Хранителни добавки и тегло по време на бременността

от 2

Разнообразното хранене не е достатъчно, за да задоволи голямата потребност на бъдещата майка от хранителни добавки.

Разнообразното хранене не е достатъчно, за да задоволи голямата потребност на бъдещата майка от хранителни добавки.

Старата приказка, че трябва да яде за двама са бабини деветини. Бременната жена не трябва да поема храна много повече от обикновено, но не бива и да се подлага на диета.

Също трябва да внимава храната и да съдържа достатъчно полезни вещества, за да има за бебето, без това да ощетява нейния организъм.

Хранителни добавки и тегло по време на бременността

Фолиевата киселина (витамин В9)

Установено е, че от най-голямо значение за бременните е фолиевата киселина (витамин В9). При сериозен недостиг на този витамин съществува риск от малформации на плода. Освен това пушенето и приемането на противозачатъчни смущават усвояването му. От 2000 г. насам лекарите препоръчват на жените да взимат витамин В9 един месец преди предполагаемото зачеване и в първите два месеца от бременността.

  • Фолиева киселина съдържа:  броколи, брюкселско зеле, аспержи, грах, нахут, кафяв ориз. В някои от зърнените закуски е добавена фолиева киселина, но можете да си купите под формата на хранителна добавка, която се продава свободно в аптеките.

Витамин D

Витамин D съдейства за фиксирането на калция в костите на детето. По време на бременността нуждите на организма нарастват и разнообразното хранене е достатъчно, за да набави необходимото количество витамин D.

  • Необходимо е приемането на 10 микрограма дневно в продължение на цялата бременност.

Йод

Недостигът на йод в организма на бременната може да доведе до намаляване на интелектуалните способности при детето. В някои страни като САЩ маслото е обогатено с йод. Другаде се консумира йодирана сол. Именно нея трябва да изберат бъдещите майки.

  • Дневната препоръчителна доза е 200 микрограма на ден, особено в края на бременността.

Калций

На бременните се препоръчва увеличена консумация на мляко и млечни продукти.
В случай на алергия от млякото се предписва приемането на калций на хапчета.

  • Калций съдържа: млечни произведения и риба с кости, например сардина, аншоа или дребна херинга. Ако не ядете млечни продукти, трябва да си набавяте калция по друг начин – чрез соево мляко или портокалов сок, обогатен с калций.

Желязо

По време на бременността е необходимо да се следи съдържанието на желязо в кръвта поради риска от анемия особено през първите месеци. Ако се установи недостиг, се налага допълнителен прием, но винаги под наблюдение.

По-лесно е желязо да се приема чрез месото, отколкото от растителни източници, но може  да се подобри  усвояването му от неживотински произход чрез витамин С (който се съдържа в повечето плодове) и избягва  едновременното консумиране на фитати (макаронени изделия и варива), както и танини (чай и кафе). Например леща с домати или нахут и портокалова салата са добра комбинация.

  • Желязо съдържа: червено месо, консервирана мазна риба (например сардина), яйца, сушени плодове, ядки, броколи, тъмнозелени листни зеленчуци, обогатени зърнени закуски.

Витамини Е и С

В близкото минало на бременните редовно се препоръчваше допълнително да приемат витамини Е и С, за да се предотврати рискът от повишено кръвно налягане. Изследванията обаче доказаха, че тези витамини нямат никаква връзва с хипертонията, а предозирането им може да доведе до свръхтегло при детето. Така че по-добре бъдещите майки да забравят за тях.

Идеалното тегло през бременността

Изчислено е, че жените по време на бременност се нуждаят само от 200 допълнителни калории дневно, което не е много – това са 1-2 плода, малко кисело мляко или чаша сок.

  • Хранителни добавки и тегло по време на бременността

    Препоръчваното увеличение на теглото през цялата бременност ще зависи от  индекса на телесна маса  в началото на бременността (ИТМ – изчисляване на здравословното или „идеално“ телесно тегло спрямо височината). Ако той е бил в норма (приблизително 20–25), целта е  да не  се качва по-вече от 10–12,5 кг общо. (Няма да е само от бебето. Не трябва да се забравя,  че има плацента, околоплодни води, както и допълнителната кръв!)

Ако вашето ИТМ е повече от 26, постарайте се да качите по-малко килограми и да наблегнете на качеството на храната; но ако той е под 20, ще трябва да натрупате повече тегло.

  • Някои жени използват бременността като извинение да  трупат излишни килограми: „О, сега трябва да ям за двама и после ще отслабна.“ Грешка! За съжаление тялото не знае, че има  постоянен достъп до храна –  то е програмирано да функционира сякаш още разчита на плодовете в гората. Така че ако изяждате големи количества, тялото ви ще трупа излишъците под формата на мазнини като запаси за гладни времена.

За да се избегне твърде бързото качване на килограми, трябва да се следи за размера на порциите, което е по-лесно, отколкото да се броят калории.