Детската памет през първата годинка

от

Човешката памет е способна да съхранява огромни количества информация. А детската памет е практически безгранична, не случайно в най-ранните си години човекът усвоява с лекота няколко езика едновременно.

Детската памет през първата годинка

Детската памет през първата годинка

Човешката памет е способна да съхранява огромни количества информация. А детската памет е практически безгранична, не случайно в най-ранните си години човекът усвоява с лекота няколко езика едновременно. Учени са изследвали как се формират възприятията у детето и как се развива паметта му.

Амбициозните родители обикновено започват да тренират паметта на детето си още едва навършило половин годинка. Повтарят се думички, очакват се определени реакции, но сякаш детето не е способно да си спомни какво се е случило вчера, а какво остава за нещо по-сложно. Някои родители пък смятат, че мозъкът на мъничето е като компютър, записват грижливо вътре данни, които се съхраняват под една или друга форма и един ден излизат наяве и се проявяват в определена ситуация.

Учени се заели да измерят и изразят в числа точно колко единици информация може да съхрани например три годишно детенце, резултатът се оказал не просто внушителен, а шокиращ.

Оказало се, че числото расте до безкрайност, в зависимост от средата и усилията на родителите.

  • Някъде около шестия месец на бебето се формират първите емоционални реакции, в следствие на конкретни спомени.

Тогава например се забелязва и отчетлив страх към хора с бели престилки, тъй като детето помни стреса от предишни прегледи и ваксинации и изпитва явни негативни емоции при среща с лекари. На всичкото отгоре не може и да си обясни защо тези персони в бяло го мъчат и детето изразява страха и негативните си спомени чрез плач, нервничене и усилена жестикулация. През този период децата не помнят точно конкретни ситуации, а по-скоро емоции, усещания и асоциации свързани с различни ситуации. Според специалистите, това се дължи на няколко фактора – физиологичните особености на паметта в тази ранна възраст (тя е краткосрочна) и невъзможността на все още непроговорилите мъници да свързват събития с думи.

  • Според изследванията, част от мозъка, която отговаря за паметта, съзрява напълно около десетия месец.

Става въпрос за тези участъци, които отговарят за краткосрочната памет. На шест месеца някои деца вече имат своите краткосрочни спомени. Но още преди да навърши половин годинка бебето помни образа, гласа и дори аромата на мама и на тате.
Ако през първата половина на годинката си бебето се учи да забелязва и отличава предметите около себе си, през втората половина вече може да възстановява образите на предметите в паметта си. Най-лесният начин да провериш това е като го попиташ къде се намира масата или стола, например. Детето го посочва или поглежда към него.

  • 10, 8 % от най-ранните спомени на възрастните се отнасят към първите две годинки
  • 74, 9 % от спомените им са от третата до четвъртата година
  • 11, 3 % са от петата година

Упражнения за паметта

1. Когато излизаш на разходка с мъничето, не пропускай да му разказваш за обкръжението ви. Става въпрос за бебе на около половин годинка. Посочвай му предметите и изговаряй имената им, обърни му внимание върху листо или дърво или кола, разкажи му нещо за тях и повтори няколко пъти названието на посоченото. Ако е възможно, най-добре е да пипне предмета. Разбира се, става въпрос за не повече от два или три обекта на разходка, на следващата повтори урока.

2. Когато е вече около осем месечно, може да му организираш малка игра. Вземи познат на детето предмети и го скрий пред него под пелена, след това го попитай къде се намира. Когато ти отговори с жест или поглед, го похвали и скрий предмет отново пред него на друго място и повтори въпроса.

3. Към края на първата годинка може да разнообразиш знанията на детето като му показваш различни животни и повтаряш имената им или имитираш звуците им. Също така може да въведеш лесни забавления – игри, които включват кратка песничка и движения с ръцете.