Блог

Какъв трябва да бъде речниковия запас на детето според възрастта му?

• от

Посочени са базови норми, които ще ви позволят да прецените дали детето ви има проблем в развитието си. Имайте предвид все пак че това са ориентири.

И така:
1 годишно дете:
- Трябва да може да използва 7-14 думи
- Да може да се занимава с нещо за него интересно 15 минути
- Да разбира смисъла на думата "Не може"
- Да започне да върви самостоятелно (+ / - 2 месеца)

1,5 годишно дете:
- Речниковият запас на детето трябва да съдържа 30-40 думи
- Да ходи самостоятелно
- Да познава картинки на предмети
- Да разбира добре какво му говорят
- Основните въпроси, които задава са "Кой?", "Какво?"

2 годишно дете:
- Речниковият запас на детето се увеличава до 300-400 думи
- Основните въпроси, които задава са: "Какво е това?"
- Наличието на въпроси от страна на детето свидетелстват за добро умствено развитие
- Детето усвоява съществителни, местоимения, прилагателни, наречия, глаголи
- Може да нарисува линия, като държи молив в ръката си
- Може да построи кула от кубчета.

2,5 годишно дете:
- Речниковият запас на детето състои от 1000 думи
- Появяват се въпроси за ориентация: "Къде?", "Кога?", "От къде?"
- Всяко отклонение в развитието на тази възраст може да свидетелства за глухота или проблем в психическото развитие на детето.

3 годишно дете:
- Появява се въпроса "Защо?"
- Детето преразказва чутото и видяното, ако му се помага с подходящи въпроси
- Разбира смисъла на "едно", "малко", "много"
- Различава лява и дясна страна

3,5 годишно дете:
- Усвоява елементите на конструиране, опитва се да планира
- Появяват се първите сюжетно-ролеви игри, отначало с предмети, по късно с връстници
- Детето на 3,5 г. е самолюбиво, докачливо, радостно, тъжно, доброжелателно, враждебно, завистливо, способно да съчувства

4 годишно дете:
- Способно е да разбере нещо, което не е видяло със собствените си очи, а са му описали с думи
- Способно да съчинява подробен разказ по картинка
- Може да обобщава
- Основният въпрос, който задава е "Защо?", а след това "Кое?", "Къде?", "Кога?"
- Появява се сюжетно-ролева игра с връстници
- Може да се занимава с нещо любимо 40-50 минути

4,5 годишно дете:
- Способно е да си постави цели и да планира как да ги постигне
- Задава въпроса: "Защо?"

5 годишно дете:
- Казва името и фамилията си, възраст, адрес
- Може да си събере играчките по образец
- Може да нарисува човек с всичките части на тялото

5,5 годишно дете:
- На тази възраст за детето са достъпни всички видове обучения. По принцип е готово за училище.

6 годишно дете:
- Речниковият запас на детето се състои от 4000 думи
- Детето разбира смисъла на пословиците и поговорките
- Вижда сюжетна връзка между поредица картинки и може да разкаже разказ по тях
- Без затруднение обобщава предмети
- Решава елементарни математически задачи
- Знае много игри, може да измисли различни варианти
- Ориентира се в пространството, времето, отношенията между хората
- Рисувайки човек, рисува шия между главата у тялото, дрехи, обувки

Знаейки тези ориентири, родителите своевременно могат да коригират развитието на детето.