Как да се опознаете с новороденото?

от

Малкото човече вече е у дома. Предстоят ви толкова взаимни вълнуващи моменти и полезни уроци. Повечето умения на новороденото са спонтанни....

Да се опознаем с новороденото!

Да се опознаем с новороденото!

Малкото човече вече е у дома. Предстоят ви толкова взаимни вълнуващи моменти и полезни уроци. Повечето умения на новороденото са спонтанни (рефлекторни). Когато бебето е гладно или недоволно, автоматично започва да плаче. Явно съветът: „първо мисли, после действай“ не е валиден за мъниците :).

Открий ме!

Способността към обостреното възприемане на миризмите се развива едновременно и при вас, и при бебето. Новороденото не само различава гласа на майка си сред множество други, но и я „намира“ по нейната миризма.

Любопитно е следното изследване: бебета на 6 дни са били поднесени към гърдите на няколко майки, но всяко едно от тях е засукало единствено от своята, независимо дали тя е имала повече, или по-малко мляко. Способността да разпознават своето мъниче по миризмата притежават и майките. По този начин дори незрящите жени познават бебета си.

Паралелно „обучение“

Опитайте се да се поставите за миг на мястото на бебето: „Аз плача и ме вземат на ръце. Продължавам да плача и ми дават да ям. Отново плача, когато ме оставят сам и пак ме гушват.“ След нееднократни повторения на подобни сигнали и следващите ги реакции в съзнанието на детето се формира въображаем образ или картина, изобразяващ именно това, което следва да очаква в резултат на своя плач. Или в съзнанието на бебето се ражда образ, съдържащ отговор на неговите потребности. Специалистите наричат тези картинки схеми. Колкото повече са те, толкова по-добре се развива разумът на детето. В случая изходният рефлекс – плачът прераства в мислене или в когнитивен процес.

Когато общувате с бебето, е добре вашите мисли да изпреварват действията ви.

„Дали е гладно? Но аз го нахраних преди малко. Може би иска просто да го гушна.“ Колкото по-често се занимавате с подобна „гимнастика“ на ума, толкова по-бързо ще се научите интуитивно да разбирате от какво се нуждае и ще постъпвате почти рефлекторно, т.е. ще действате, преди да мислите.
Развивайки постоянно общуването с бебето (връзката „сигнал – отговор“) скоро ще постигнете пълна хармония. Когато „обучението“ протича паралелно и резултатите са налице – в съзнанието на детето постоянно се увеличават прекрасните картинки на възможните взаимодействия, а вие сте все по-отзивчиви и бърза в реакциите си.

Важно е да разбирате какво иска бебето – така у него се изгражда доверието към вас, а то се научава да формулира своите потребности по начин, който обкръжаващите бързо да разбират. Така 9-месечното човече протяга към вас ръце и очаква да го вземете. Освен това в съзнанието му възниква и образ-картинка: „Взе ме и да си поиграем“. А вие напълно разбирате безсловесната молба и сте готова да отговорите на сигнала, нали?

©  iStock.com

Взаимно съвършенство

Образите се раждат не само в главата на детето, което очаква да му помогнете. Родителите също изграждат образи на неговите потребности. Така се осъществяват невидимите връзки от детското съзнание към майчиното и обратното.

Какво се случва, ако не реагирате на очакванията на бебето?

Тогава то не знае какъв отговор да очаква и не може да създаде своя образ-картинка. А вие просто сама ще сте се лишила от красивото чувство да разбирате бебето си. Колкото по-малко отгатват мислите си майката и малкото, толкова по-сигурна е дистанцията между тях в бъдеще.
Не се притеснявайте, че може да не реагирате правилно на сигнала на малкото човече. Например то плаче и вие решавате, че е гладно. Но се оказва че не е това, плачът продължава...

Просто бъдете търпелива!

Преминете целия си „списък“ на възможните причини за плача. Най-важното е, чрез действията си да покажете на детето, че не сте безразлична към неговите потребности. Напротив, винаги сте готова да му помогнете. Само така то ще се чувства сигурно и уверено, а вие - полезна и компетентна.

Струва си взаимно да си подарите още радост и усмивки, нали?

calendar

Календар