Най-добрата закуска за детето

от

Коя е най-добрата закуска за твоето дете? В следващите редове ще си поговорим за силата, която закуската дава на малчуганите (и ги превръща в Батмани, Супермени и Трансформъри), и за това как да я превърнем в кулинарно удоволствие.

Коя е най-добрата закуска за твоето дете?

В следващите редове ще си поговорим за силата, която закуската дава на малчуганите (и ги превръща в Батмани, Супермени и Трансформъри), и за това как да я превърнем в кулинарно удоволствие.

Паролата е: „Разнообразие!“

Основните градивни блокчета на всяка закуска са хлябът (или овесените ядки) и млякото. Прибави към тях сурови зеленчуци и/или плодове, масло, немазно сирене, шунка или филе и... ето ти съвършената закуска за шампиони!

Надали ще е нужно дълго време да те убеждавам в това колко е важна закуската за детския организъм? Достатъчно е да спомена, че тя снабдява организма с белтъчини, калций, витамини и баластни вещества. Зърнените закуски с мляко са добър избор, за да се задоволят хранителните потребности на всеки малчуган.

А пълноценната детска закуска е невъзможна без комбинацията от животински и растителни храни, някои от които се поднасят в суров вид, а други – в преработен. Сутрешното хранене трябва да се състои в по-голямата си част от въглехидрати (които осигуряват 50-55% от енергията, необходима на организма) – под формата на зърнени храни и плодове; в по-малка част от мазнини – само растителни; а останалото е за растителни и животински белтъчини – мляко, месо, зърнени храни.

Еднообразното хранене (каквото например предполага крайното вегетарианство, лишено от консумация на мляко, месо и сирене, или храненето, в което преобладават тестените и сладките храни) може да доведе до дълготрайни липси на важни хранителни вещества в организма (като например витамини и мастни киселини).

Съсредоточаването на детето само върху предпочитаните от него храни - сладки, кисели, солени или силно подправени, променя истинския вкус на ястията и това неусетно води до еднообразно хранене. Добре е малкото човече да свикне да хапва по малко от всички храни. Не забравяй: най-добрата предпоставка за добрата култура на хранене е добрият пример на родителите!

Най-добрата закуска за дететоДобрият пример от мама = навици за здравословно хранене

Зелена светлина за пълнозърнестите храни

В обвивката и в кълновете на зърната се съдържат много витамини, минерални вещества, микроелементи, баластни вещества и полезни ненаситени мазнини. При смилането на зърното и превръщането му в бяло брашно (тип 500) те се губят.

В бялото брашно и закуските, приготвени с него (бял хляб, бели земели), въглехидратите се намират под формата на нишесте, за разлика от пълнозърнестите храни, които са богати на ценни за организма хранителни вещества. Нека хлябът в детското меню е без брашно, а със смлени кълнове (следи за това информацията върху опаковката).

Плодове + зеленчуци: колкото повече, толкова по-добре

Зеленчуците и бобовите храни зареждат детския организъм с витамини, минерали, микроелементи и баластни вещества. Най-добре е консумацията на плодове и зеленчуци да е в сурово състояние. Когато те са термично обработени, се губят по-голямата част от полезните вещества в тях. Ето защо предлагай на малкото свежи или настъргани плодове.

Ако детето понякога отказва да похапва зеленчуци, следи храната му да е богата поне на плодове и картофи. Имай предвид обаче, че плодовите компоти съдържат много захар/ подсладители, затова е по-добре да не се прекалява с тях. Разтворимите сокове и напитките, които са богати на консерванти, е за предпочитане да отсъстват напълно от детското меню!

Както знаем, ензимите (молекули, катализатор на биохимичните процеси) са необходими за укрепване на имунната система. Затова поне веднъж дневно (най-добре сутрин) е нужно менюто на детето да изобилства от пресни плодове и/или зеленчуци. Внимателно ги почиствайте, белете и измивайте, разнообразявайте предлаганите сортове и следете дали храните не са богати на нитрати.

Три пъти „Ура!“ за млякото

Млякото и млечните продукти зареждат детския организъм с необходимото му количество калций (отговорен за изграждането на костната система). Други полезни вещества, които се съдържат в тях са фосфор, белтъчини, цинк, йод и най-вече витамините В2 и В1. Белтъчините (или наричани още „протеини“) са основната съставна част на всички клетки и тъкани в организма. Думата "протеин" идва от гръцки език и означава "животопораждащ". Основната функция на протеините е изграждането на клетките и тъканите. Изварата и топеното сирене съдържат значително по-малко количество калций, отколкото прясното и киселото мляко.

Най-добрата закуска за дететоПредпочитай консумацията на т.нар. „био-млека“, които са с най-чиста бактерия (обърни внимание на информацията върху опаковката). Ако малкото предпочита до консумира пълномаслено мляко, спести от закуската му богатите на мазнини салами и сирене.

