Лятото е време за почивка, но и за начало на подготовката на детето с идеята, че от есента ще бъде ученик. Всеки родител подхожда различно според характера на мъничето. Преходът е сериозен и често е повод за стрес и притеснения за малчуганите. Нужно е да имаш търпение и да отделиш специално време, за да подготвиш първолака.
Ако не си сигурна, че детето е готово за този нов период от живота си, предлагаме ти лесен тест, с който може да се ориентираш.
1. Детето посещава детска градина или други групови занимания:
а) Да, с удоволствие;
б) Да, по неволя, но не му харесва;
в) Не.
2. Как се държи детето в компанията на непознати връстници:
а) Предлага им да си поиграят/споделя играчки или се опитва да вземе нова;
б) Присъединява се с неохота и се опитва да се интегрира в игрите;
в) Предпочита компанията на възрастните или самостоятелните игри.
3. Ако детето ти е обидено от друго:
а) Веднага реагира и се защитава;
б) Търси закрилата на възрастен и отива да се оплаква;
в) Търпи и не обелва дума обидено.
4. Как реагира на критики и забележки:
а) Понякога ги пропуска край ушите си, друг път се опитва да се поправи;
б) Изобщо не реагира;
в) Прави точно на пук.
5. Когато му задаваш въпрос, на който не знае отговора:
а) Разсъждава на глас и се опитва да отгатне или налучка;
б) Признава си, че не знае и внимателно слуша отговора;
в) Започва да се разсейва, да отклонява темата и да нервничи.
6. Ако с детето общува човек, с който не се познава добре:
а) лесно започва разговор;
б) Отговаря едносрично на въпросите му;
в) Мълчи и се срамува, обикновено търси мама и тате.
7. Когато разговаря:
а) Излага спокойно мислите си;
б) Жестикулира активно, не спира погледа си и търси думи;
в) Прекъсва често, скача от тема на тема и се повтаря. Накрая може да не завърши темата, която е започнал.
8. Когато водиш важен разговор и помолиш детето да пази за малко тишина:
а) Изчаква търпеливо, докато говориш;
б) Постоянно се опитва да се вмести в разговора;
в) Започва да капризничи и да се инати.
9. Ако възложиш неприятна задача на детето:
а) Опитва се да се справи с нея по-бързо, за да се отърве;
б) Мърмори дълго, но накрая се съгласява с неохота;
в) Захваща се след много увещания, но само ако и ти помогнеш.
10. Когато се наложи да се концентрира за по-дълго време върху една задача:
а) Довършва я до край;
б) Моли те за помощ;
в) Ако се появят спънки, зарязва задачата и пренася вниманието си върху други неща.
Краен резултат - за всеки отговор „а” се полагат три точки, за „б” – една точка, а за „в” нула.
От 30 до 20 точки
Психологически детето ти е абсолютно готово за училище. То е достатъчно уверено в себе си, в способностите си и умее да реагира добре на провокации, да отстоява гледната си точка. Това означава, че е сигурно в себе си, има подкрепата на мама и на тате и е способно да се впусне в нови приключения и да изследва света свободно. Промените в живота му не носят само стрес и негативи, а и забавления, нови поводи за усмивки и приключения. Дори и да не може да чете и пише, това не е повод за тревоги. Детето бързо ще напредне. А твоята психологическа помощ и подкрепа не бива да прекъсва.
От 20 до 10 точки
Готовността му е на 50%. Детето има нужда от още сериозни занимания и подготовка. От разговори и обсъждане на предстоящото, за да свикне с идеята. Намира се в междинен стадий, трудно му е да взема решения и се колебае дълго в избора си, чувства се неуверено. Все пак, ако детето се справя лесно със задачите от детската градина, значи може да не отлагаш училището за догодина. Нужна му е повече подкрепа и увереност в собствените възможности. Бъди готова да му отделяш повече време, да му помагаш за уроците. Промените ще доведат до напрежение, от теб и останалите в семейството зависи дали ще го преведете през този период с лекота, любов и търпение.
Под 10 точки
Мъничето изобщо не е готово за училище. Има нужда от много търпеливи занимания и обяснения, от много любов и увереност в себе си. Често реагира на инат или остро, но това е за да прикрие проблемите и притесненията си. Тази реакция се среща у неуверени личности, които не могат да се справят с провокациите на новата ситуация, за която нямат достатъчно информация и подготовка. Отдели му специално внимание, запиши го на спорт или на интересни занимания, които провокират талантите на детето. Включвай го в семейните занимания, благодари му за по мощта и не забравяй да му даваш увереност и безкрайни дози любов. Говори му повече за училище, за различните предмети, разгледайте заедно сградата и двора. Събирай го с повече деца, с негови връстници, така че да свиква в нова компания. Постепенно детето ще приеме идеята, че го очаква нещо ново и интересно.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.