Пролетен имунитет - правилата са прости

от

Сезонът на простудите отмина, настъпи прекрасното пролетно време. На пазара има всичко от което се нуждаеш за добър имунитет. Време е да пооправиш щетите от зимата, застоялия начин на живот, вирусите и липсата на разходки с детето на зелено и чист въздух.

© iStock

С една дума – идеално време за доза пролетен имунитет.

Идеята за укрепване на детския организъм, а и този на родителите, е може би една от най-популярните медицински теми, която се обсъжда на дълго и на широко в интернет и във всевъзможни издания на печата. Освен всичко в пространството се носят всевъзможни бабини съвети, поверия и домашни трикове, които помагат срещу простуди, вируси и пролетна умора. Много от тях наистина имат ефект, при това много по-силен от невероятните постижения на химическата промишленост, която ни предлага „всички” витамини в една опаковка.

Със сигурност не бива да се прекалява с имуностимулаторите и да се подхожда внимателно, защото много често с добрите намерения, описани на опаковката се появяват и неприятни ефекти, като алергии или дори стомашни разстройства.

Всъщност малко хора знаят, че честите простуди съвсем не означават нисък или проблемен имунитет.

Само около 5% от често разболяващите се хора имат нарушен имунитет, останалите са просто по-податливи или средата в която живеят, замърсяванията или работата предразполага към такива заболявания. Истината е, че мръсната градска среда би преборила и най-силния имунитет, агресивните фактори с химически състав ни атакуват чрез храната, водата и въздуха, който дишаме.

Всъщност имунитетът е невероятен защитен механизъм, замислен гениално.

Той предпазва организма ни от множество болести, контролира специфични механизми, които блокират развитието на вредни процеси, поддържа здравословния баланс. Една от задачите му е да регулира растежа на клетките в нужните места и правилното количество. Именно затова стимулирането на имунитета с всевъзможни лекарствени форми може да изиграе лоша шега и да доведе до проблеми със здравето.

Основните и най-важни методи за подкрепа на този гениален механизъм са закаляването и здравословната храна, използването на всички природни методи за подкрепа на здравето. Може би ти звучи банално, но е безпогрешно и със сигурност има дълготраен положителен ефект.

Зелената рецепта

Всичко, което ни е предоставено от природата е прекрасен начин за стимулация на здравето и може спокойно да се използва за деца, без притеснения от странични ефекти и незнайни химикали. Основното, което издава силата на един плод или зеленчук е неговият вкус и мирис.

Например чесънът, лукът или евкалипта преливат от вкусови и ароматни качества и са истински допинг за имунната ни система. Те съдържат изключително много фитонциди – природен антисептик, прочистващ кръвта и тялото от микроби.

С една дума, добре е всеки ден да осигуряваш в дневното меню на семейството си зеленчуци със зелен, червен и оранжев цвят. Минимума е по 300 грама смес от трите цвята. Салатата трябва да е гарнирана със студено пресован зехтин и по възможност истински оцет, който има много благотворно въздействие върху организма.

Следващата задължителна спирка са плодовете.

Отново наблегни на различните цветове и се възползвай от всичко, което предлагат топлите сезони. Редувай ги и не наблягай само на един или два. За да може детето да се изкуши от тях, осигури винаги купа с измити плодове и предлагай периодично без да натякваш, за да не го отвратиш. Личният пример разбира се е най-доброто, което можеш да му дадеш. Чудесен имуностимулатор са грейпфрутите. Те предлагат истински резервоар от витамини и полезни елементи за здравето, прекрасно лекарство и при простуда.

Закаляването

Правилата са прости:

  • Никакво навличане с дрехи;
  • Къпане в не много топла вода, като се започне от по-топла и постепенно се премине към по-хладка;
  • Контрастни душове – ефективен стрес за организма, който предизвиква производството на антитела (защитници на здравето, които са активни до 48 часа). - Редовен спорт, независимо от сезоните;
  • Активни разходки в планината и покрай морето
  • Слънчеви бани;

Разбира се, всичко трябва да бъде умерено и да започнеш от най-малкото и постепенно да увеличаваш усилията в тази насока. Освен това, ако нещо от изброените предизвиква стрес и неприятни емоции у детето, по-добре да се откажеш и да приложиш друг метод за закаляване.

Ендорфини

Положителните емоции, свежите и разнообразни впечатления, смехът, прегръдките и целувките са невероятен допинг за здравето на децата и на възрастните. Не се колебай да обясняваш на любимото си семейство колко го обичаш, не пести физически контакт. Щастливите и обичани хора боледуват по-малко.

Азбука на пролетния имунитет

  • Витамин А - моркови, цитруси, краве масло, сирене, яйца, черен дроб, рибено масло
  • Бета-каротен - моркови, целина, спанак, домати, аспержи, зеле, броколи, кайсии
  • Витамин В1 - пшеничени кълнове, орехи, овес, бирена мая, свинско месо
  • Витамин В2 - пшеничени кълнове, мюсли, соеви и бобови кълнове, зеле и броколи, черен дроб, яйчен жълтък
  • Витамин В5 - бобови растения, гъби, ориз, черен дроб, месни субпродукти
  • Витамин В6 - пшеничени кълнове и зеленолистни зеленчуци, месо, черен дроб, риба, мляко, яйца
  • Витамин В9 - орехи, зеленолистни зеленчуци, бобови култури, пшеничени кълнове, банани, портокали, яйца, месни субпродукти
  • Витамин В12 - морски водорасли, черен дроб, риба, яйца, сирене, мляко, извара, месо
  • Витамин С - шипка, пипер, цитрусови плодове, горски плодове
  • Витамин D - мляко, яйца, рибено масло, по-мазните видове риба