По какъв начин се установява, че едно дете е аутист?
Децата с аутизъм демонстрират абнормности в три области: социализация, вербална и невербална комуникация и ограничен диапазон от дейности и интереси. Симптомите могат да са:
• Поведение:
- странно взаимоотношение към хората;
- използване ръката на възрастния като инструмент за постигане/достигане на нещо;
- липса на демонстриране на нужда от привързаност и комфорт. Децата с аутизъм могат да се привържат, но по техен си начин, понякога без радост и реципрочност;
- нежелание за игра с други деца;
- липса на „социална усмивка”;
- ограничен или нетраен очен контакт;
- детето с аутизъм изглежда така, сякаш не му е неприятно да остава само;
- погълнатост в занимания с части от обекти – въртящи се колела, например;
- развитие на ригидни рутинности и трудности при приемането на промените в околната среда или в ежедневния режим;
- необичайни движения като пляскане с ръце, въртене в кръг;
• Комуникация: способността на малките деца с аутизъм да разбират и да използват речта и жестовете за комуникация обикновено е ограничена. Пораствайки, някои от децата могат да:
- имат затруднения в декодирането на акустичните сигнали на речта и да имат „глухота за думи”. Те разбират много малко от езика и остават невербални. (по-тежко засегнатите)
- имат по-добро ниво на разбиране, отколкото на експресивност. Речта им обикновено е неправилна граматически, лошо артикулирана и бедна;
- изостават в усвояването на речта, но прогресират достатъчно добре, за да развият ясни, пълни, добре оформени изречения. Въпреки това, речта може да остане на репетативно ниво, да не е с комуникативна цел и да има наличие на ехолалия – да повтарят това, което другият човек им каже;
- говорят непрекъснато на себе си и повтарят фрази, чути от телевизията;
- имат трудности при водененто на разговор (тези, които са усвоили реч), имат бедна вокална експресия или необичаен ритъм, когато говорят. Интонацията е различна.
Проблемите с невербалната комуникация могат да са:
- затруднено установяване на очен контакт с друг човек;
- слабо използване на жестове и лицева експресия;
• Игра: децата с аутизъм не знаят как да играят. Те могат да:
- играят с играчки по повтарящ се/репетативен маниер;
- подреждат играчките, без да разбират за какво са;
- имат трудности в игрите със спазване на ред (последователност дете след дете)
• Внимание и дейност:
- някои деца с аутизъм имат толкова необичйно продължителен обхват на вниманието, че сами се „преконцентрират” и имат трудности в преминаването от една дейност на друга;
- могат да избухнат в гневни изблици, ако се прекъсне дейността, която извършват;
- могат да имат трудности с концентрацията;
- могат да не се нуждаят от много сън и да са будни през по-голямата част от нощта
• Когнитивност: като цяло децата с аутизъм имат:
- по-добри невербални, отколкото вербални умения (с изключение на тези със синдром на Аспергер, където обратното е предимно валидно)
- беден инсайт като например невъзможност да се прецени какво другите хора мислят;
- Трудности при интерпретациите на лицеви експресии;
- Ограничена креативност
• Сензомоторни симптоми:
- слаби стави, беден мускулен тонус, тромавост, апраксия;
- ходене на пръсти, махане нагоре надолу с ръце, огъване на пръсти, хапане на ръце, тичане в кръг, въртене около себе си в кръг, дърпане, късане на хартия, включване и изключване на лампи;
- търсене или ангажираност със специфияен тип материи, миризми, светещи обекти;
- някои деца с аутизъм не съзнават сензорната информация и имат много висока толерантност към болка;
- други са свръх сензитивни и не има харесва дори да бъдат докосвани, избягват определени материи, храни, запушват си ушите или изпадат в паника, когато чуят специфични звуци като самолет, мотор и др.
• Несъответствия в последователността и степента на развитие: много от децата с аутизъм имат разпокъсани умения.
- научаване на умения без последователност. Например, детето може да се научи да яете преди да е научило буквите от азбуката;
- може да е способно да нарисува много детайлна картина, но да е неспособно да нарисува основните форми;
- да е много добро във визуално-пространствените задачи и да не се справя добре със слухови задачи;
- да използва слоьна рея, когато повтаря нещо, което е чуло, но да се затруднява, когато трябва да изрази какво иска.
• Гастроинтестинални проблеми
Има ли официална статистика, колко от децата в България са аутисти?
Все още в България няма официална статистика.
Колко деца посещават центъра?
В момента децата в центъра са 14.
Какви специалисти работят с децата в центъра?
В центъра работят логопеди, психолози, специален педагог.
От кога съществува тази теория в световен мащаб?
Defeat Autism Now! е проект на Autism Research Institute. ARI е организация с нестопанска цел, създадена през 1967 от Ph.D. Bernard Rimland. ARI ръководи и спонсорира различни научни изследвания, свързани с децата от аутистичния спектър. От 1995 г. ARI организира събирания с внимателно подбрани изследователи с цел откриване на ефективно лечение за деца с аутизъм. Трудът на тези хора става известен като DAN.
Какъв е методът на лечение и основната теория за заболяването, които практикувате? Ако може малко по-подробно да ни разкажете за теорията, че това е физическо, а не психическо заболяване, както и какво на практика правят специалистите от вашия център – в какво се състои терапията.
Аутизмът е заболяване, при което се смята, че има генетична компонента, но се отключва от някои фактори от средата. Страдат част от системите в организма, има нарушения в имунната система, в гастроинтестиналния тракт, в системата за детоксикация, в някои от метаболитните процеси. Съответно тези системи се лекуват и подпомагат по различни способи. Децата при нас са на специална диета, тъй като хранителния режим за техния организъм е много важен. Специалистите при нас работят както индивидуално, така и групово с децата според дефицитите на всяко отделно дете.
Защо е нужен специален режим на хранене при този метод на лечение?
Поради проблеми в организма децата с аутизъм не могат да разграждат някои вещества. Хранителният режим балансира и регулира някои от тези процеси.
Интервю с Мина Ламбовски
Дневен център за деца с аутизъм и специални образователни потребности „Тaцитус”
e-mail: mina.eneva@abv.bg
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.