Хиляди търговски послания бомбандират съзнанието на децата ни ежедневно. Маркетинговата агресия, на която всички ние сме подложени, има бруталната цел да формира консуматори, верни на марката, която ги преследва още преди да са проходили.
Сигурно вече и ти си даваш сметка за покупателната сила на децата. Без да се усетиш количката в магазина се напълва с шарени пликчета, в които дори не знаеш какво има, но за сметка на това детето ти е убедено, че ги иска, защото на опаковката закачливо се усмихва героя от любимото му детското филмче. Децата се превръщат в много привлекателен адресат за рекламния бизнес. Това е така, не само защото потребяват много продукти, които са предназначени специално за тях, но и защото оказват влияние и върху избора на родителите си. Рекламистите чудесно знаят това и използват най-новите открития в психологията, антропологията и нервно-лигвистичното програмиране, за да превърнат децата ни в консуматори, които действат първосигнално при вида на познатия продукт.
Телевизионната реклама (била тя скрита или явна) влияе не само върху избора на детето и родителите му, но също така, като всяка друга медия, формира модели на поведение, създава стереотипи, предпочитания и нагласи и точно това е пагубно за децата ни.
Как работи рекламата ?
За да привлече вниманието на малкия потребител, рекламата си служи с много техники като цвят, звук, образи, рими, краткост и яснота на посланията. Изразните средства на рекламата, с които се създава притегателна сила за продукта, могат да бъдат различни герои, разпределени в роли, действия и сюжети, влияещи не върху рационалния, а върху емоционалния избор на потребителя. Веднъж покълнало в съзнанието на детето, посланието на рекламата, оставя трайна следа. Доживотната лоялност към марката означава много пари за производителя и затова всяка година големите компании инвестират огромни средства за измисляне на реклами. Те все по-често са адресирани към деца, в тях дори участват деца. Съвременната рекламна индустрия се опитва да обсеби всяка възможност за пробив в детското съзнание. Свидетели сме, че почти всеки детски филм се превръща в индустрия за продуциране на серийни продукти – дрехи, играчки и храни, създадени с единствената цел да бъдат предпочетени и продавани повече от останалите, върху които липсва тази марка.
10-те най-продавани играчки са базирани на детски анимационен филм или телевизионно предаване.
Защо е опасна ТВ-рекламата за децата?
1.Защото ги лишава от възможността да мислят, когато избират.
2. Учи ги, че щастието в живота е да купуваш и да получаваш.
3. Лишава ги от въображение в игрите.
4. Създава у тях представата, че: „Ти си това, което имаш, съответно – това, което купуваш“ и това е най-важно за идентификацията ти сред останалите (основен принцип на консуматорското общество).
Американската академия по педиатрия докладва, че комерсиалните играчки (лансирани в телевизионните сериали и предавания) драстично променят начина на игра на децата. Според психолози такъв тип играчки лишават децата от възможността да упражняват своето въображение. Когато малките играят с лансирани от медиите продукти те не събуждат творческия си потенциал, защото не са стимулирани да направят свой свят, да измислят собствени истории, а просто вършат това, което вече са видели от продуктите във филма. В игрите, вдъхновени от комерсиалните герои детското въображение и опит не се виждат и малките се превръщат в имитатори. Рекламите към филмите им внушават, че те едва ли не не могат да играят на някаква игра, ако нямат нужните аксесоари. Посланието, че за да играя ми трябва нещо извън мен е вредно и трагично, защото започва да изтръгва играта от ръцете на децата и я превръща в средство за търговия и обогатяване на определени компании.
Как да спасиш детето от комерсиализацията?
Не мисли, че детето ти е малко и нищо не разбира, когато още на 6 месеца се захласва пред телевизора. Дори и на тази крехка възраст малките са способни да запомнят и различават марки, към които да посегнат в магазина. Затова побързай да изключиш телевизора при всеки рекламен блок и се избави от навика това да е постоянният бекграунд в домашна обстановка. Синият екран действа хипнотично на мъниците и те често приковават погледа си в него с и без причина. При по-големите деца лимитирай гледането на телевизия до 1-2 часа и то избрана медия и конкретно предаване или филмче.
Общувай и играй повече с детето и не търси телевизора като бавачка, за да отхвърлиш задачите си.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.