За да се научи детето да говори правилно, е нужно да знаеш на какво да обърнеш внимание още от най-ранна възраст.
Всичко има значение за правилния изговор на звуковете – дори кога да ce махне биберона или кога детето се научава да дъвче, да пие от чаша...
Има ли проблем, не губи време – разреши го с помощта на логопед.
Кои звукове затрудняват детето?
- „к“, „г“, „х“
Първо се появяват т.нар. гърлени звуци - „к“, „г“, „х“. Но ако забележиш, че звукът „к“ липсва при изговора на думичките, когато детето е на година и половина, непременно се консултирай с логопед.
- „с“, „ш“
Т. нар. съскави и шушкави звукове също създават затруднения. За да може мъничето да говори, често заменя звук, който не може да произнесе с друг, който успява.
- „л“
Този звук не изговарят правилно и голям процент от възрастните. Колкото по-рано се обърне внимание на детето, толкова по-бързи и по-успешни ще бъдат резултатите.
- „р“
Най-трудният звук в българския език, защото е вибриращ. Но ако на 3 години мъничето не може да каже „р“ това не е дефект, защото този звук се появява между 4 и 5 година от развитието на детето.
Причина за неправилното произнасяне на даден звук може да бъде междузъбния сигматизъм, което означава, че езикът се поставя между зъбите. А това е в резултат от прекалената употреба на биберон, смукането на палеца и др.
Деформацията на зъбите също създава пречки за правилното звукопроизношението. При затруднения на звука „р“ може да има ленивост на езика, неправилно дишане и гълтане, къса подезична връзка (детето не може да се изплези езика, но това се коригира от специалист).
На каква възраст може да се коригира неправилния звук?
По принцип няма ограничения във възрастта. И на 30 години ако човек не може да казва „р“, а иска да се научи, е възможно. Разликата е, че при децата всичко става по-бързо, а при възрастните по-трудно, тъй като навикът е голям. Но имай предвид, че ако детето има нарушения в звукопроизношението, когато започне да се учи да чете и пише, това ще доведе до допълнителни трудности. Защото нарушен звук при произнасяне означава нарушен звук при писане.
Когато диктуваш на детето то чува, запомня и после си повтаря наум. Така че, дори правилно да чуе думите, то си ги диктува наум по начина, по който ги изговаря. И това води до усложнения. Започва да пише неправилно, заменя буквите и т.н. Ето защо своевременното разрешаване на проблема ще ти спести допълнителни притеснения.
Бебешкият говор, игри - упражнения, нужно е да знаеш...
Не стимулирай бебешкия говор
Тъй като речта е социално умение, което се развива на базата на подражанието, важно е и ти как общуваш с детето. Около 1 година мъничето започва да образува свои думички. Добре е да не стимулираш бебешкия говор. Не казвай: „Виж буто“ или „Ето го бау-бау“. Говори на детето правилно.
Ако то каже „оля“ ти не повтаряй след него по същия начин, а кажи „вода“. Когато детето чува правилния изговор, то се научава да възпроизвежда правилно и думата и фразата. Основно правило е, че речта не може да бъде развита ако няма подражание.
С внимание към игрите-упражнения.
И в интернет, и други майки могат да ти предложат занимателни игри-упражнения, чрез които се тренират звуковете при децата, но бъди внимателна. Понякога подобни игри могат дори да навредят. Защото причините за нарушенията на звуковете са различни и подхода към коригиране е индивидуален при всяко дете. Затова не се доверявай на „изпитани“ средства, а се консултирай с логопед.
Единствено игрите за намиране на даден звук в дума, за трениране на слуха и на вниманието са универсални и можеш да пробваш.
Ето една подходяща игра-упражнение за деца над 3 години:
Пляскате с ръце или удряте по масата с детето, когато в думичките, които произнасяш има например звук „ш“.
Нужно е да знаеш...
Консултацията с логопед е желателна в много случаи:
- Ако новороденото не може да засуче
Сукането до 3-тия месец е рефлекс, едва след това се превръща в съзнателен акт на хранене. Езикът по време на сукане се движи хоризонтално и това спомага за извеждането напред на долната челюст. Но ако бебето не засуква, то логопедът-терапевт прилага т.нар. хранителна терапия, която включва специални упражнения за раздвижване на езика, стимулиращи движението „напред-назад“. По този начин се образува „лопатка“ под езика и това помага на бебето за засуче.
- Ако детето отказва да дъвче.
В зависимост от това кога е захранено (след 6-ия, 7-ия месец), ако детето не иска да дъвче, този проблем би рефлектирал на една по-късна възраст. При дъвчене езикът се върти кръгообразно в устата. А това е много важно, за да може детето на 4 години да каже правилно звука „р“.
- Ако до 1,5 години не иска да пие от чаша.
Това е показател, че дишането е през устата и е затруднено през носа. А за сонорните звукове - „л“, „м“, „н“, „р“ дишането през носа е от значение.
- Ако след 1,5 години детето не образува никакви думи и не имитира звуково родителите си.
Ако детето използва собствена жестова реч вероятно е нарушена мотивацията му да използва речта като функция на общуването. Желателно е да се намери причината за това, като се проведе консултация с логопед.
- Ако след втората годинка липсва звука „к“ и „г“ в говора на детето.
Този проблем се решава бързо, ако се работи навреме. Иначе липсата на един звук води до нарушаване и на други.
- Ако около 3 години детето бута езика си между зъбите.
Това е сигнал за възможно неправилно дишане, гълтане или лоши зъбни дъги. Не чакай детето да стане на 5 години и тогава да търсиш разрешение на проблема, след като на 3 години всичко може да бъде коригирано по-бързо и по-лесно.
Помогни на детето да общува пълноценно и със самочувствие.
Автор: Борислава Байкушева-Бонева
Консултант: Нина Йорданова, логопед, ръководител на център за работа с деца „Пумпелина“
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.