Храната като лекарство по време на бременност

от

Понякога леките изменения в обичайното меню помагат на бъдещата майка да се справи с някои проблеми по време на бременност. След като си разбрала, че си бременна, със сигурност вече си направила своя „план за промяна“ като една от главните му точки несъмнено е въпросът, свързан с храненето.
Храната като лекарство по време на бременност

Храната като лекарство по време на бременност

Понякога леките изменения в обичайното меню помагат на бъдещата майка да се справи с някои проблеми по време на бременност.

След като си разбрала, че си бременна, със сигурност вече си направила своя „план за промяна“ като една от главните му точки несъмнено е въпросът, свързан с храненето. За какво трябва да внимаваш, кои са полезните продукти, как да не покачиш прекалено много килограмите? И всичко това е важно, защото ще ти помогне да да се чувстваш добре през 9-те месеца.

План за промяна

Всеки месец при консултацията при гинеколога ще се проследява и теглото ти. Това е от значение, защото излишните или недостатъчните килограми могат да повлияят на развитието на плода и протичането бременността. Например ако стартовото тегло е твърде ниско (при слабите жени), причина за бързото наддаване може да бъде неразборното хранене, проблеми на бременността (задържане на течности), нарушение на обмяната на веществата.

Решение:

  • Постарай се всеки ден в менюто ти да присъстват представители на различни продукти: месо, млечни изделия, плодове, зеленчуци. Ако усетиш глад избери плод или зеленчук, или млечен продукт, а не хляб и хлебни изделия. Добре е да позабравиш за мазните и сладките храни. Ако си хапнала например филе с хляб, не е задължително да продължиш и с баничка или торта. По-доброто продължение е плодова салата или мляко.
  • Хапвай по малко, но на често – 5-6 пъти на ден.
  • Бъдещите майки (особено тези, които са склонни към излишни килограми) трябва да сдържат не само апетита си, но и жаждата , особено вечер. Иначе течностите може да се задържат в организма, да се наруши работата на кръвоносната система и да се намали количеството кислород към плода.
  • Нормално е през бременността да се промени апетита и вкусовите предпочитания. Все пак се постарай да контролираш желанията. Страстта към сладкото и бонбоните може просто да добавят още килограми, към появилите се „незаконно“.

„Направи си дневник и записвай в него всеки ден какво си изяла и изпила. След 2 седмици ще разбереш кои са продуктите, които предпочиташ. И ще знаеш нужни ли са „корекции“.“

Нужно е да знаеш...

За да разбереш, дали се храниш правилно, нужно е регулярно да проследяваш теглото си. Обикновено добавените килограми през 9-те месеца са около 8-10 кг. Това разбира се не е всеобщо правило, тъй като зависи от стартовото тегло. Слабите жени могат да качат и 10-14 кг, а тези, които са склонни към пълнота – до 6 кг. Прекаленият апетит, бързото покачване на килограмите са повод още от 12-13 г.с. да „преразгледаш“ менюто си, като най-вече намалиш въглехидратите и мазнините.

Ужасните киселини

Усещането за киселини и особен вкус в устата са присъщи на много бъдещи майки. При 21% от жените този проблем се среща за пръв път именно през бременността. Това е така, защото растящата матка повдига стомаха нагоре към диафрагмата, в резултат на което той се раздразва и се получават киселините.

Решение:

  • Храни се на често и по малко.
  • Избягвай киселото и мазното.
  • Вечеряй не по-късно от 2 часа, преди сън.
  • Не носи тесни дрехи.
  • Можеш да се обърнеш към гастроентеролог, който да потвърди, че твоите усещания не са свързани с други проблеми, например язва.
  • Откажи се от газираните напитки, пушенето (ако все още си го позволяваш).
  • След хранене се разходи, движението ще ускори придвижването на храната.

Склонност към повишено кръвно налягане

Що се отнася до връзката с храната, то е добре да не „натрупаш“ излишни килограми, да ограничиш солта, което ще доведе и до малко прием на течности. Не е нужно напълно да се откажеш от солта, както и не трябва рязко да ограничиш течностите, тъй като това ще усили свиването на кръвоносните съдове.

Повишеното кръвно налягане може да бъде симптом за болест или за започващи усложнения на бременността. И в двата случая е нужно проследяване от лекар

Решение:

  • Храни се с повече зеленчуци, плодове, месо, което не е мазно, млечни продукти (калцият в техния състав помага на кръвоносните съдове).
  • Не се вълнувай прекалено много.
  • Нормата на употребяваната сол на денонощие трябва да бъде 3-5 г.

Повишена захар

Изследването за нивото на захарта се прави за всички бъдещи майки, за да може навреме да бъде открит диабета, който може да се появи, докато очакваш бебчо. За усвояването на глюкозата в организма отговаря хормонът инсулин, който който се произвежда в ендокринната част на задстомашната жлеза. Диабетът може да се появи към 5-6 месец от бременността и да повлияе на развитието на плода. За щастие в 85% от случаите съдържанието на глюкозата в кръвта може да се регулира с помощта на диета, която може да определи само ендокринолог, в зависимост от проведените изследвания.

Решение:

  • Постарай се в менюто да са включени повече растителни, а не животински продукти.
  • Към забранените храни попадат захарта и сладките изделия., които повишават нивото на глюкозата в кръвта.
  • Не включвай в едно хранене два продукта, богати на въглехидрати. Ако си приготвила макарони, отложи десерта. Плодовете хапвай поне 2-3 часа след приема на млечни продукти.
  • Храни се по малко и на често – тогава глюкозата ще постъпва в кръвта равномерно.

Нисък хемоглобин

Бременността предразполага към такива проблеми, тъй като се увеличава обемът на циркулиращата кръв. А от втората половина на бременността се увеличава и нуждата от желязо и бед допълнителен прием, организмът трудно се справя.

Решение:

  • Месото е твърде важен продукт за твоето благополучие и за развитието на бебето. Избирай различен вид месо: имай предвид, че в бялото месо има по-малко желязо в сравнение с червеното.
  • Важно е в менюто ти да присъстват белтъчини и желязо.
  • По преценка на лекаря може да се наложи прием на желязо под формата на медикамент.
  • Витамините за бременни ще ти помогнат да се справиш с дефицита на хранителни вещества в организма.

Вегетарианка съм!

Няма смисъл да променяш убежденията си точно сега. Подобна промяна може да ти донесе повече проблеми , отколкото ползи. Организъм, който дълго време не е получавал месо, трябва да възстанови изработването на ферменти, които са нужни за преработването на месния продукт, а този процес изисква време. Можеш да получиш нужното желязо, което се усвоява бързо и лесно, както и витамини (В12 например е дефицит при 92% от вегетарианците) чрез препарати, които ще ти предпише гинекологът. Що се отнася до останалите вещества, на които е богато месото – белтъчини например, се постарай да ги заместиш с други продукти (мляко, сирене, яйца).

Консултант: д-р Росица Иванова, акушер-гинеколог, МЦ „Полимед“, София