
Хайде да четем!
Съвсем не е задължително детето първо да научи азбуката и тогава да започне да чете.
И до днес много хора, сред които има и лекари, и педагози, са убедени, че дете под 5-годишна възраст не може да се научи да чете. Обикновено това се обяснява с незрелостта на детския мозък. Но ако това наистина е така, как стотици 4-годишни и дори 2-годишни мъници четат, смятат и дори пишат? Може би това са някакви специални деца? Или на тях, за разлика от повечето други, им е била предоставена възможността да се научат на това.
Запознай с метода на Глен Доман за ранно развитие на детето. Според него четенето не започва с ученето на азбуката, а с ученето да се четат думи и изречения.
Подготовка на материали
Нужен ти е бял картон, от който да изрежеш картончета с размер 10х50 см. В центъра на тази лента с червен флумастер се пишат думи. Височината на буквите трябва да бъде 7,5 см, а дебелината - 1,5 см. Разположи думата върху картончето така, че от всички страни да остане поле от 1,5 см. Това място е за твоите пръсти, с които ще държиш картончето,
Съчетанието на червеното и бялото и големите букви са необходими, за да може детето по-лесно да възприема думите. Пиши прецизно и чисто. Използвай само печатни букви.
По-нататък размерът на картончето и на буквите постепенно ще намалява, а цветът ще се променя на черен.
Етап 1. Учим се да четем думи
Първите 15 думи, които ще предложиш на детето, трябва да бъдат лесни, кратки и познати за него: „мама“, „тати“, имената на други членове на семейството, имената на домашните любимци, названията на любимите му играчки или лакомства.
Избери момент, когато детето е в добро настроение, не е гладно, здраво е и не му се спи. Покажи му първото картонче с думата „мама“ и, като се усмихваш, му кажи: „Това означава мама“. Нека го погледа няколко секунди, след това бързо прибери това картонче и му покажи следващото, след това още три. Не трябва да обясняваш нищо нито с думи, нито с жестове, не трябва да караш детето да повтаря думите. Просто ясно произнасяй написаната дума. През деня повторете това занимание (със същите думи) още два пъти. Общо три пъти, горе-долу по минута всеки. За първия ден това е достатъчно.
На следващия ден детето го очакват шест занятия. Покажи му три пъти петте думи от предния ден и три пъти - комплект от пет нови думи. И не забравяй всеки път да хвалиш детето.
На третия ден добави пет нови картончета. Три пъти покажи на детето петте думи от първия ден, три пъти - петте думи от втория ден, три пъти - петте нови думи. Не се плаши, всъщност всичко ще отнеме не повече от 9 минути. Интервалът между занятията е произволен, но не по-малък от половин час.
На четвъртия и петия ден ще се наложи да повториш програмата от третия ден.
Сега е моментът да подготвиш нови картончета. Препоръчва се следващите комплекти от думи да включват частите на тялото (ръка, крак, глава, коса, нос, очи и т.н.), тъй като тази тема е близка и разбираема за детето. За да ти бъде по-лесно по-нататък, направи пет комплекта думи наведнъж или това са 25 думи раздели в 5 набора. Първият ден показвай на детето - един набор или 5 думи, вторият ден - два набора или 10 думи, третият ден - три набора или 15 думи, четвъртият ден - четири набора или 20 думи и петият ден - пет набора или 25 думи. Така детето след 5 дни всъщност ще се е запознало с 25 думи. Тогава заменяй по една дума от комплект с нова. Или ще имаш набор от пет нови думи, които ще използваш на мястото на пет стари думи. Така детето ще продължи да учи по 25 думи на ден, като 5 ще са нови.
След това можеш да подготвиш картончета с названията на бита (маса, легло и т.н.), на личните вещи (чорапи, блуза и т.н.). Избирай темите за комплектите от думи според интересите на детето.
После идва ред да съставиш следващата група думи от най-разпространените глаголи (скачам, бягам, спя и т.н.). В този случай, за да бъде по-интересно за детето, може да илюстрираш думите с действия (скокни, бягай и т.н.). Може и да кажеш: „Ти тичаш“, а след това покажи думата, като обясниш: „Това означава „тичам“.“ Обикновено децата са във възторг от глаголите и ги запомнят с поразителна лекота.
Схемата на обучение е същата: 25 думи на ден, от тях 5 нови.
Етап 2. Съединяваме думите
След като преодолееш успешно първия етап, твоето дете вече разполага с определен запас от думи, които може да прочете. Идва времето да преминете към словосъчетания. Този етап е междинен между четенето на отделни думи и цели изречения.
Започва се отново от изучаването на отделни думи, защото те са изключително подходящи за съставянето на словосъчетания, а след това и на цели изречения.
Най-напред направи комплект от думи, обозначаващи основните цветове (червен, син и т.н.). Желателно е обратната страна на картончето да е в съответния цвят. Получава се много удобно: ти показваш например зелено картонче, след това го обръщаш и детето вижда думата „зелен“.
