
Може би и на вас ще ви бъде от помощ да знаете в кой месец какво би трябвало да умее да прави бебето. И ако се справя с дадените дейности, значи всичко е наред.
1-ви месец
- За новородените са характерни няколко основни рефлекса (вродени движения или действия): рефлекс за сучене – когато докоснете горната част на устата на бебето, то започва да суче; рефлекс „Моро“ - мъничето се стряска при силен звук или рязко движение; рефлекс за хващане – ако подадете палеца си в ръката на бебето, той здраво ще го хване.
- Между 15 и 30 ден бебето може да съсредоточи зрението си. Задържа поглед за около 5-10 секунди върху неподвижен предмет, който се намира на разстояние 40-50 см.
- Когато лежи по корем се опитва да надига глава и да я задържа изправена. Ако към 8-10 ден мъничето надига глава, то след още две седмици и ще завърта глава към източника на звуци.
- Появява се първата усмивка и тя е призив към общуване и разбиране, израз на положителни емоции.
2-ри месец
- Дълго се съсредоточава върху неподвижен предмет и следи този, който се движи. Погледът вече е устойчив. Всичко, което види, го удивлява. Удивлението е начало на познанието и любознателността. Бебето започва да възприема света, като прави разлика между приятно и неприятно. И се усмихва все повече.
- Възниква „реакция на оживление“ - когато общувате с бебето, то се усмихва и оживено движи крачета и ръчички. Издава звуци, започва да гука.
- Когато гушкате бебето, то си държи главата изправена.
- Плачът и звуците вече могат да те ориентират какво означават те. Резкият, силен плач обикновено сигнализира глад или болка, а „жалният“ - умора.
- Успокоява се когато го кърмите или гушнете, или когато вижда и чува близък човек.
3-ти месец
- Смее се на глас. Капризничи и хленчи, „протестира“ с плач. Реагира на присъствието на родителите и се опитва да привлече вниманието им.
- Опитва се да хваща играчките, които висят над детското креватче. Ръчичките са нещо твърде интересно. Детето първо осъзнава съществуването на ръцете си, а после на краката. С помощна на ръцете си изследва своето лице, очи, уста.
- Когато е по корем може да се подпре на лакти и да бъде в това положение около 10 секунди. Преобръща се от гръб на корем. Когато го държите под мишниците, опира крачета на твърдата повърхност.
- Не само надига главата си, но и върти в различните посоки. Търси източника на звука.
- Постепенно вродените рефлекси изчезват и действията стават по-скоро произволни.
4-ти месец
- Познава мама и я предпочита пред всички останали. Отговаря на вашата усмивка и започва да „бърбори“.
- Хваща с едната или с двете ръце висящата играчка и иска да я сложи в устата си. Вече има предпочитания към дадени играчки.
- Когато лежи по корем повдига главата си до 90 градуса. Във вертикално положение главата е уверено изправена. Когато е на гръб се опитва да надига рамене и глава.
- При хранене си играе с гърдата или шишето, придържайки ги.
- На тази възраст малкото може да изпитва страх, разочарование, любопитство и радост. Смее се, когато го гъделичкате или му се радвате. Притихва, когато слуша музика. Интересува се от отражението си в огледалото, усмихва му се.
5-ти месец
- Хваща, опипва, хвърля предметите. Играе с дрънкалката, когато е в ръката му. Умее да държи шишето с една или две ръце. Обича да играе на „ку-ку“. Когато някой предмет падне се накланя, за да го види.
- Протестира и се съпротивлява на възрастните, които се опитват да му вземат играчката. Обича да играе докато се храни.
- С удоволствие разглежда картинки с лица. Различава познати и непознати хора. В непозната обстановка оглежда с интерес.
- Произнася гласни звуци и някои съгласни (б, м, л).
- Много родители изпадат в умиление, когато тяхното мъниче ли лапа палеца на крачето. В тази възраст и това се случва.
6-ти месец
- Обръща се от гръб на корем. Опитва се да достигне до играчки, които са на разстояние 10-20 см. Вече може да бъде и в седнало положение.
- Издава различни звуци, все повече агука и обикновено спира да плаче, когато чуе музика. Внимателно се вслушва в речта. Реагира на своето име.
- Може рязко да сменя настроението и емоциите си. Дълго и щателно изучава предметите. Спира поглед на предмета, за който се говори. Обича да прехвърля вещите от едно място на друго.
- Започва да „изработва“ вкусови пристрастия. Докато се храни обича да играе.
7-ми месец
- Детето е много по-подвижно. Усъвършенства умението да седи, както и да пълзи. Някой пълзят назад.
- Хващането е много по-координирано с участието на дланта и отчасти с палците. Обича да държи в двете ръце по някой предмет и да ги удря един в друг. Както и да го изучава с помощта на ръцете, устата, краката.
- Започва да разбира какво значи „не“ по тона на гласа ви.
- Продължава да експериментира, като произнася различни срички - „ма-ма-ма“, „ба-ба-ба“, „та-та-та“.
8-ми месец
- Детето проявява повишен интерес към всичко. Може продължително време да играе с различни предмети.
- Привързано е към родителите си. Ако някой непознат го вземе на ръце, се разстройва и почва да плаче.
- Вече осъзнато може да казва „мама“ и „тата“.
- Всичко иска да изпробва на вкус.
- Обича да пляска с ръце.
- Като се гледа в огледалото гали и целува отражението си.
9-ти месец
- Играе с два предмета едновременно. Малките неща ги хваща с палци, а големите с две ръце. Може да разлиства книги с твърди корици или да мачка и къса лист хартия.
- Не само умее да седи добре, но и може само от легнало положение да сяда, както и обратното.
- Повтаря действия, за които получава похвала.
- Показва нослето, устата и други части на тялото на мама, на куклата, на себе си, гледайки се в огледалото.
- Имитира различни звуци.
10-ти месец
- Когато има опора, може де се изправя. Ходи, като се придържа с две ръце. От изправено положение може да седне.
- „Танцува“, когато чуе музика. Понякога са възможни проблеми със съня, от желанието постоянно да се движи.
- Подражава на жестовете, действията, изражението на лицето, звуците. Страхува се от непознати места.
- Обожава да играе с вода. Интересни са му всякакви кутийки, които може да изследва какво съдържат.
- Разбира и изпълнява някои лесни молби („дай шишето“).
11-ти месец
- Разбира значението на думата „не може“.
- Обича да пляска с ръце и да маха за довиждане.
- За кратко време стои изправено без чужда помощ. Ходи подпирайки се по мебелите.
- Изразява своите желания и с други способи, не само с плач.
- Може да пие от чашка.
- Произнася три или повече думи - „мама“, „тати“, „дай“.
- Играе с топка – когато вие му я търкулнете, то ви я връща.
12-ти месец
- Прави първите самостоятелни крачки. Ползва лъжичка и чашка.
- Знае как да използва някои предмети, като телефон например. Строи пирамида от 2-3 кубчета.
- Привързано е към най-близките и може рязко да реагира на тяхното отсъствие.
- Разбира почти всичко, което му говорят.
- Познава животните на картинките.
- Проявява самостоятелност.
Консултант: доц. Богдана Василева, педиатър, МЦ „Здраве“, София
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.