Нещо много повече от забавление, играта е начинът, по който детето опознава света около себе си и с лекота добива нови умения и знания.
Може би си забелязала, че мъничето често повече се забавлява да подрежда щипките ти за пране или да играе с тенджерата, отколкото с куклата и пеещото влакче. А игрите на Монтесори, които ви предлагаме, използват именно вещите у дома. И правят заниманията с тях забавни, интересни и полезни!
Игрите са подходящи за възрастта от 2 до 4 години и са лесни за изпълнение. А ползата от тях е голяма:
* Усъвършенстват и хармонизират поведението на детето;
* Развиват неговата самостоятелност и независимост;
* Формират чувството за собствено достойнство и значимост.
Игрите на Монтесори подобряват поведението и учат на самостоятелност!
Знаеш ли, че...
Името на Мария Монтесори (1870-1952) отдавна се ползва със световно признание и популярност. Нейните разработки, свързани с развитието на детето, стават база за нова педагогическа система. Основната особеност на метода Монтесори е отношението към детето – като към личност, уникално и неповторимо, със свой собствен план на развитие, с индивидуални способи и срокове за опознаването на обкръжаващия го свят.
Водни приключения
Ще ти трябва: лейка, купичка, шише, кана (съдове с различен обем), две чинии, гъба
1.Напълни лейката (или шишето) с вода (по желание можеш да я оцветиш например с какао). След това разлей течността в различните съдове, а после отново я върни в лейката. Остави детето да направи същото. При повторение на действието му обърни внимание как едно и също количество вода може да се разпредели по различен начин в отделните съдове. Едновременно обсъждайте в кой съд водата е повече, а къде е поравно. Водата може да бъде заменена със сок или мляко.
2.Отсипи не много вода в една чиния. След това с помощта на гъба я пренеси в друга празна чиния. Важното е водата да не капе от гъбата. Ако все пак намокрите масата, покажи на малчо как да подсуши с кърпа или друга суха гъба.
Ходене по линия
Нужно е да очертаеш линия във формата на елипса (нарисувай или направи с конец например) с диаметър не по-малко от 4 м. Трябват ти и няколко предмета, които детето ще трябва да носи (пластмасова чаша с вода, книга и т.н.).
Известно е, че децата се забавляват, когато трябва да се придвижват, преодолявайки дадени „препятствия“. Малчуганът трябва да върви по очертаната елипса, като всяка крачка представлява т.нар. „миша стъпка“ (петата на едното стъпало се слага плътно до предната част на другото стъпало). Целта е, движейки се, да не разсипе водата от чашата или да не падне книгата, която е на главата и т.н.
Разпределение по признаци
Спрямо възрастта на детето използвай щипки (за по-малките) или мъниста (за по-големите). Разбъркай в една кутийка избраните предмети. Детето трябва да ги разпредели в други кутийки, като се ръководи от предварително уточнените признаци. Например разпределение по цвят или по големина. Щипките (мънистата) трябва да се вземат по една с двата палеца (или показалеца и т.н.). Предметите не трябва да са много, тъй като детето може да изгуби интерес и да не завърши докрай започнатата игра. Вместо в кутийки разпределението може да бъде и като се нанизват щипките или мънистата на дебел конец.
Сложи - махни
Различни по големина шишенца, бутилки, бурканчета, заедно с техните капачки, и тапи със сигурност ще се окажат интересни за любознателните малчовци. Покажи на детето как махаш и слагаш на всяко бурканче неговата капачка. А после разбъркай капачките и нека то само да намери коя на какво съответства. Някое от бурканчетата може да бъде напълнено с вода. Това вече ще изисква повече внимание и прецизност при изпълнение на задачата.
Да почистим
Почистването на съдовете е сложен, отговорен и интересен процес за малкото дете. Вземи малка тенджера или лъжица и покажи на малчо какво се прави. С гъбичка и съвсем малко почистващ препарат демонстрирай „упражнението“ бавно и с нужните обяснения. Така ще дадеш възможност на детето да разбере хода на действията в тяхната взаимосвързаност, да осъзнае отделните действия и да обърни внимание на заниманието в цялост. След това остави малчо да пробва сам. Непременно го наблюдавай!
Копчета и шнурчета
На плътно парче плат заший малки и големи копчета, панделки, шнурчета, връзки за обувки. Покажи например как можеш да вържеш панделката и тя да бъде закопчалка за копчето. Или направи дупки, през които може да минава шнурчето. Всяко действие от твоя страна трябва да бъде бавно изпълнено и старателно обяснено. Дори и да ти е чудно, всъщност още на 1,5 години детето може да се справи с тези „задачки“.
Красиви букети
Цветята винаги създават приятни емоции, особено когато положиш и грижи за тях. Изсипи вода от шише във ваза. Детето трябва да забележи от какво количество вода се нуждаят цветята във вазата. Махни долните листа и отрежи мъничко стеблата. Тогава вече цветята са готови да бъдат потопени във вазата. Цветята трябва да бъдат толкова, че детето да има възможност да повтори заниманието само. Не се меси в работата на малкото, дори ако отреже повече стеблото. Нека само се убеди как най-добре ще изглежда цветето във вазата. Когато букетите са готови заедно почистете работното място.
Тишина
Тази игра учи детето да се владее. Упражнението е полезно само тогава, когато се изпълнява доброволно. Нека да е абсолютно тихо в стаята (без телевизор, радио и т.н.) и леко затъмнено. Обърни внимание на звуците, които преди това не са представлявали интерес за мъничето: тиктакането на часовника, шума на дъжда, чуруликането на птичките. Учи детето не само да вижда, но и да чува.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.