Блог
Нормално развитие на детето
• от Румяна Петкова •
1. Състояние на нервната система-системата осъществяваща връзка на всеки организнъм с околната среда.
2. Биологични фактори:
Наследственост. Генетично закодирани възможности за нервно – психическо развитие, потенциал за интелигентност, различни таланти.
Биологично съзряване. То определя на каква възраст ще се появят нервно-психическите характеристики. Такива са емоционалните реакции, проговарянето, способността за абстрактно мислене и други.
Енергия, чиито основен източник е храната. По-голямата част от енергията е необходима за основната обмяна, а останалата е необходима не само за физическата, а и за нервно-психическата активност.
3. Фактори на околната среда. Такива са не само материалните фактори от средата, като предмети, мебели и др., но и социалните фактори, които първоначално са родителите, а по-късно децата в детската градина, приятелите и съучениците.
4. Възпитанието.
Компоненти на нервно-психическото развитие.
Двигателност. Тя позволява на детето да контактува с околната среда.
Развитие на анализаторите. На първо място зрението и слуха.
Емоциите.
Развитието на говора.
Придобиване на навици и усвояване на различни умения.
Нервно-психическо развитие
Непосредствено след раждането.
Новороденото около половин час е с отворени очи, възбудено, напрегнато, с готовност да суче, ако му се поднесе майчината гърда.
Погледът му, макар, че е късогледо фиксира лицето на майката.
Слухът е силно изострен. То се ослушва и обръща глава към майчиния глас.
Този начален период се последва от сънливост и бебето заспива. Ако майката по различни причини пропусне да контактува с детето в този начален период на възбуда, когато в съзнанието му се запечатват тези първи впечатления и усещания (импринтинг), по-късно могат да възникнат затруднения при изграждането на съотношенията между майката и детето.
0-1 месец.
В края на първия месец детето прави опит за повдигане на главата си от постелката, когато е поставено по корем.
Примитивните рефлекси са много живи- (Моро, Бабински и др.).
Може да фиксира с поглед блестящ предмет, поставен пред очите. Налице е симптомът на „кукленски очи“. Погледът не следва движението на главата при обръщането и в страни. Трепва и мига при силен и рязък звук.
Емоциите са само отрицателни, които изразява с плач, когато не са задоволени физиологичните му нужди. Успокоява се, когато се вземе на ръце и чува човешки глас.
1-2 месеца.
Поставено по корем повдига главата си от постелката.
Следи с поглед цветен движещ се пред очите му предмет.
Към отрицателните емоции се появява и първата положителна реакция под формата на усмивка, която детето отправя първо към майката.
Издава гърлени звуци.
Изразява удоволствие при контакт с възрастен.
Предупредителни признаци в този период са:
Липса на слухово съсредоточване. Не фиксира блестящ предмет.
Не се усмихва на майката.
При придърпване на ръцете напред главата увисва назад.
2-3 месеца.
Повдига не само главата, но и гърдите си, когато е поставено по корем.
Има опора на краката, когато се придържа под мишниците.
Типичния рефлекс на Моро постепенно изчезва.
Може да започне да посяга с две ръце към цветна играчка.
Фиксира с поглед движещ се пред очите му предмет.
При ласкаво отношение от страна на възрастния възниква комплекс на оживление.
Гърлените звуци постепенно стават по-мелодични и детето започва да гука.
Поддържа по-продължителен контакт с възрастен. С удоволствие слуша майчина песен или друга музика.
3-4 месеца.
Детето започва да се обръща от корем на гръб.
Посяга с две ръце и хваща висящ над него предмет.
Разпознава образа на майка си.
Смее се с глас.
Гукането става по-мелодично.
Около 6 месеца.
Седи с подкрепа. Легнало по гръб повдига глава и оглежда краката си. Посяга с една ръка към интересен предмет. Противопоставя палеца на дланта и може да хваща предмети.
Започва да вижда по-малки предмети. Различава ласкавия от сърдития тон.
Изразява предпочитание към лицата, които се отнасят ласкаво към него.
В процеса на гукането се формират отделни срички.
Взема активно отношение към храната.
Предупредителни признаци в този период са:
Не се ориентира към звук и не проследява движещ се предмет.
Не изпитва удоволствие от контакт с възрастен. Не се усмихва, когато му се говори ласкаво.
Не посяга към предмети. Има „симптом на ножицата“-краката му се кръстосват, поради повишен тонус на мускулите. Ограничено е движението в тазобедрените стави.
7-9 месеца.
Започва да сяда самостоятелно. Някои деца пълзят и после започва да стои като се придържа за опора.
Придобива представа за отдалечеността на предметите.
Изразява радост от контакт с възрастен и е готово да се усмихне на всеки.
Повторно и по-силно произнася срички. Знае името си. Наченки на имитиране на възрастните.
10-12 месеца.
Стои стабилно като се държи на опора. След това започва да пристъпва придържайки се, да стои без опора и прохожда обикновено за първия си рожден ден.
Развива се стереоскопичното зрение и придобива представа за формата на предметите.
Изразява недоволство и плаче, когато е оставено само. Произнася 2-3 прости двусрични думи.
Имитира възрастен. Пие от чаша. Поставя се началото на контрол върху тазовите резервоари.
Предупредителни признаци в този период са:
Нистагъм- периодично движение на очите в хоризонтална, вертикална посока или в кръг.
Не гука. Не имитира, не изпълнява елементарни поръчки.
Не може да седи и да стои. Неправилна позиция на ръцете и краката.
13-18 месеца.
Прави опит да тича. Може да седи на малко столче. Изкачва се по стълби като се държи за ръка. Различава два предмета по големина, а след това и по форма.
Изразява радост, смърт, уплаха с мимика на лицето. Започва да използва облекчени думи. Има речник от 10-12 думи. Някои деца създават прости изречение.
Участва активно в храненето и започва да се храни самостоятелно.
Предупредителни признаци в този период са:
Явни дефекти в зрението.
Не изговаря срички. Устата е постоянно отворена и изтичат лиги.
Не може да стои без подкрепа. Не хваща с два пръста.
19-24 месеца.
Може да се изкачва самостоятелно по стълби, но слиза като се придържа за ръка на възрастен. Тича в различни посоки, оставено без контрол може да премине от безопасна в опасна обстановка.
Започва да различава предметите по цвят. С голямо удоволствие изследва предмети с ръце и уста. Това крие опасност от отравяне с медикаменти, от аспирация или поглъщане на малки предмети.
Речникът се обогатява и започва да съставя прости изречения, които се състоят само от подлог и сказуемо. Например- „Какво е това?“
Умее на се облича с помощта на възрастен.
Изработва се контрол на уринирането и дефекацията.
Предупредителни признаци в този период са:
Намален слух. Не реагира на нормален говор.
Не изговаря разбираеми думи. Не се заиграва само, с играчки. Налице е повишена активност.
Не може да ходи без подкрепа. Има треперене на ръцете.
25-36 месеца.
Изкачва се и слиза самостоятелно по стълби. Може да стои на един крак за кратко време. По подражание може да нарисува, макар и неправилно, кръст.
Умее да подбира предмети по четири цвята: червен зелен, син и жълт. В края на периода назовава цветовете по име.
Фантазията на детето е силно развита, както и чувството за страх от тъмнина, животни, физическо нараняване и др.
Съставя изречение с три и повече думи. Използва личното местоимение „АЗ“. Познава своята възраст и пол. Разговаря с играчките си.
Умее само да се облича, но не може да се закопчава.
Храни се самостоятелно.
Включва се в колективни игри.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.