Едема – подуване на крайниците през бременността

от

Умереното подуване на крайниците по време на бременност е нормално състояние. То се нарича едема и в повечето случаи е безвредно за теб и бебето ти, тъй като е резултат от естествените процеси, случващи се в тялото с напредване на бременността.
Едема – подуване на крайниците през бременността

Едема – подуване на крайниците през бременността

Умереното подуване на крайниците по време на бременност е нормално състояние. То се нарича едема и в повечето случаи е безвредно за теб и бебето ти, тъй като е резултат от естествените процеси, случващи се в тялото с напредване на бременността.

Според статистиката от едема страдат 8 от всеки 10 бременни дами, а около 25 % от тях дори нямат видими признаци за него. И въпреки че подутите крайници вероятно допринасят за цялостния ти дискомфорт от бременността, не бързай да се натъжаваш едемата е временно явление, което изчезва веднага след раждането.

Какво е едема?

Едема се нарича подуване на краката, глезените, ръцете, а понякога и лецето, по време на бременност. То се получава в резултат на натрупването на излишни течности под кожата, в пространствата около тъканите. Едемата е особено изявена през втория и третия триместър (особено непосредтсвено преди раждането) от бременността, най-вече в края на деня, при по-топло време или след физическо натоварване като дълга разходка.

Едемата обикновено изчезва скоро след раждането, тъй като тялото ти спира да произвежда излишъка от течности, които по време на бременността се концентрират в крайниците поради гравитационните сили под тежестта на тялото. За сметка на това, докато организмът ти се настрои към нормално функционира, вероятно ще уринираш по-често и ще сте потиш повече, за да изразходваш излишните течности.

Симптоми за едема

Освен с очевидното подуване на крайниците, едемата се изразява и с един от други два симптома: повишено кръвно налягане и отделяне на белтъци в урината. Ако обаче се налице и трите симптома, по-добре потърси консултация с лекар, тъй като това може да е знак за прееклампсия – животозастрашаващо (за теб и за бебето) усложнение по време на бременността.

Причини за едема

По време на бременността телесните течности се увеличават, за да подхранват както теб, така и бебето ти. Те се натрупват в тъканите и така предизвикват подуването на крайниците през бременността (особено на стъплата и глезените). Този процес се благоприятства и от промяната в химичния състав на кръвта.

В допълнение, нарастващата матка оказва натиск върху тазовите вени и върху голямата вена, преминаваща през дясната страна на тялото, която изпомпва кръвта от долните крайници обратно към сърцето. Този натиск забавя процеса като задържа потока, което принуждава течностите от вените да преминават в тъканите на стъпалата и глезените. Така се образуват подуванията на крайните по време на бременност, или иначе казано едемичните отоци.

Кога едемата е опасна?

Потърси съвет от специалист, ако забележиш подуване на лицето или подпухване в зоната около очите, подуване на ръцете и силно изявени внезапни отоци по краката или глезените си. Също така се консултирай с лекар, когато единият крак е различимо по-подут от другия, особено ако чувстваш болка или тежест в прасеца или бедрото, ако подуването на ръцете или лицето продължава повече от един ден  и не се подобрява през нощта или ако бързо наддаваш тегло.

Полезни съвети за облекчаване на едемата

  • Вдигай краката си винаги, когато можеш – по 20 минути два пъти дневно е добре. Ако ти се налага да си дълго време в седнало положение, качвай краката си върху някаква кутия или купчина книги – така улесняваш циркулацията на кръвта. Вкъщи използвай всяка свободна минута да лежиш на лявата си страна, защото позволяваш на кръвта по главната вена да тече свободно.
  • Избягвай продължителното стоене на крака. Взимай си почивки, за да поседнеш. В същото време, ако ти се налага да седиш, на всеки час прави по 5 минути разходка и избягвай да кръстосваш крака. Протягай ги често, от петата към пръстите, с въртеливи движения в глезените и мърдане на пръстите. Огъвай внимателно краката си, за да разтегнеш мускулите  на прасците.
  • Носи удобни обувки, които се разтягат, избягвай токовете, ходи боса, колкото можеш повече. Когато се прибереш нахлузвай веднага удобни пантофи. Избчгвай стегнатите чорапи, които имат ластик около глезена или прасеца.
  • Пий много вода. Може да те се струва нелогично да вкарваш допълнително течности в тялото си, след като то ги натрупва в тъканите ти, но приемането на 8 до 10 чаши вода дневно, ще помогнш на организма ти да изхвърли излишното количество натрий и други отпадъчни вещества, което ще намали подуването.
  • Храни се здравословно като наблягаш на плодовете и зеленчуците и избягваш вредните храни. 
  • Спортувай редовно, най-вече разходки и плуване. Активното движение на крайници разнася отоците и подобрява кръвотока, а натискът на водата в басейна ще помогне за раздвижването на течностите, подули стъпалата и краката.
  • Консултирай се с лекаря си дали можеш да започнеш да приемаш провитамин В6, който ефективно предпазва и премахва подуването на крайните през бременността. Обичайната доза е 25 – 50 мг. Поинтересувай се също и за позволените етерични масла по време на бременност, с които можеш да правиш масаж на подутите зони.