Бременността през 1-13 гестационна седмица (първи триместър)

от

В главата ти се върти една и съща мисъл – тази за очакваното дете. Иска ти се да кажеш на всички, но от суеверие мълчиш. Първият триместър понякога е най-дългият етап от бременността. Предлагаме ти нашия спасителен план :)

Бременността през 1-13 гестационна седмица (първи триместър)

Бременността през 1-13 гестационна седмица (първи триместър)

В главата ти се върти една и съща мисъл – тази за очакваното дете. Иска ти се да кажеш на всички, но от суеверие мълчиш. Първият триместър понякога е най-дългият етап от бременността. Предлагаме ти нашия спасителен план :)

Новина в ефира: Ще си имаме бебе!

Две чертички се мъдрят насреща ти. Проверяваш пак и пак – всички тестове са положителни! Ами сега? Трябва да съобщиш на таткото! Но как? И кой ще научи новината след него?

Всъщност няма правилен и погрешен начин за съобщаване, но спокойно – така или иначе новината е прекрасна. Някои жени опаковат теста в красива обвивка, дори го връзват с панделка и го поднасят като подарък, други направо го изкрещяват още по телефона. Не му мисли много, просто кажи на таткото така както го чувстваш :)

Сега идва ред и на другия въпрос – кой ще е следващият, който ще научи? Не се води от страховете и суеверията, нито на измислените норми. Наистина първите три месеца са рискови, но това не означава, че трябва да мислиш само за това и да се страхуваш да кажеш дори на най-близките си.
Зарадвай първо тези, за които знаеш, че няма да те притесняват, ако евентуално се наложи да им споделиш и лоша новина. Родителите ти, братя или сестри, ти сама ще прецениш, това е твое право и на никой друг.

Вероятно тези, на които не искаш веднага да споделяш, са твоите колеги и шефът ти и, разбира се, имаш правото да премълчиш. Но добре си помислиш, ако работиш в среда, вредна за бебето. Не е без значение дали постоянно си на крак, има ли опасни химически изпарения, на мръсно или шумно и натоварено място ли си, и т. н. Все неща, които могат да се отразят зле на зародиша. Най-добре опиши всичко на своя лекар и той ще те посъветва както да направиш. Може би е време да преминеш към облекчен режим на работа.

Дишай спокойно! Рискът от спонтанен аборт намалява рязко след осмата седмица. Така че ако нямаш търпение да разгласиш новината, може да го направиш след това.

Време за преглед!

Време е да споделиш с личния си лекар и да обсъдите положението. Той ще ти даде направление за акушер-гинеколог, което се издава еднократно и важи през цялата бременност. Имаш право на 2 безплатни ехографски прегледа и изследвания на кръв и урина. Разкажи й за предишни или сегашни заболявания и състояния, дали имаш наследствени болести в рода или в този на таткото, дали приемаш някакви лекарства и пр. Лекарят ще прецени дали се нуждаеш от допълнителни изследвания, а това зависи както от възрастта ти, така и от здравословните проблеми в семейството.
Не се ограничавай само с полагаемите от Здравната каса прегледи и изследвания. Избери специалист, на който да можеш да се довериш. Ако си доволна от него, може още отсега да решиш той да изроди бебето.

Яж и пий... но не за двама!

Ако си решила да пазиш тайна, ще трябва да се справиш някак си с неразположението, без околните да заподозрат добрата новина. Това обаче не е никак лесна задача, особено ако ти се гади, чувстваш, че ти се ходи често до тоалетната и постоянно имаш нужда от освежаване, хапване или пийване.

