Изменения на гръбначния стълб при децата

• от

От изключително значение е как се грижим за правилната стойка на растящото дете. Изграждането на гръбначния стълб започва още в утробата на майката, затова някои от измененията могат да настъпят още тогава. В този случай ранната ултразвукова диагностика – през бременността и около 45-ия ден след раждането е много важна и задължителна.

От изключително значение е как се грижим за правилната стойка на растящото дете. Изграждането на гръбначния стълб започва още в утробата на майката, затова някои от измененията могат да настъпят още тогава. В този случай ранната ултразвукова диагностика – през бременността и около 45-ия ден след раждането е много важна и задължителна.

Растейки, детето преминава през различни етапи в развитието на костно-ставния и мускулно-фасциалния си апарат и това развитие завършва чак след пубертета. Ето защо родителите трябва да бъдат много наблюдателни, за да открият навреме евентуални деформации на гръбначния стълб.

ВАЖНО! ФАСЦИЯ - Това е съединителна тъкан, която опасва всички структури в нашето тяло, от глава до пети. Все едно сме обвити в стреч фолио отвътре. Има три основни вида фасция – повърхностна, висцерална и дълбока. Фасцията има сетивни рецептори за болка и други механизми за обратна връзка с мозъка. Ако нейното здраве бъде нарушено, това може да окаже негативно влияние и върху работата и здравето на мускулите.

Когато говорим за гръбначни изкривявания, трябва да имаме предвид всички изменения от номармалната S–образна форма на гръб начния стълб.

Те могатат да бъдат:

  • Структурни - трайни промени в костно-ставния апарат на гръбначния стълб (при промяна на позицията не се коригират, деформацията остава)
  • Функционални – при определена позиция има изкривяване, след промяната й и заемане на друга позиция то изчезва.

ЗА КАКВО ДА СЛЕДИШ?

  • Преди прохождането - бебетата още нямат S-образна форма на гръбнака:
  • Стъпала - трябва да бъдат еластични без изкривяване в едната или другата посоки;
  • Тазобедрени стави - те трябва да са подвижни, без асиметрия в кожните гънки около ставите. Бебето да може спокойно да лапа пръстите на краката си;
  • Да може да държи главата изправена, когато легне по корем, и да стяга коремната мускулатура, когато е по гръб. След прохождането - постепенно гръбначният стълб придобива S-образна форма, стъпалата изграждат сводовете (напречен и надлъжен)

В този период е хубаво да се следи:

  • Симетрия на кожните гънки около тазобедрените стави и гръбнака;
  • Симетрия на таза и лопатките;
  • Правилна форма на гръдната кост и ребрата (деформациите могат да бъдат признак на рахит)

СЪВЕТИ КЪМ РОДИТЕЛИТЕ

1) Детето трябва да се облича с широки дрехи, за да може неговият костно-ставен и мускулно-фасциален апарат да се развиват без напрежение;

2) Малкото трябва да бъде стимулирано да лази и да се обръща във всички посоки;

3) Масажът е важна част от ежедневните грижи;

4) Нека детето бъде оставено да се движи в коритото при къпане;

5) Пълна забрана на проходилките;

6) Нека ръцете на малкото бъдат свободни по време на прохождането – т. е. „помагането“ не учи детето на стабилност и го прави зависимо. В този период то има нужда от самостоятелност;

7) В периода на детската градина и училището е много важно каква поза се заема при ежедневните дейности и как се носи раницата;

8) Нека детето бъде стимулирано да играе и тича босо;

9) Всички спортове са подходящи и е важно детето да бъде поощрявано да се движи.

Сложи детето да легне и му дай подходяща по размер топка, която да може да държи между стъпалата си. Нека повдигне крачета и да поеме топката с ръчички. След това да върне по обратния ред. Същото упражнение може да се изпълнява и от две дечица.

Сложи детето да легне и му дай подходяща по размер топка, която да може да държи между стъпалата си. Нека повдигне крачета и да поеме топката с ръчички. След това да върне по обратния ред. Същото упражнение може да се изпълнява и от две дечица.

Постави достатъчно голяма топка между гръбчетата на двете деца и нека се опитат да клякат в синхрон.
Ако детето е само, постави топката между гърба му и стената.

Нека децата седнат едно срещу друго. Топката се взима от едното дете от легнало положение, изправя се до седеж и подава на другото дете, което също ляга след това.

Двете деца застават гръб към гръб и подаваттопката първо над главите си, а след това между
крачетата.

Благодарим на Далия и Маги, че ни помогнаха да илюстрираме упражненията