Четенето – кога и как?

• от

Четенето – кога и как? Кога е точното време за начало на заниманията с книгите и буквите.

Напоследък все по-често се срещат хора, които са неграмотни, трудно пишат без грешки и нямат никакво отношение към книгите. Но има и доста родители, които са изключително амбициозни и започват да занимават децата си с азбуката едва ли не още от пелените. Къде е златната среда?

Четенето е сфера в познанията, която е задължителна за всеки човек, но педагозите са на различно мнение относно това кога е точното време за начало на заниманията с книгите и буквите.

Има солидна група специалисти, които са против твърде ранното запознаване на детето с четенето и смятат, че се отразява негативно в по дългосрочен план. Други пък са за на мъниците да се дават много възможности от съвсем малки, да свикнат с различните типове познания и да боравят с тях с лекота като по-големи.
Четенето – кога и как?Ето и различните им аргументи за и против.

Кога е подходящото начало?

За: Може да започнеш заниманията още през първата годинка на бебето. Така детето ще започне да чете едва ли не още като започне да говори. Освен това, в първата година от живота на детето, мозъка на детето расте интензивно и то възприема с лекота новостите, стига да са поднесени като игра – забавно, цветно и дори музикално.

Против: В никакъв случай не бива да натоварваш съзнанието на детето преди да навърши поне пет годинки. До тази възраст то е неспособно на звуково буквен анализ и запомня думите автоматично, следователно няма да осъзнае механизма на четене, ще запомня погрешно или ще разчита на интуиция. При такива деца често има проблеми по български  и граматика.

Всъщост, възрастта за започване на упражненията по четене не може да се определи с точност, понеже всяко дете е индивидуален случай. Само родителите могат да преценят това, ако имат настройката да усещат развитието и интересите на детето си, да му поднасят новата информация по любопитен и ненатоварващ начин. Така, че да насърчават любознанието му, а не да го обезсърчават и да му натрапват на сила нещо.
Подходящото време зависи много от това какъв е характера на детето, неговите заложби, предпочитания, пол, начина по който е възпитавано, примера който вижда у дома и други фактори от обкръжението му.

Със сигурност е важно да се съобразиш с темперамента му. Буйните и активни деца не винаги им е приятно да се закотвят до книжките и буквите, за такива ще трябва да измислиш по-забавен и игрови начин на учене.
Преди всичко е важно да говориш с любов за книгите, за буквите, да му показваш, че цениш знанията в тях и да четеш, така че то да те вижда.

Как да учиш?

Четенето – кога и как?

За: Обучението по букварчетата е неефективно и остаряло. По-добре учи децата по съвременни, развиващи фантазията, методики, с помощта на рисуване, музика, помагала от ралзични материали, включително дървени играчки, пластелин, магнитни буквички върху дъска или дори тебешири или боички.

Против: Модерните пособия за учене на азбуката карат децата да гадаят, а не да четат. Нужно е да учиш детето по класическия метод, за да постигнете сигурни и дълготрайни познания.

Всъщност, няма идеални пособия, които да пасват на всяко дете. Най-разумния подход предполага да се запознаеш от рано с възможностите, които дават различните методи и да прецениш кой ще хареса на теб и детето ти. Освен това няма нищо лошо да съчетаеш модерни с класически методи.

В крайна сметка, важното е да е приятно за детето и да има резултати.

Зависи и от възрастта на детето, например между две и четири години ще са по-подходящи чисто игровите методи, големи магнитни или дървени букви, цветно нарисувани или под формата на песничка.

 Четенето – кога и как? 

На какво се учи детето?

За: Обучението по четене развива всички дялове на мозъка. Колкото по-рано започнеш, толкова по-добре за развитието му. Ранното обучение предполага развитие на сетивата и фантазията на детето, така че с израстването му то пренасочва любопитството си и с лекота усвоява нови знания.

Против: Четенето наистина е голям стимул за развитие на интелекта, но не е единствения. Рисуването, пеенето, спорта и активните занимания с по-големите също действат по този начин. Докато преждевременното и интензивно въвеждане на нови знания може да отблъсне детето и да потисне естественото му любопитство.

Всъщност е най-добре да съчетаваш различните начини за развитие на детското въобръжение и възможности, и да се съобразиш с твоите и негови желания.

calendar

Календар