Какво умее бебето - 1-ви до 12-ти месец?

от

Едва ли има нещо по-умилително от едно малко бебе. То ни изглежда толкова безпомощно и невинно, че дори се страхуваме да го докоснем. Всяка майка иска да даде най-доброто от себе си за бебето си. Затова и не спират съмненията ѝ доколко се справя с новото положение. А дали знае всъщност колко много неща може малкото човече. Разберете какво умее бебето от 1-ви до 12-ти месец?

Може би и на вас ще ви бъде от помощ да знаете в кой месец какво би трябвало да умее да прави бебето. И ако се справя с дадените дейности, значи всичко е наред.

1-ви месец

  • За новородените са характерни няколко основни рефлекса (вродени движения или действия): рефлекс за сучене – когато докоснете горната част на устата на бебето, то започва да суче; рефлекс „Моро“ - мъничето се стряска при силен звук или рязко движение; рефлекс за хващане – ако подадете палеца си в ръката на бебето, той здраво ще го хване.
  • Между 15 и 30 ден бебето може да съсредоточи зрението си. Задържа поглед за около 5-10 секунди върху неподвижен предмет, който се намира на разстояние 40-50 см.
  • Когато лежи по корем се опитва да надига глава и да я задържа изправена. Ако към 8-10 ден мъничето надига глава, то след още две седмици и ще завърта глава към източника на звуци.
  • Появява се първата усмивка и тя е призив към общуване и разбиране, израз на положителни емоции.

2-ри месец

  • Дълго се съсредоточава върху неподвижен предмет и следи този, който се движи. Погледът вече е устойчив. Всичко, което види, го удивлява. Удивлението е начало на познанието и любознателността. Бебето започва да възприема света, като прави разлика между приятно и неприятно. И се усмихва все повече.
  • Възниква „реакция на оживление“ - когато общувате с бебето, то се усмихва и оживено движи крачета и ръчички. Издава звуци, започва да гука.
  • Когато гушкате бебето, то си държи главата изправена.
  • Плачът и звуците вече могат да те ориентират какво означават те. Резкият, силен плач обикновено сигнализира глад или болка, а „жалният“ - умора.
  • Успокоява се когато го кърмите или гушнете, или когато вижда и чува близък човек.

3-ти месец

  • Смее се на глас. Капризничи и хленчи, „протестира“ с плач. Реагира на присъствието на родителите и се опитва да привлече вниманието им.
  • Опитва се да хваща играчките, които висят над детското креватче. Ръчичките са нещо твърде интересно. Детето първо осъзнава съществуването на ръцете си, а после на краката. С помощна на ръцете си изследва своето лице, очи, уста.
  • Когато е по корем може да се подпре на лакти и да бъде в това положение около 10 секунди. Преобръща се от гръб на корем. Когато го държите под мишниците, опира крачета на твърдата повърхност.
  • Не само надига главата си, но и върти в различните посоки. Търси източника на звука.
  • Постепенно вродените рефлекси изчезват и действията стават по-скоро произволни.

4-ти месец

  • Познава мама и я предпочита пред всички останали. Отговаря на вашата усмивка и започва да „бърбори“.
  • Хваща с едната или с двете ръце висящата играчка и иска да я сложи в устата си. Вече има предпочитания към дадени играчки.
  • Когато лежи по корем повдига главата си до 90 градуса. Във вертикално положение главата е уверено изправена. Когато е на гръб се опитва да надига рамене и глава.
  • При хранене си играе с гърдата или шишето, придържайки ги.
  • На тази възраст малкото може да изпитва страх, разочарование, любопитство и радост. Смее се, когато го гъделичкате или му се радвате. Притихва, когато слуша музика. Интересува се от отражението си в огледалото, усмихва му се.