Спокойно! Ще оцелееш със сигурност и то без никой да заподозре вътрешната ти борба. Още в края на първия триместър неприятностите ще отшумят. Леката сутрешна закуска с обикновени солети или бисквити помага. Смята се, че проблемът е предизвикан от промените в нивата на някои хормони. Щом си намерят мястото, всичко преминава.
  • Избягвай стреса, прекалената умора и глада. Хапни лека закуска още преди да си станала от леглото, но избягвай десертите и бялата захар.
  • Смята се, че джинджифилът помага срещу гадене, можеш да си го осигуриш като подправка или под формата на чай. Не звучи много апетитно, но лъжичка ябълков оцет в чаша топла вода може да свърши чудеса, стига, разбира се, оцетът да е истински, най-добре домашно приготвен.
  • Ако преди лягане хапнеш богата на протеини храна, това ще регулира кръвната ти захар през нощта и може да облекчи сутрешното състояние.
  • Поне в началото забрави за меките сирена, недоварените яйца и месото алангле. Млякото задължително превари добре дори да пише, че е пастьоризирано. Зеленчуците трябва да бъдат измивани с двойно по-голямо усърдие. Всичко това е с цел да избегнеш болести като салмонелата и листериозата, които са опасни за плода през първия триместър.
  • Ако ти или партньорът ти страдате от алергии, много внимателно избягвай причинителите й. Имай предвид, че не можеш да си позволиш противоалергични препарати. Не яж фъстъци, риби и морски дарове, както и ягоди и горски плодове. Много често те предизвикват алергии дори и у хора, които нямат такива.
  • Трудно е на служебно или приятелско парти да скриеш, че си бременна, след като дори не близваш алкохол. Използвай малък трик – сипи си чаша хубаво вино и при всяка наздравица си пийвай по мъничко от него. Ще видиш колко лесно ще мине номерът :)

Тялото ти в преход

Вече се чувстваш различна и наблюдаваш тялото си под лупа. Може да се почувстваш извънредно уморена, да имаш нужда от допълнителни дози сън, възможно е гърдите ти да са по-чувствителни и да имаш проблеми с нощния сън, а може и просто да не усещаш нищо по-различно от преди. Всичко е индивидуално. Но независимо как се чувстваш, задължително трябва да вземаш фолиева киселина. Наблюдаващият те акушер-гинеколог ще ти каже до кога и по колко, но не сравнявай с приятелки, защото може да се окаже, че ти имаш нужда от по-голяма доза. Този уникален витамин снижава риска от появата на увреждания на бебето, като например Спина Бифида.

  • Намали драстично кофеина, по възможност, направо се откажи от него. Ако пиеш две или повече силни кафета на ден (над 300 мг), това може да повиши риска от спонтанен аборт или от раждане на дете с поднормено тегло. Можеш да пиеш повечко вода, билкови чайове и прясно изцедени сокове. Ако не успееш да се откажеш от кафето напълно, го замени с безкофеиново и прибавяй към него много мляко.
  • Не пропускай обедната си почивка, за да си свежа и отпочинала. Дори може да си поспиш малко в колата или да се отпуснеш на бюрото и да повдигнеш краката си. Не пропускай да обядваш и да се поразходиш, не похапвай пред компютъра. Свежият въздух, пък макар и градски, е по-добър от застоялия в стаята. Друго полезно занимание през бременността, на което можеш да се посветиш, е посещаването на курс по йога за бъдещи майки. Ходи пеша, изкачвай стълби... това са упражнения, които ще повдигнат тонуса ти.
  • Кръстосваш ли крака, когато си седнала? Този навик е изключително вреден, особено през 9-те месеца, затова най-добре ще е да се откажеш от него. Така притискаш долния маточен сегмент, нарушаваш кръвообращението на крайниците си и създаваш благоприятна основа за появата на разширени вени и целулит.
  • За да си спестиш неприятните моменти в градския транспорт или докато шофираш, се постарай да отиваш по-рано (или по-късно) на работа и да си тръгваш малко по-късно. Можеш да се уговориш за това с прекия си ръководител. А ако офисът ти е наблизо, най-добре избери варианта да се придвижваш пеш.

Консултант: д-р Даниела Велкова, акушер-гинеколог, болница „Вита“, София