
Готово ли е моето дете да...разпознава цветовете?
На първо място – зареди се с мноого търпение. Опознаването и различаването на цветовете не е от нещата, които могат да се научат за няколко седмици, нито дори за няколко месеца. А и не бива! Това е дълъг процес, който отнема години.
Така че остави настрана плановете за интензивно обучение и се опитай всеки ден ненатрапчиво да представяш на детето различните цветове от шарения свят, който го заобикаля.
Това, че някои от съседските хлапета веднага откриват „червената количка” или „синята топка” не бива да те притеснява. Цветоусещането е процес, който зависи от много други странични фактори – околна среда, играчки, начин на комуникация с връстниците, възрастните и т.н.
Златното правило: Между 2-рата и 5-тата година се оформя цветоусещането.
Няма точен момент, в който да започнеш с „уроците по шареност”. Около втората годинка, когато децата стават много любопитни за всякаква нова информация, можеш да включваш и цветовете в разговорите и игрите.
Но не избързвай веднага с въпросите „Къде е червеното кубче?” или „Кое е жълтото камионче?”. Така рискуваш да превърнеш ученето в нещо досадно. Вместо това следи за интереса, който твоето дете проявява към цветовете и се движи с неговия ритъм. Ако мъничето обича да рисува, предложи му цветни флумастери.
Ако обича да разглежда книжки, описвайте заедно картинките. Ако има предпочитания в цветовете на дрехите, можете да поговорите за различните нюанси на любимия му цвят.
Споделено от мама
Макар и само на 1 година и 9 месеца, нашият син Калоян вече проявява завиден интерес към цветовете. Рисуването с цветни моливчета е едно от любимите му занимания. В началото аз и татко му ми рисувахме животинки, слънца и къщички, които заедно след това оцветявахме. Пред блока с тебешири пък правехме шарени плочки. Скоро Коко поиска сам да „рисува” – първо върху тетрадката, после върху ръчичките и чаршафите.
Все още не разпознава цветовете, но определено има предпочитания към синия и оранжевия цвят, не само в рисунките, а също така в игрите и любимите дрехи. От играчката с фигурките – най-лесно и бързо намираме верните отворчета на оранжевата звездичка, червеното триъгълниче и жълтото квадратче. От дрешките пък, най-много си харесва синята блузка с две черно-бели прегърнати котенца, изплетена от баба. А оранжевите маратонки са винаги пред останалите обувки. Понякога се налага дори да ги крия, за да мога да го изведа и с другите обувчици.
Десислава Калинова, Пловдив
Мнението на специалиста
Таня Ралева, водещ Арт ателие, Център „За децата”, Пловдив
Разпознаването на цветовете или т. нар. цветоусещане е процес, който се формира постепенно и е строго индивидуален. Като цяло между 2 и 4 годинки децата са готови да започнат да учат цветовете с помощта на цветни книжки, кубчета, игри.
Не бива да забравяте обаче, че има съществена разлика между „научване” и „различаване” на цветовете. Нормално е в началото вашето дете да повтаря дословно посочения цвят. Това е така, защото децата в тази възраст имат способността да запаметяват подадената им информация и да възпроизвеждат буквално показаната им картинка, така както им е била обяснена. Но това съвсем не означава, че те различават цветовете и предметите в нея. Да, те знаят, че „морето е синьо”, „слънцето е жълто”, но отнема време, докато наистина започнат да разпознават същите тези цветове в природата.
Всички деца от 2 до 5 годинки са силно впечатлени от ярките цветове, тъй като те провокират детския интерес и задържат вниманието им. Затова като за начало е добре да започнете „обучението” с основните цветове – червен, син и жълт, а на по-следващ етап да преминете към вторичните – зелен, оранжев, виолетов. Необходимо е да се заредите с повече търпение и време.
Едва около 6-тата година децата вече имат изградено умение да разпознават отделните цветове и техните нюанси, както и да групират предметите по цвят. Тогава започват и свободно да избират сами цветовете в своите рисунки.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.