Нашето учлище претърпя много трансформации и днес е тема с противоречиво съдържание. Родителите на деца в първите класове се натъкват на няколко много разпространени мита, които объркват представите и очакванията им.
Със сигурност концепцията на съвременното училище има нужда от промени из основи. Самото общество търпи промени и атмоферата в него предполага, че личността може да се чувства комфортно ако естественото й любопитство и предприемчивост не са подтиснати, уеднаквени и изкоренени от институции като училище и детска градина.
-
Училището е втори дом
Това може да е важало по времето на стария социалистически режим, когато държавата искаше всички хора да са част от някаква институция, но днес е ясно, че едиснтвения нужен дом на децата е семейния. Нищо не може да замени семейството и заниманията на родителите с децата. В училище не възпитават учениците, а им предават определено количество познания с променлив успех.
Семейството, домашния уют и хармония могат да помогнат на детето да превъзмогне емоционалния дискомфорт от попадането в нова среда, от конфликтите с други деца или с педагог.
-
Детето ще бъде добър ученик и отличник
Напразни надежди на много родители, с които натоварват децата и подтискат естественото любопитство и любознателност, които не могат да се мерят с оценки. Много често системата с оценяване на знанията въздейства стресиращо на децата и освен това е твърде субективна, въвежда се по-рано от нужното и ефектът е отрицателен.
Преди всичко, оценките в училище никога не са били показател дали едно дете е успешно или не, дали има знания по нещо, дали има възможности, заложби и таланти. Не се паникьосвай от ситуацията в бележника, по-скоро потърси това, което му е приятно на детето, заложбите, интересите и му подай ръка, за да ги развива и да напредва. Добрият педагог може да разпознае таланта у всяко дете, да насърчи заложбите му без да го стресира от „неуспехите” по всички останали предмети. Но за съжаление, добрите педагози не се срещат толкова често.
Високите изисвкания и очаквания за отлични оценки по всички дисциплини не насърчават любовта към познанието, а създават комплексирани и подтиснати личности.
-
Училището и родителите са два отделни свята
Някои родители се дразнят, че класния ръководител на децата им изисква от тях включване в различни дейности на училището, други пък изобщо не посещават родителските срещи и отминават с досада изискванията и препоръките.
Всъщност, съвременния учебен процес педполага пълно взаимодействие между родителите и учителите, за да се постигнат най-добри резултати и да се отчетат индивидуалните характеристики на децата, до колкото е възможно това в общия обучителен процес. В този смисъл, съвсем нормално е учителите да изисквта от родителите съпричастност и участие в разлини дейности, а родителите да изискват информация и време за споделяне на лични впечатления.
-
Учителите отговарят за това как се учи детето
Да, вярно е, че им плащат за това, вярно е, че ти си много заета и имаш безкрайни ангажименти, че си уморена и всички останали аргументи. Но, никой няма по-големи задължения спрямо детето от теб, включително и в учебната част.
Насърчавай любознателността на детето, като участваш заедно с него в различни експерименти, правите заедно домашни, „откривате” съвместно различни зависимости и закони в природата, изследвате животинския свят.
Показвай съпричастност към вълненията му в училище, говори с него за всичко, което го е впечатлило. Помощта ти в домашните и уроците е задължителна, децата имат нужда от обяснения спрямо техния личен емоционален баланс, а това го може само родителя.
-
Учителят винаги е прав
Не създавай у детето впечатление за изкуствен авторитет на непогрешимост, както на теб, така и на учителите. Децата са пълноправни личности и отношението с тях трябва да е именно на тази база, към него да се отнасят с уважение, редно е ако възрастния се обърка да обясни или да се извини, така както повечето очакват само от децата. Непогрешими личности няма.
Самостоятелното мислене и изграждането на пълноценна личност не може да се осъществи ако детето трябва да се подчинява безпрекословно на авторитети. Децата проявяват уважение и умеят да чуват от тези, които имат такта и таланта да се отнасят с тях като с равни.
В същото време родителите е добре да показват уважение към учителя, за да може детето да види положителния модел на комуникация. А при проблеми да има разговори и конструктивно решение, без заплахи, закани и грубости.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.