Детето и парите

• от

Знае ли детето ти истинската стойност на парите? Помогни му да формира здравословни финансови навици, като му разкриеш важността на спестяванията и разумното харчене.
Детето и парите

Детето и парите

Знае ли детето ти истинската стойност на парите? Помогни му да формира здравословни финансови навици, като му разкриеш важността на спестяванията и разумното харчене.

Четене, писане, смятане... жалко, че в училище все още не е въведен и предмет „лични финанси”. Защото дори за много възрастни съвършеният баланс между харчене и печелене е трудно постижим.

Когато беше на две години синът ми повече от всичко обичаше да идва с мен в магазина и да се включва в процеса по пазаруване и транспортиране на покупките до дома. Щом навърши три вече заедно обсъждахме какво ще купим днес, обикаляхме из магазина и преценявахме какво и по колко ще вземем, за да ни стигнат парите за всичко необходимо. На четиригодишна възраст (когато вече познаваше числата) се случи и официалното му запознанство с парите. Той разбра, че монетите не са играчки и се престраши сам да си купува десерти от близкото магазинче. На пет вече беше наясно, че с парите може и да се забавляваш – например на атракционите в лунапарка. Оставях го сам да си плаща билетите за въртележката или за кино. А понякога отделях определена сума пари и му казвах да избере между две забавления.

Това, което най-ясно осъзнах през годините обаче беше, че най-добрия пример за пестеливото дете са неговите родители.

Как ли? Например като не бързаш да купуваш нова играчка на мястото на счупената или нова дрешка, когато загуби на двора старата. Защото парите не са безгранични. И е важно малкото отрано да осъзнае, че не парите правят човека...

Колкото по-рано, толкова по-добре!

Бонусите от това, че в ранна възраст си започнала да запознаваш малчугана с парите, са и бързи, и дългосрочни.

  • Той развива силни спестовни навици, открива как да прави разумни покупки и започва да разбира значението на думата „инвестиции” (както и защо не може да получава всичко, което поиска на момента).
  • В дългосрочен план пък ще знае как да избягва натрупването на дългове.
  • Учейки го на спестовност, ще му помогнеш в зряла възраст да планира и финансовата си безопасност.
  • Докато обмисляш как, с какво и кога да започнеш да учиш детето, имай предвид, че неговата вродена любознателност може сама да те насочва. И че никога не е прекалено късно да започнеш. Идеалният момент е, когато хлапето за първи път започне да забелязва присъствието на парите в живота.

Откъде идват парите?

Да, те наистина не растат по дърветата, нито се копаят с лопата, както са ни обяснявали на нас като деца. В очите на малкия човек парите идват от джобовете или портмонетата на мама и тате. А когато родителите останат без пари, една вълшебна машина започва да им пуска банкноти, след като натиснат няколко копчета :).

  • За децата е нормално да си мислят, че парите се намират лесно, когато имаме нужда от тях. Затова не бързай да използваш дежурното „парите не растат по дърветата”, за да обясниш защо не можеш да задоволяваш всеки каприз. Постарай се да дадеш по-смислено обяснение - така ще направиш услуга и на двете страни.
  •  Дори най-малкото хлапе може да осъзнае същността на печеленето на пари. Обясни му, че монетите се печелят чрез работа и че можеш да похарчиш само онова, което си спечелил. За да му помогнеш да разбере какво означава да ти плащат заплата, започни да му даваш джобни пари (сума, съобразена с възрастта на малкото).
  •  След това го насърчи да си постави цел (нова кукла или камионче) и му покажи как да спести от джобните си пари. Винаги се придържай към датата за „заплата”, иначе урокът ще се забрави.

Въпросът с джобните пари

Ако на 4-5-годишна възраст детето започне да проявява интерес към парите, значи е време да определиш малка сума „джобни“ за седмицата. Най-късно това трябва да се случи в училищна възраст. Тогава малчуганите вече са наясно с разликата между отделните монети и банкноти и осъзнават тяхната реална стойност. Едва на 10- годишна възраст обаче те биха успели сами да разпределят парите си за месеца.
Добре е да обмислиш финансовото стимулиране на скучната работа извън ежедневните задължения, като например помощта в градината или миенето на семейната кола.

Спестяването е вълнуващо!

Чуваш го всеки път, когато влезете в магазина за играчки: „Купи ми гооо...!” Следващият път задръж и изчакай малко, преди да отговориш. Ситуацията ти предоставя добра възможност да научиш хлапето на друг важен урок за личните финанси: спестяванията и интересите. Обясни му, че хората често трябва да пестят пари за нещата, които искат да си купят.

  • Този урок по спестовност включва прасенце касичка, кутия за обувки или празен буркан от течен шоколад. Направи го забавно като накараш малкото да украси „банката” си, докато му обясняваш как използваш истинската банка, за да пестиш пари.
  • Окуражавай детето да отделя част от джобните си за „нещо специално”. Когато спести някаква сума, поощри го с малка добавка (също както банката плаща лихви).
  • В края на всеки месец пребройте заедно колко пари е събрало и го остави да ги похарчи за нещо любимо. За да стимулираш пестеливостта му, може да закачиш нагледна таблица на неговото „финансово състояние“, за да може то лесно да следи как нараства сумата.
  • Заслужава ли си времето и нервите запознаването на детето със света на парите? Както е казал американският общественик Бенджамин Франклин: „Инвестициите в знания винаги са с най-добра лихва”. Отговаряйки на детските въпроси честно и по достъпен начин, ще му помогнеш да осъзнае скритата сила на спестяванията.

Няколко родителски урока...

  • Печалбата от възпитанието на малък спестовник може да бъде полезна и дългосрочна и за двете страни. Остави детето само да те насочва как да го учиш. Използвай неговите въпроси, за да измисляш нови и нови уроци.
  •  Обясни му, че парите се печелят. Разберете се какво ще е заплащането, ако ти помогне с някое задължение (например да събере в папка листите за презентацията ти утре).
  • Говорете у дома за пари. Децата трябва да знаят, че дори на родителите им се налага да пестят, за да си позволят нещо необходимо или желано.
  • Джобните не са възпитателно средство. Те са начин малките да се научат как да боравят с парите, но не и способ да бъдат наказвани или поощрявани за постъпките си.
  • Не прекалявай с контрола: детето трябва да разполага свободно с парите си.
  • При по-големи желания сключете сделка – например ако иска нов велосипед, ти ще му помогнеш с една част от сумата. А останалите пари ще трябва то само да спести.

Финансовата криза в детската стая

В период на криза в икономиката и засилена заплаха от безработица за много хора дори най-малките трябва да са наясно, че ще трябва да се откажат от някои любими неща. Обясни му защо и побързай с пример за това от какво са се лишили мама, тате, сестричето и/ или приятелчето му.