Дискалкулия – проблеми с математиката

• от

Дискалкулия е вродено неврологично заболяване, което въпреки широката си разпространеност, е с учудващо малка популярност сред обществото.

Дискалкулия е вродено неврологично заболяване, което въпреки широката си разпространеност, е с учудващо малка популярност сред обществото.

За разлика от дислексията, която се изразява в неспособността на детето да чете, пише и говори правилно, при дискалкулия то изпитва трудности в изучаването и усвояването на математическите изчисления.

Ето какво трябва да знаете за проблема дискалкулия и как да помогнете на детето да се справи с него.

Дискалкулия – проблеми с математиката

Много деца, та дори и възрастни, срещат трудности в математиката. Но дискалкулията е състояние, което преминава отвъд забравянето на някоя формула или пресмятането на даден резултат. Когато налице са и други фактори, освен неспособността да се направят елементарни изчисления, вероятно става въпрос за дискалкулия.

Всъщност децата с дискалкулия имат нормален, дори висок, коефициент на интелигентност и се справят чудесно с всичко останало, включително четене, писане и говорене. Но поради някакъв специфичен генетичен дефект, вероятно в периода на пренаталното развитие, способността им за смятане е нарушена.

Обикновено проблемът със смятането се открива в началния образователен процес, когато преподавателите и родителите забележат, че малчуганът не успява да поддържа ред около себе си, изостава със знанията и дори не разбира математическите символи и действия. И ако не се обърне внимание навреме, всичко това може да повлияе негативно върху множество аспекти в по-нататъшния му живот.

Симптоми за дискалкулия

Дискалкулия – проблеми с математикатаОбикновено при дискалкулия се наблюдават пространствена дезорганизираност, проблеми с паметта по отношение на аритметични стойности и свръх тревожност, когато се налага да пресмятат цифри, да изчисляват сметки или да извършват математически действия. Другите ясно открояващи симптоми са:

  • Трудности с изписването на числата в последователен ред
  • Поставяне на числата отзад напред или разбъркано
  • Проблеми с използването на калкулатор за решаването на задачите
  • Проблеми с пресмятането на даден резултат – прибавя или изважда числа, както и с научаването и използването на таблицата за умножение
  • Избягване на математически задачи или недоволство от домашни задачи по предмета
  • Трудности с разпознаване на астрономичното време, както и с разпределянето на ангажиментите във времето
  • Проблеми с паметта по отношение на математическите знания
  • Пространствена дезориентираност и често изгубване
  • Проблеми със запомняне на числата и на даден резултат

В зависимост от това какъв точно тип трудности в математиката среща детето, дискалкулията може да бъде няколко типа: на последователността; на развитието; на оперативната памет; на вербалните действия или акалкулия (този тип е харектерен за късния етап от живота, обикновено след мозъчна травма или инсулт).

Лечение и практически съвети при дискалкулия

Лечение на дискалкулия

Въпреки, че няма лечение за дискалкулията, съществуват методи, които могат да улеснят справянето на детето с проблема.

От съществено значение е да се предприеме активен подход към състоянието, да се познават силните и слаби страни на малкия „пациент”, както и способностите му да се учи и да усвоява нещата от заобикалящата го среда.

Само така ще може да се изгради един детайлен план на действие, който да създаде по-добри условия за разбиране.

И тъй като дискалкулията може да се прояви под различни форми, също толкова важно е да се открие областта, в която детето изпитва затруднения с математиката, проблемът да се изолира и да се провеждат повече практически упражнения в тази насока – както в класната стая, така и у дома.

Дискалкулия – проблеми с математиката

Ето няколко предложения:

  • Създайте спокойна и предразполагаща обстановка
  • Осигурете множество математически и стратегически игри, които ще накарат мисълта на детето да работи активно.
  • Играйте заедно различни образователни игри.
  • Използвайте интерактивни игри с таблицата за умножение и други математически модели.
  • Всеки нов научен метод трябва да се повтаря и упражнява многократно, за да може детето да стане уверено в изпълнението на модела.
  • Представяйте новата информация на малки порции, така че детето да може да ги възприеме и усвои.

И не на последно място, подкрепяйте детето и бъдете търпеливи с неспособността му да решава задачи. То самото се чувства достатъчно засрамено и гневно за това, че е „различно”.

Обяснете му, че има много други деца в неговото положение и че дори велики гении като Томас Едисон и Алберт Айнщайн са имали проблеми с математиката.