Музикална разходка за твоя малчуган

• от

Запознай детето отрано с хубавата музика, която ще му помогне да развие своя потенциал, защото всяко изкуство обогатява и възпитава личността.

Запознай детето отрано с хубавата музика, която ще му помогне да развие своя потенциал, защото всяко изкуство обогатява и възпитава личността.

Неврохирурзи и психолози считат, че музиката оказва магическо въздействие върху развитието на човешкия мозък: на емоциите, речевите умения, физическата координация, интелекта на детето. Конкретни типове нервни клетки реагират на дадени звукови вълни, съответстващи на музикалните ноти. Ето защо по един начин би реагирало мъничето, ако слуша класика, и по друг начин, ако слуша популярна музика. Когато малчо все още не може да заяви своите предпочитания, твоя е задачата да го запознаеш с онези музикални произведения, които ще изградят у него и вкус, и естетическо преживяване.

 

Как детето възприема звуците?

До 1 г.

Още в първите месеци от живота си бебчо има ясно изразена слухова чувствителност. Той търси с поглед източника на звуци, заслушва се в интонацията на човешкия глас, реагира с оживление или успокоение на майчината песен. С особен интерес възприема звуците на цигулката. Музикалните играчки също спомагат за развитието на сетивата и координацията му.

1-2 г.

В края на първата година детето слуша песничката, която му пееш, и се опитва да „припява“,
следвайки мелодията. На две години вече може да различи високите и ниските тонове, гръм-
кото и тихото звучене. Малчо повтаря след възрастния края на музикалните фрази. А под ритъма на музиката може да потропва, да се върти, да танцува.

3-4 г.

На тази възраст може да се откроят индивидуалните различия в слуховата чувствителност. Например някои деца съвсем точно възпроизведат несложна мелодия или пеят кратка песничка. Сега е моментът при интерес към песента да насочиш малчо към участие в детски хор.

5 г.

Детето вече може да определи дали музиката е весела, тъжна, спокойна, бърза; какъв е инструментът, който чува. Около тази възраст с помощта на музикален педагог детето
може да реши на какъв инструмент би искало да се научи да свири.

Шарено петолиние

Още докато е в утробата ти, бебчо реагира на звуците. Не случайно специалистите, занимаващи се с музикотерапия, препоръчват през 9-те месеца да отделиш нужното внимание на класическата музика. Според тях този тип музика стимулира развитието на ембриона и помага за регулацията на твоето и съответно неговото психоемоционално състояние. Музиката е прекрасен способ за успокояване на ревящото бебе или тропащото с краче мъниче. Мелодии, наподобяващи звуците от природата (пеенето на птичките, шепотът на морските вълни), са подходящ избор в този случай. Слушането на народна музика ще запознае малкото с богатството на нашия фолклор. Със сигурност то ще се впечатли от звученето на гайдата, кавала, гъдулката. Детските песнички са любими и на по-малките, и на по-големите малчугани. Лесно ги запяват и с удоволствие танцуват в ритъма на мелодията. Счита се, че мъниците, които слушат много музика, проговарят по-рано.

Хайде да играем!

Слушайки музика, детето „слуша“ и мислите, емоциите на композитора. Под влияние на мелодията то развива и собственото си въображение, и обогатява възприятието си към различните страни на живота. Следната музикална игра е подходяща за 4-5-годишните: избери подходяща музика, седнете с детето и затворете очи. Преди това му обясни, че докато слушате, всеки ще си представя различни неща и след това ще си ги разкажете. В началото можеш да помогнеш на мъничето и ще видиш как по-нататък то с удоволствие ще рисува своите музикални фантазии.

Мнението на специалиста - Ирена Христова, диригент на детски хор „ПИМ – ПАМ”, преподавател по пиано и музика:

„Наблюдавайте детето си, докато играе със своите играчки. Ако то се опитва да им пее, значи има заложби и потребност да общува с околния свят чрез музиката. Подражавайки на мама, детето може да приспива куклата с любимата песничка за лека нощ или само да си измисля мелодии. На децата трябва да се пее с чувство и отношение, с изразителност и артистичност – така ще се събуди детската емоционалност и желанието на малкото да направи същото, защото му е харесало. Моделът на подражание е от основно значение за отключване на интереса на детето към музиката. Добре е родителят да заведе детето на няколко музикални постановки. (Например „Карнавал на животните” и „Петя и Вълкът”, спектакли на Софийската опера, адаптирани за деца.) Нека детето изрази впечатленията си от видяното и чутото, като разговаряте или заедно пеете мелодии, които сте запомнили. Следващата стъпка е да потърсите опитни специалисти в работата с деца – хор или вокална група, преподавател по музикален инструмент. Трудно може да се даде точен съвет кога да започнат заниманията, защото развитието на всяко дете е строго индивидуално. Въпреки това от моя опит мога да кажа, че на 4-годишна възраст може да започнат заниманията с пеене. Когато малкото расте и живее с музика, то е по-будно, по-интелигентно, по-контактно, по-емоционално. Насърчавайте креативността му, като го подкрепяте в трудностите, които могат да възникнат в процеса на обучение. Музиката и танцът дават невероятна духовна енергия, която се трансформира в психическото и физическото здраве на детето.“

Когато слушаме...

Моцарт - подобряват се интелектуалните способности;

Шопен, Щраус (валсове), Рубинщайн - намаляват чувството на тревога и неувереност;

Бетховен,Шуберт, Брамс - успокояват и релаксират;

Бах, Хайдн – снижават раздразнението и яда;

Моцарт, Лист, Хачатурян - повишават жизнения тонус, активността;

Чайковски, Менделсон, Дебюси - способстват за концентрацията на вниманието.

Любопитно

Канадски учени считат, че заниманията с музика подобряват паметта и симулират умственото развитие на децата. Развива се и умението за концентрация на вниманието. Този ефект е наб-
людаван дори при 4-годишни деца.

В Древна Гърция в своята школа Питагор започвал и завършвал деня с песен: сутрин – за да се избистри умът от съня и да се активизира, а вечер – за да се успокои и настрои за почивка. Слушай и ти с малчо сутрин и през деня по-подвижна и ритмична музика, а вечер – по-спокойна. Старай се да подбираш разнообразна музика, за да развиеш вкуса и мисленето на малкото човече.