Когато видиш, че детето повече или по-малко вече е усвоило цветовете, помисли кои думи са му вече познати и състави прости, разбираеми комбинации. Например „червено цвете“, „сив котарак“. След като разпознае познатите думи, детето бързо ще съобрази, че пред него вече стои нещо ново.
След това покажи на мъника думите-антоними: „голям“-„малък“, „весел“-„тъжен“ и т.н. Състави словосъчетания и ги покажи: „голяма топка“, „малка топка“. Ако всичко върви както трябва, скоро детето ще започне да чете цели страници.
Етап 3. Четем прости изречения
След като усвои словосъчетанията, детето без затруднение ще премине към простите изречения. До този момент то вероятно вече ще може да чете поне 70-100 думи. От тях лесно ще съставиш прости фрази. Например: „Мама върви“, „Котката спи“.Има два начина да помогнеш на малкия многознайко да се справи с новия материал.
- Стандартните картончета. Ще ти се наложи да успееш да сместиш в зададения размер 2-3 думи. Разбира се, ще използваш по-дребен шрифт. Буквите ще бъдат не 7,5 см, както преди, а 5 см. Показвай ги на детето три пъти на ден в продължение на 5 (а дори и по-малко) дни. След това започни да обновяваш комплекта, като махаш две стари изречения и добавяш две нови. Твоето дете ще ги усвоява много бързо, така че преминавай към нови изречения, колкото е възможно по-бързо.
- Направи книжка с размери 20х45 см с големина на червения шрифт 5 см. Тя ще се състои от пет изречения. Към всяко от тях трябва да има подходяща картинка (би било чудесно, ако имаш възможността да използваш снимки на самото дете). Разположи всичко така, че твоето умниче първо да вижда думите, а след това илюстрацията. Разбира се, ще ти се наложи да се потрудиш над изготвянето на подобен албум, но детето определено ще бъде във възторг. Всяко изречение чети по два-три пъти на ден.
Етап 4. Четем цели изречения
Сега количеството на думите в изреченията трябва постепенно да се увеличава. При подготовката на материала за занятията може да използваш двата начина, посочени в предния абзац. Отново ще се наложи да намалиш шрифта, в противен случай 3-4 думи просто няма да се съберат на картончето. Може да го направиш малко по-дълго.
Какви трябва да бъдат изреченията? Най-добре забавни и дори абсурдни. Ако, разбира се, детето е на възраст, в която би могло да оцени това. Не забравяй - колкото по-весело и непринудено протичат вашите занимания, толкова повече ще запомни детето. Например: „Котката се разхожда по небето“, „Зелената ябълка весело танцува“.
Най-вероятно няма да се разминеш с предлозите. Не се страхувай да ги използваш – малкият умник бързо ще съобрази как стоят нещата и без допълнителни пояснения.
Трябва постепенно да увеличаваш количеството на думите в изречението. Съответно ще се променят и нагледните пособия - намали размера на буквите до 2, а след това до 1 см и ги пиши с черен цвят.
ВАЖНО!
Никога не бива да намаляваш шрифта и едновременно с това да увеличаваш броя на думите.
Ако картончетата са ви омръзнали и в качеството на нагледно пособие използвате книжката, замени червените букви с черни.
Етап 5. Първа книга
Ето, че настъпва големият ден. На твоето дете му предстои да прочете първата истинска книга. Това е едно наистина важно събитие, затова моментът трябва да е запомнящ се.
Каква да бъде тази книга? Това зависи от възрастта на младия читател и от това колко лесно е преминал от едрия червен шрифт към по-дребния черен.
Първата книга трябва да отговаря на следните изисквания:
- ...Книгата трябва да съдържа речников запас от 50-100 думи;
- ...В нея трябва да има не повече от 1 изречение на страница;
- ...Височината на печатния шрифт трябва да бъде не по-малко от 1 см;
- ...Текстът трябва да предшества илюстрациите или да е отделно от тях.
Ако детето се затруднява с размера на буквите, можеш да купиш интересни книги и да ги препишеш с по-голям, четлив шрифт, който е подходящ за твоето умниче. Изрежете илюстрациите и ги залепи в твоята самоделна книга. Ако детето е над 3 години, то вероятно ще е свикнало със сравнително малките букви (0,5-1 см) и ще можеш да избереш подходяща книга от книжарниците.
Чети на мъника книгата на глас колкото е възможно по-изразително два-три пъти на ден в продължение на няколко дни. Ако детето поиска само да прочете познатите фрази, не го спирай. В един прекрасен момент то непременно ще поиска да прочете всичко само.
Ако си била достатъчно последователна и внимателна, поздравления, малкият гений има своето първо важно достижение в живота си - научил се е да чете.
По метода на Глен Доман
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.