Децата и анимационните филми - изборът е от значение

• от

Днес, когато прекарвате повече време у дома, едно от неизменните забавления за децата е... гледането на анимационни филми.
Децата и анимационните филми

Децата и анимационните филми

Днес, когато прекарвате повече време у дома, едно от неизменните забавления за децата е... гледането на анимационни филми.

Вероятно и ти, като повечето родители, понякога упорито недоволстваш срещу вторачването в телевизионния екран, а друг път прибягваш до дистанционното, за да си осигуриш минути тишина и спокойствие. Няма как да не си установила, че ако едни филмчета са красиви и поучителни, то други са - грозни и пълни с насилие. И ако „правилните“ филмчета разширяват кръгозора, то „неправилните“ повишават нивата на агресията. Като и в двата случая обаче децата бързо свикват с екрана и това постепенно отнема от времето им за игри, разходки, четене, общуване. Освен това за малчовците е характерна повишената възприемчивост: зрителните образи им оказват силно влияние, предизвикват желание за подражание както на добрите, така и на лошите герои. Факт е, че дори да нямате телевизор у дома, това няма как да ограничи контакта на малкото със света на рисуваните и игрални детски филми. Затова е добре да знаеш с какво е хубаво да се съобразяваш относно гледането им.

Детското възприятие

Докато детето се научи да говори, гледането на телевизор за него означава да слуша и вижда нещо, което не е достъпно за разбиране. Цветовете и движението го привличат към екрана, но не му носят никаква полза. В присъствието на кърмачето не следва да се включва телевизора, особено ако то се храни. „Картинките“ просто ще го отвличат от контакта с мама, което е най-ценното в този период.

  • от 1,5 г. до 3 г.

Да се гледат филмчета в ранна детска възраст съвсем не е задължително, но ако все пак това се случва, хубаво е да бъдеш до малчо, за да му обясняваш и да коментирате заедно какво се случва, кой постъпва добре и кой не, защо и т. н. Детето, което гледа анимационно филмче, е препълнено с емоции, но не му достигат думи, за да ги изрази. Ти като родител можеш да „озвучиш“ това, което малкото интуитивно чувства, за да го успокоиш в случай на нужда.

  • от 3 г. до 5 г.

Едва към 3-4 г. детето прави разлика между въображаемо и настоящо. То вече знае, че анимационното филмче е измислено и с удоволствие „изследва“ света на прекрасните принцеси, феи и говорещи животни, които развихрят мечтите му и, които активно използва в игрите си. Детето често се опитва да се идентифицира с някой от героите, обикновено с тези, чиито преживявания са му по-близки.

Важно! Имай предвид, че гледайки филм, за кратък период от време мозъкът на детето приема голямо количество зрителна информация и изпраща сигнали за натоварване на нервната система, която от своя страна се опитва да „комуникира“ с организма, предизвиквайки редица реакции, като превъзбуда, тикове, хиперактивност. Детето се нуждае от впечатления, но не по-малко важно е тяхното осмисляне.

Изборът е от значение

Заглеждайки се в анимационните филмчета по телевизора, в повечето случаи се ужасявам от невероятно грозните образи и безкрайната агресия. Всеки път се чудя, този, който създава подобен тип „изкуство“ колко много трябва да мрази живота, за да го представя в ръбати форми и мрачни цветове. А всъщност животът е красив - погледнете цветята, птиците, слънцето, облаците. Защо в такъв случай децата трябва да гледат истории за чудовища, привидения, роботи и зомбита, изпълнени с убийства и агресия. В Америка са установили, че случаите на убийства и малтретиране на животни от малолетни деца се увеличават. Те бият с все сила домашните си любимци, а след това се учудват, когато животното не възкръсва. В случая се прави асоциация с анимационните филми, в които героите получават смъртоносни удари с разнообразни предмети, но остават живи и здрави. Дори и да се разбира негативното влияние на агресивните детски филми, те едва ли ще спрат да се произвеждат (по ред понятни и непонятни причини). Но дали твоето дете ще ги гледа, зависи от теб. Всеки прави своя избор, а ти със сигурност знаеш в случая кой е правилният такъв. Има достатъчно стойностни и качествени продукции, които „преподават“ полезни „уроци“, показват взаимоотношения, формират у детето първични представи за доброто и злото, еталони на добро и лошо поведение, варианти на взаимодействия в различни житейски ситуации. Избирай онези анимационни филмчета, които носят полза, а не вреда. Важно е да контролираш и времето на гледане.

Мнението на експертите

Препоръчва се гледането на филмчета да започне след 3-годишна възраст и то не повече от 15 минути на ден. А 30-40 минути на ден са приемливи за учениците от начален курс. Може би ще си кажеш, че това е невъзможно и, че днешните деца са други... Ние ще добавим, че има и семейства, които нямат телевизор у дома съвсем умишлено (т.е. всичко е възможно) и ги поздравяваме. Постоянното превишаване на този лимит води до неприятни негативни последствия: възможно е да се увреди зрението, а от дългото стоене в една поза може да се стигне до проблеми с гръбначния стълб, както и до забавяне на обмяната на веществата.

Нужно е да знаеш...

  • Не разрешавай на детето да се храни пред телевизора. В противен случай почти веднага възниква причинно-следствената връзка „ще ям тогава, когато гледам“. Това е вредно за храносмилането, пък и възприемането на информация страда.
  • Гледай филмчетата заедно с детето и прави нужните анализи и разяснения по сюжета. Обсъждайте, съпреживявайте, коментирайте.
  • Не забравяй, че детето се учи най-вече от примера, който има пред себе си. А неговият пример сега сте ти и татко му. Ако постоянно си пред екрана и то ще иска същото. Само помисли - колко различна би била неделята, ако вместо да седнете от ранни зори пред телевизора, отидете например на куклен театър.