Проблеми с говора на детето

• от

За да се научи детето да говори правилно, е нужно да знаеш на какво да обърнеш внимание още от най-ранна възраст.

За да се научи детето да говори правилно, е нужно да знаеш на какво да обърнеш внимание още от най-ранна възраст.

Всичко има значение за правилния изговор на звуковете – дори кога да ce махне биберона или кога детето се научава да дъвче, да пие от чаша...

Има ли проблем, не губи време – разреши го с помощта на логопед.

Проблеми с говора на детето

Кои звукове затрудняват детето?

  • „к“, „г“, „х“

Първо се появяват т.нар. гърлени звуци - „к“, „г“, „х“. Но ако забележиш, че звукът „к“ липсва при изговора на думичките, когато детето е на година и половина, непременно се консултирай с логопед.

  • „с“, „ш“

Т. нар. съскави и шушкави звукове също създават затруднения. За да може мъничето да говори, често заменя звук, който не може да произнесе с друг, който успява.

  • „л“

Този звук не изговарят правилно и голям процент от възрастните. Колкото по-рано се обърне внимание на детето, толкова по-бързи и по-успешни ще бъдат резултатите.

  • „р“

Най-трудният звук в българския език, защото е вибриращ. Но ако на 3 години мъничето не може да каже „р“ това не е дефект, защото този звук се появява между 4 и 5 година от развитието на детето.

Причина за неправилното произнасяне на даден звук може да бъде междузъбния сигматизъм, което означава, че езикът се поставя между зъбите. А това е в резултат от прекалената употреба на биберон, смукането на палеца и др.

Деформацията на зъбите също създава пречки за правилното звукопроизношението. При затруднения на звука „р“ може да има ленивост на езика, неправилно дишане и гълтане, къса подезична връзка (детето не може да се изплези езика, но това се коригира от специалист).

На каква възраст може да се коригира неправилния звук?

Проблеми с говора на дететоПо принцип няма ограничения във възрастта. И на 30 години ако човек не може да казва „р“, а иска да се научи, е възможно. Разликата е, че при децата всичко става по-бързо, а при възрастните по-трудно, тъй като навикът е голям. Но имай предвид, че ако детето има нарушения в звукопроизношението, когато започне да се учи да чете и пише, това ще доведе до допълнителни трудности. Защото нарушен звук при произнасяне означава нарушен звук при писане.

Когато диктуваш на детето то чува, запомня и после си повтаря наум. Така че, дори правилно да чуе думите, то си ги диктува наум по начина, по който ги изговаря. И това води до усложнения. Започва да пише неправилно, заменя буквите и т.н. Ето защо своевременното разрешаване на проблема ще ти спести допълнителни притеснения.

Бебешкият говор, игри - упражнения, нужно е да знаеш...

Не стимулирай бебешкия говор

Тъй като речта е социално умение, което се развива на базата на подражанието, важно е и ти как общуваш с детето. Около 1 година мъничето започва да образува свои думички. Добре е да не стимулираш бебешкия говор. Не казвай: „Виж буто“ или „Ето го бау-бау“. Говори на детето правилно.

Ако то каже „оля“ ти не повтаряй след него по същия начин, а кажи „вода“. Когато детето чува правилния изговор, то се научава да възпроизвежда правилно и думата и фразата. Основно правило е, че речта не може да бъде развита ако няма подражание.

С внимание към игрите-упражнения.

И в интернет, и други майки могат да ти предложат занимателни игри-упражнения, чрез които се тренират звуковете при децата, но бъди внимателна. Понякога подобни игри могат дори да навредят. Защото причините за нарушенията на звуковете са различни и подхода към коригиране е индивидуален при всяко дете. Затова не се доверявай на „изпитани“ средства, а се консултирай с логопед.

Единствено игрите за намиране на даден звук в дума, за трениране на слуха и на вниманието са универсални и можеш да пробваш.

Ето една подходяща игра-упражнение за деца над 3 години:

Пляскате с ръце или удряте по масата с детето, когато в думичките, които произнасяш има например звук „ш“.

Нужно е да знаеш...

Консултацията с логопед е желателна в много случаи:

  • Ако новороденото не може да засуче

Сукането до 3-тия месец е рефлекс, едва след това се превръща в съзнателен акт на хранене. Езикът по време на сукане се движи хоризонтално и това спомага за извеждането напред на долната челюст. Но ако бебето не засуква, то логопедът-терапевт прилага т.нар. хранителна терапия, която включва специални упражнения за раздвижване на езика, стимулиращи движението „напред-назад“. По този начин се образува „лопатка“ под езика и това помага на бебето за засуче.

  • Ако детето отказва да дъвче.

В зависимост от това кога е захранено (след 6-ия, 7-ия месец), ако детето не иска да дъвче, този проблем би рефлектирал на една по-късна възраст. При дъвчене езикът се върти кръгообразно в устата. А това е много важно, за да може детето на 4 години да каже правилно звука „р“.

  • Ако до 1,5 години не иска да пие от чаша.

Това е показател, че дишането е през устата и е затруднено през носа. А за сонорните звукове - „л“, „м“, „н“, „р“ дишането през носа е от значение.

  • Ако след 1,5 години детето не образува никакви думи и не имитира звуково родителите си.

Проблеми с говора на дететоАко детето използва собствена жестова реч вероятно е нарушена мотивацията му да използва речта като функция на общуването. Желателно е да се намери причината за това, като се проведе консултация с логопед.

  • Ако след втората годинка липсва звука „к“ и „г“ в говора на детето.

Този проблем се решава бързо, ако се работи навреме. Иначе липсата на един звук води до нарушаване и на други.

  • Ако около 3 години детето бута езика си между зъбите.

Това е сигнал за възможно неправилно дишане, гълтане или лоши зъбни дъги. Не чакай детето да стане на 5 години и тогава да търсиш разрешение на проблема, след като на 3 години всичко може да бъде коригирано по-бързо и по-лесно.

Помогни на детето да общува пълноценно и със самочувствие.

Автор: Борислава Байкушева-Бонева
Консултант: Нина Йорданова, логопед, ръководител на център за работа с деца „Пумпелина“