Детска архитектурна работилница

• от

Забрави за пластмасовите конструктори с познатите форми, вече можеш да откриеш заедно с детето си как наистина се строят къщи и кули, докато то участва в градежа им.

undefinedЗабрави за пластмасовите конструктори с познатите форми, вече можеш да откриеш заедно с детето си как наистина се строят къщи и кули, при това то само да участва в градежа.

Всяка събота в София, в Университета по архитектура, строителство и геодезия се провежда детска архитектурна работилница. Архитектурата за деца и от деца се оказва чудесен начин за тренировка на въображението на малките и техните родители, начин да прекарат незабравимо съботния ден, да научат повече и да общуват по между си.
Идеята и изпълнението е на архитектите Магдалина Ръжева и Николай Давидков. Те ни разказаха и повече подробности около това как и защо се е зародила идеята, какво правят децата и как се справят родителите:

Преди всичко сме много добри приятели, семействата ни са изключително близки.      Заедно прекарваме ваканциите, и голяма част от свободното си време. Нашите деца са винаги с нас, на ски или на море, доста често и в ателието, там те споделят една диалогична и интригуваща среда. Работим съвместно с група студенти по различни проекти, за проучване и развитие на градската среда. Архитектурата е много повече от професия, ще прозвучи като клише , но за нас тя е начин на живот. Определяме се като пространствено ангажирани хора, живеем със съзнанието, че всичко зависи от нас самите, гледаме на дефектите в градската среда като на възможности. Голям интерес за нас представляват човешките взаимоотношения , които пораждат пространствени трансформации.

undefined

По този начин се роди идеята за детска архитектурна работилница, като част от един по-широк формат „Архитектурна работилница”, ателие, студио, библиотека, информационен център, място за споделяне на креативни идеи. Всичко стана много естествено, започна със съботни сбирки със студенти от първи и втори курс, в една от залите на архитектурния факултет. Там им помагахме по курсовите проекти и дискутирахме различните страни на ахритектурата. Нашите деца проявиха интерес към задачите на студентите. Постепенно започнахме да формулираме конкретни занятия за малките. В рамките на една година събирахме информация за подобни формати, като опитвахме отделни модули в реална среда, преди всичко с нашите деца и децата на наши приятели.

Към настоящият момент имаме разработена програма с основни тематични модули. Всеки месец програмата е различна по съдържание, но е базирана върху сходни принципи и материали, това дава цялостност и завършеност на формата. Големите възможности на този модул се базират на фундаменталта същност на архитектурата и личната импровизация на хората, които участват в заниманията. Всяка тема има обща рамка, но отделното дете има пълната свобода да импровизира, под наше наблюдение и с наша помощ. Редуваме задачи с предварително зададени цели и други с пълна свобода. Така малките научават основните принципи на устойчивост и формообразуване. Докато връзват клечки и ластици научават, как се образуват двумерни и тримерни фигури и тела и как да ги стабилизират. 

Сухата теория е сведена до минимум, разчитаме на персоналните насоки по време на изработване на задачата и принципа на пробата и грешката за уundefinedсвояване на законите за устойчивост и формообразуване.

Някои деца работят ичключително самостоятелно, други започват плахо и в процеса на работа се отпускат. Опитваме се да отчитаме индивидуалността на всяко дете, в рамките на двучасовите занимания искаме да се опознаем взаимно, за да може то да разкрие максимално своя потенциал. 

Препоръчително е присъствието на родител при по-малките, при големите това е по-скоро добра възможност за общуване и изграждане на близки отношения. Имаме конкретни модули в които задължително присъстват родители, например когато правим къща на дърво. Работейки с нашите деца, ние разчитаме един на друг доверяваме се, споделяме и съзидаваме.

 Работата с ръце създава отношение, към всичко което ни заобикаля, учи ни на толерантност и прагматичност, в известна степен ни отдалечава от потребителското битие и ни прави малоко повече мислещи и чувстващи. 
 

Часовете за занимание са от 10.00 до 12.00, от 13.00 до 15.00 и от 16.00 до 18.00 ч. Препоръчително е децата да са на възраст между 5 и 12 години.