по време на криза, е да анализираш трудовия пазар и да определиш сферите, в които искаш да се реализираш. Трябва да се въоръжиш с търпение и решителност и да не подценяваш собствената си стойност. В много случаи процесът на търсене на нова работа е свързан с множество откази, непрофесионално отношение от страна на фирмите – работодатели и дори с неоправдани очаквания. Най-важно е да не позволяваш разочарованието да те сломи и да продължаваш да опитваш.
За да увеличиш шансовете си за нова работа, потърси помощта на най-близките си хора. Можеш да използваш профила си в социалните мрежи в интернет (Facebook, Twitter, Skype), за да разшириш кръга от предложения. Ако някой от контактите ти знае за свободни работни места, вероятно ще ти се притече на помощ. Не мисли, че е отчаяно – факт е, че ти се опитваш да намериш изход от ситуацията, а не стоиш безпомощно в очакване да се случи чудото и предложението само да дойде при теб.
Не пропускай да четеш обявите за работа в ежедневните вестници и в интернет порталите за работа. Регистрирай се, попълни формата за електронна автобиография и кандидатствай за всички възможни позиции, дори да не са в областта, която те привлича. Защото помни, някаква работа е по-добрата алтернатива, отколкото липсата на такава.
Как да запазиш работата си по време на криза
Е добре, ти си сред щастливките, които икономическата криза е пощадила. Но това не означава, че си в безопасност. Опасността едва сега започва – трудовите възнаграждения намаляват, бонусите и привилегиите се прекратяват, а някой ден може неочаквано да започнат да се закриват работни места. Защото, съвсем разбираемо, фирмата предпочита да се лиши от един или няколко служители, за да компенсира загубите в бюджета и да запази съществуването си.
Твоето поведение в работата по време на криза е от съществено значение за професионалното ти бъдеще в дадената компания. Важно е да владееш тънкостите на работата в екип, да познаваш бизнес етикета и правилата на работното място, и да се стремиш към успеха. Продължавай да бъдеш дейна и да показваш мотивация, без значение какви са обстоятелствата. Не позволявай разочарованието, че не си получила повишението, което смяташ, че заслужаваш, да предизвика съпротивата ти спрямо работодателите. Замисли се, че именно сега имаш възможност да докажеш истинската си цена и способността да преодоляваш стреса на работното място.
Помисли какви подобрения могат да се направят по даден проект, сподели идеите, които си премълчавала от страх, че не са достатъчно изобретателни, премисли собствените си методи и започни да прилагаш трикове за повече ефективност в работата. С малки крачки ще тръгнеш в положителна посока. Чувала ли си твърдението, че „проблемите са просто прикрити възможности?“ Е, и да не си, сега е времето да се убедиш в истинността му. Когато една стратегия не работи, имаш шанса да изработиш няколко други и да развиеш креативността си. Вместо да се съсредоточаваш върху нереализираната възможност, се мотивирай да опиташ други подходи, за да стигнеш до целта си. Ще се убедиш, че щом отвориш съзнанието си за нови идеи, ще успееш и да ги задействаш.
В случай, че фирмата започва да губи от бюджета си, предложи нови стратегии, нови проекти и нови теми за обсъждане. Но не се доверявай изцяло на никого. Предимно слушай и ограничи разговорите до основни факти и информация. Не участвай в клюките сред работния колектив, но се стреми да запомняш чутото – не се знае кога ще ти потрябва. Дръж личната си информация, работните проекти и документацията си на сигурно място у дома. Не записвай компрометиращи файлове на компютъра в офиса си и не споделяй много информация с колегите си. Дори да ги смяташ за приятели, когато ножът опре до кокала, именно този „приятел“ може да се превърне в най-големия ти враг, използвайки срещу теб всичко, което си му споделила.
Не се страхувай да отстояваш себе си. В момент на криза е много вероятно да се озовеш в отдел „Човешки ресурси“. Но вместо да се тревожиш, просто бъди уверена в себе си, в това което правиш и в приноса си за фирмата. Не позволявай да те обвинявай, но и ти не си позволявай да злоупотребяваш с позицията си. Обмисляй думите си и чети между редовете. Работата по време на криза е нестабилен период. Но с търпение и стратегически подход, имаш реалния шанс да го преодолееш.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.