Млеката, подправени с какао или есенции, плодовите кисели млека и готовите млечни десерти обикновено съдържат голямо количество захар. Като тяхна алтернатива приготви сама в домашни условия десерт като смесиш обикновено мляко с прясно пасирани плодове или разредиш в съотношение 1:1 плодовото с обикновеното мляко.

Когато детето отказва да яде мляко, нужните белтъчини могат да се наваксат със сирене и кашкавал. Не е препоръчително да се прекалява с бялото саламурено сирене заради голямото количество на сол в него. Приготвяй на злоядото дете различни десерти, приготвени с мляко (пудинг, сосове, супи).

Според нуждата, и храненето

Децата на различна възраст имат нужда от различно количество храна. Преди да започнеш да напъваш с препълнена лъжица пред устата на малчугана, имай предвид, че апетитът зависи и от неща като темперамент и моментно настроение. Дребничките и по-спокойните деца имат нужда от много по-малко енергия за разлика от буйните. Ето защо хлапета на една и съща възраст могат да имат различна потребност от храна.

Най-важното е да следиш дали малкото не прекалява с консумирането на вредни храни (като например сладки, шоколад, чипс, лимонада...), което може да доведе до нежелано затлъстяване и да попречи на нормалното му развитие. Здравото дете се храни различно през различните дни според конкретната нужда на организма му.

Искам десеееерт!

Почти всички деца обожават сладките неща. Когато обаче страстта стане прекалено голяма, идват кариесите, наднорменото тегло и еднообразното хранене. Това може да се предотврати, ако още в кърмаческа възраст, храната на малкото не се подслажда – така и по-късно детето не изпитва толкова голяма нужда от сладко. Използвай захарта пестеливо! Подслаждайте детските храни с мед (за възраст над 1 годинка) или с листенца от „медената“ билка Стевия (2-3 листенца от нея се равняват на 2-3 бучки захар).

Поднесен преди основното хранене, десертът разваля апетита. По-добре го остави за накрая и след консумирането му малчо непременно да почисти зъбките си.

Синдромът на празната чиния

Добре е храната на децата да е богата на подправки. От ранна възраст научи мъничето да яде храни, бедни на сол и захар, но богати на пресни подправки (джоджен, магданоз, копър и др.) и разбира се - красиво поднесени. Остави малчугана сам да прецени по колко да яде и никога не препълвайте чинията му.

Закуската ще се изяде с огромна охота, ако е поднесена апетитно украсена. Децата все пак „се хранят“ с очите си! Приятната, спокойна обстановка и дружелюбната атмосфера на масата, както и закуската по едно и също време всеки ден предполагат по-пълноценно хранене. Никога не оставяй детето да се храни само.

Най-добрата закуска за детето

Перфектната детска закуска (според кулинар и специалист по хранене)

  • I вариант: Кисело мляко (3%) с овесени ядки, стафиди, пресни плодове;
  • II вариант: Една филия хляб с масло и кашкавал, резен филе, конфитюр или мед и чаша мляко

Мнението на кулинаря: „Децата трябва да консумират пресни плодове и/или зеленчуци поне три пъти дневно, затова е добре да започнат с тях още на закуска. За най-малките деца е добре овесените ядки да бъдат предварително накиснати във вода, за да омекнат. Прибавете към тях стафиди, сушени кайсии, смокини или пресни плодове.”

Мнението на специалиста по хранене: „И двете предложения за закуска са добри. Много е важно родителите да избират за децата си само качествени продукти, защото малките трябва да си набавят най-важните хранителни вещества от значително по-малко количество храна. Добре е хлябът в закуската им да бъде от типа „пълнозърнест, без брашно“, защото е богат на хранителни вещества. Като гарнитура към хляба подхождат перфектно резен кашкавал, топено сирене, шунка, пуешко филе. Млените колбаси съдържат прекалено много мазнини и хранителни отпадъци и не са подходяща храна за малчуганите.”

  • Плодове (закуска между храненията)

Мнението на кулинаря: „Препоръчвам плодове според сезона: през зимата ябълки и цитруси, а през лятото – пъпеши и дини, през есента - грозде. Децата обичат, когато плодовете са нарязани на малки парченца.”

Мнението на специалиста по хранене: „За някои деца не е достатъчен само плод като закуска между храненията. Затова към плода им предложете и малко кисело мляко.“

Кажи „Не!“ на...

  • маргарина и „растителните“ кашкавал и сирене;
  • бялата рафинирана захар;
  • готово пакетираната кайма. Предпочитай каймата за принцесите и кюфтенцата да бъде мляна в месарницата от посочено от вас месо;
  • консервите в метални кутии: от тях храните се окисляват

Консултанти: Огнян Симеонов, диетолог; Нася Николова, кулинар