5-ти месец

  • Хваща, опипва, хвърля предметите. Играе с дрънкалката, когато е в ръката му. Умее да държи шишето с една или две ръце. Обича да играе на „ку-ку“. Когато някой предмет падне се накланя, за да го види.
  • Протестира и се съпротивлява на възрастните, които се опитват да му вземат играчката. Обича да играе докато се храни.
  • С удоволствие разглежда картинки с лица. Различава познати и непознати хора. В непозната обстановка оглежда с интерес.
  • Произнася гласни звуци и някои съгласни (б, м, л).
  • Много родители изпадат в умиление, когато тяхното мъниче ли лапа палеца на крачето. В тази възраст и това се случва.

6-ти месец

  • Обръща се от гръб на корем. Опитва се да достигне до играчки, които са на разстояние 10-20 см. Вече може да бъде и в седнало положение.
  • Издава различни звуци, все повече агука и обикновено спира да плаче, когато чуе музика. Внимателно се вслушва в речта. Реагира на своето име.
  • Може рязко да сменя настроението и емоциите си. Дълго и щателно изучава предметите. Спира поглед на предмета, за който се говори. Обича да прехвърля вещите от едно място на друго.
  • Започва да „изработва“ вкусови пристрастия. Докато се храни обича да играе.

7-ми месец

  • Детето е много по-подвижно. Усъвършенства умението да седи, както и да пълзи. Някой пълзят назад.
  • Хващането е много по-координирано с участието на дланта и отчасти с палците. Обича да държи в двете ръце по някой предмет и да ги удря един в друг. Както и да го изучава с помощта на ръцете, устата, краката.
  • Започва да разбира какво значи „не“ по тона на гласа ви.
  • Продължава да експериментира, като произнася различни срички - „ма-ма-ма“, „ба-ба-ба“, „та-та-та“.

8-ми месец

  • Детето проявява повишен интерес към всичко. Може продължително време да играе с различни предмети.
  • Привързано е към родителите си. Ако някой непознат го вземе на ръце, се разстройва и почва да плаче.
  • Вече осъзнато може да казва „мама“ и „тата“.
  • Всичко иска да изпробва на вкус.
  • Обича да пляска с ръце.
  • Като се гледа в огледалото гали и целува отражението си.

9-ти месец

  • Играе с два предмета едновременно. Малките неща ги хваща с палци, а големите с две ръце. Може да разлиства книги с твърди корици или да мачка и къса лист хартия.
  • Не само умее да седи добре, но и може само от легнало положение да сяда, както и обратното.
  • Повтаря действия, за които получава похвала.
  • Показва нослето, устата и други части на тялото на мама, на куклата, на себе си, гледайки се в огледалото.
  • Имитира различни звуци.

10-ти месец

  • Когато има опора, може де се изправя. Ходи, като се придържа с две ръце. От изправено положение може да седне.
  • „Танцува“, когато чуе музика. Понякога са възможни проблеми със съня, от желанието постоянно да се движи.
  • Подражава на жестовете, действията, изражението на лицето, звуците. Страхува се от непознати места.
  • Обожава да играе с вода. Интересни са му всякакви кутийки, които може да изследва какво съдържат.
  • Разбира и изпълнява някои лесни молби („дай шишето“).

11-ти месец

  • Разбира значението на думата „не може“.
  • Обича да пляска с ръце и да маха за довиждане.
  • За кратко време стои изправено без чужда помощ. Ходи подпирайки се по мебелите.
  • Изразява своите желания и с други способи, не само с плач.
  • Може да пие от чашка.
  • Произнася три или повече думи - „мама“, „тати“, „дай“.
  • Играе с топка – когато вие му я търкулнете, то ви я връща.

12-ти месец

  • Прави първите самостоятелни крачки. Ползва лъжичка и чашка.
  • Знае как да използва някои предмети, като телефон например. Строи пирамида от 2-3 кубчета.
  • Привързано е към най-близките и може рязко да реагира на тяхното отсъствие.
  • Разбира почти всичко, което му говорят.
  • Познава животните на картинките.
  • Проявява самостоятелност.

Консултант: доц. Богдана Василева, педиатър, МЦ „Здраве“, София