Може да познаваш правилата за поведение на работното място, но това не означава, че познаваш общоприетия бизнес етикет, който трябва да следваш в работна среда. Да познаваш бизнес етикета означава да представяш себе си по начин, който показва на околните, че си сериозна, отговорна и праволинейна в задълженията си. Познаването на бизнес етикета ти позволява да се чувстваш комфортно в заобикалящата те среда и кара хората около теб да се чувстват също толкова комфортно в компанията ти.
Бизнес етикетът не трябва да се бърка с офис политиката, която всяка фирма или предприятие си изработва. За разлика от изискванията, които се отнасят до конкретното поведение на работното място, бизнес етикетът е цяла система от общоприети норми, които са ти нужни във всяка работна среда. Те ти помагат да се справиш с такт и дипломатичност в неловка ситуация и които показват елегантната и изтънчена страна от личността ти.
Противно на убежденията на повечето хора, бизнес етикетът не се отнася до това да бъдеш изрядна и педантична, а до това да се държиш интелигентно и добре възпитано в работна среда. Което означава да казваш правилните неща, да подбираш правилното облекло и да постъпваш по правилния начин. С други думи, да се държиш по най-добрия начин. Ето защо мнозина, често без дори да осъзнават, проявяват неуважение към работата и позицията си и се превръщат в трън в очите на колегите си.
Предлагаме ти няколко задължителни условия на общоприетия бизнес етикет, които със сигурност правят впечатление на професионалистите и които са като настолна книга за всички доказали се кариеристи. Провери колко добре познаваш бизнес етикета и какво трябва да промениш, за да имаш още по-голям успех в работата си.
- Когато отиваш навреме за бизнес среща, всъщност закъсняваш. Ти трябва да си тази, която чака потенциален клиент или лице, от което зависят професионалните ти интереси. Това важи и за случаите, в които получаваш определено заплащане за срещата или осигуряваш определени ресурси на другата страна.
- Прието е мобилните телефони и BlackBerry-та да се използват, когато си най-малко на ръка разстояние от човека до теб, тъй като в противен случай нарушаваш личното му пространство и концентрацията му върху работата. Би трябвало да изключваш мобилния си телефон преди среща, а ако няма да могат да те намерят по-дълго време от половин ден, намери начин да уведомиш колегите си и да пренасочиш обажданията си.
- Избягвай приятелсвата. Работното място е преди всичко бизнес. Ето защо шефът ти няма да е особено щастлив, ако си прекалено близка с колегите си. Не бъди и много оптимистично настроена за интимни отношения в работата, тъй като в противен случай рискуваш кариерата си. Разбира се трудно е напълно да игнорираш приятелските контакти, но не бива те да се превръщат в основния „труд”, който полагаш през деня. Най-добре се придържай към правилото „не смесвай работата с удоволствието” и контактувай на по-близко равнище с колегите си, когато си извън офиса.
- Ограничи използването на социалните мрежи. Това включва сърфирането в интернет пространството за лични цели, използването на Facebook, контактуването с приятели чрез служебната поща. В противен случай може да си причиниш големи неприятности. Не забравяй, че всяка по-голяма фирма има специалисти по техническата подръжка, чиято задача е и да следят ефективността на служителите. А почти всеки ръководител държи „под око” действията на подчинените си. Така че вместо всеки път да рискуваш с надеждата, че няма да те хванат, използвай служебния компютър само за работни цели.
- Бъди внимателна със стила си на обличане. Почти всеки има навика да коментира стила на обличане на заобикалящите го хора, но истината е, че тоалетът ти е особено важен в света на бизнеса. Спретнатият и разумен външен вид ще направят невероятно положително впечатление, отколкото небрежните и несполучиливо комбинирани дрехи. Естестевно тук възниква и въпросът: кой е подходящият бизнес имидж за успешна кариера? Придържането към стандартното облекло е единственият начин да не нарушиш бизнес етикета. В големи работни предприятия за жените не се препоръчват прекалено ярки дрехи, блузи без ръкави и къси поли. За мъжете почти винаги се препоръчва риза.
- И за да изглеждаш още по-шик в очите на хората, с които работиш, носи минимум три аксесоара – например очила, колан и часовник.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.