Детската интелигентност

• от

Детето е още в корема, но майката вече си представя как то ще стане велик учен, голям бизнесмен или детето гений в класа си.
Детската интелигентност

Детската интелигентност

Детето е още в корема, но майката вече си представя как то ще стане велик учен, голям бизнесмен или детето гений в класа си.

Наистина ако плановете на майките можеха да се сбъднат, земята щеше да бъде населена с хора с извънземен интелект и способностите на батман и супермен едновременно. Всъщност едва ли има майка, която да не планира бляскавото бъдеще на детето си и постоянно да търси в него признаци на гениални проблясъци. И в този ред на мисли се сещам за една стара шега по случая: Майка разхожда пеленачето си в градината. В количката до детето лежи вестник и преминаваща баба възкликва „О, какво необикновено дете! Вече чете и вестници? А майката отвърнала „Не разбира се, да не е вундеркинд?! Само кръстословиците го интересуват за сега.

Възрастните постоянно измислят нови и нови средства с които да мерят и сравняват способностите и ума на децата си.

Един напълно безсмислен и потискащ труд. Сред родителите се шири мнение, че ако детето е с нисък коефициент на интелигентност, то значи малкото е без дарби и се развива ограничено. Всъщност е абсолютно безсмислено да прилагаме мерните единици от света на възрастните върху децата. Тяхната фантазия не може да се побере в схемите на родителите и на дълбокомислените психолози. Според тях нормално (каквото и да означава това) развиващото се дете трябва да покрива 100 точки от теста за интелигентност. Ако достига до 120-135 точки, детето е надарено. При 160 точки родителите направо могат да си закачат медал „Мама и тате на гений”.

Още през двадесетте години на миналия век американски учени решават да проследят в течение на десетки години група деца с необикновено висок коефициент на интелигентност. Оказва се, че постепенно с течение на времето те се сливат напълно с останалите си връстници и почти не се различават с необикновени качества. Това говори, че подобни тестове са със съмнителна репутация и най-вероятно са създадени, за да задоволят амбициите на родителите. Всъщност те не могат да предадат реално какви са способностите и заложбите на едно дете. Това е работа на родителите в дългосрочен план, вместо да мерят и претеглят детето си, по-добре е просто да му дават свобода на избор и да стимулират фантазията му с различни игри и занимания и най-вече с общуване и обяснения за света, вселената и всичко останало, както се казваше. В крайна сметка развитието на детето зависи до голяма степен от атмосферата, разговорите и интересите в семейната му среда.

Тестът за интелигентност не отчита и индивидуалната фантазия на малчугана, която може да доведе до тотално грешни отговори. В този смисъл някои специалисти психолози смятат, че входните тестове в училищата от долния курс не показват реалното развитие на учениците и са излишни.

Предлагаме ти един лесен въпросник, разработен от френски психолози, с който можеш просто да се ориентираш в развитието на детето си. Но не забравяй, че всичко е индивидуално и в крайна сметка всяко дете е уникално по свой собствен начин.

Отговори с да или не на следните въпроси и пресметни точките, като за всеки положителен отговор добави една точка.

  • Случва ли се детето ти да намери ново и необичайно приложение на обикновени предмети?
  • Сменя ли често своите предпочитания?
  • Рисува ли абстрактни рисунки?
  • Рисува ли въображаеми предмети и животни?
  • Обича ли фантастични приказки?
  • Съчинява ли си свои приказки и разкази?
  • Обича ли да си изрязва фигурки от хартия?
  • Измисля ли си въображаеми герои?
  • Има ли желание да промени и направи нещо по свой вкус?
  • Страхува ли се от тъмнината?
  • Измисля ли си нови думи?
  • Смята ли че това е съвсем нормална дума, която няма нужда от обяснение?
  • Опитва ли се да преподрежда предметите в стаята си?
  • Комуникира ли свободно с хора извън семейния кръг?
  • Използва ли някои предмети не по предназначение?
  • Може ли да отгатне предназначението на някои предмети у дома?
  • Сам ли избира дрехите и прическата си?
  • Има ли си свой собствен измислен свят, недостъпен за околните?
  • Иска ли обяснение за нещата, които не разбира?
  • Често ли иска обяснение за непознати явления около него?
  • Обича ли да чете книжки без илюстрации?
  • Изобретява ли си собствени играчки, измисля ли си свои развлечения?
  • Помни ли сънищата си и може ли да ти ги разкаже?

Резултати

От 20 до 23 точки: Детето е много съобразително, способно е да изявява своя гледна точка и има силно развито чувство за независимост. Фантазията му работи на бързи обороти.

От 15 до 19 точки: Детето е находчиво и съобразително най-вече, когато е заинтересовано от предмет или явление. Умее да преследва целите си.

От 9 до 14 точки: Съобразително дете с интерес към различни области. Без много творчески наклонности.

От 4 до 8 точки: Детето проявява творческо мислене само ако е силно провокирано и има интерес към предмета. Има по-скоро практически наклонности.

По-малко от 4 точки: Фантазията не е силната страна на детето, но то тепърва ще се развива и ще проявява интерес към практични неща.