Още неродени бебетата запомнят и по-късно след раждане разпознават определени думи, често изричани от близките им. До този извод стигат учени от Хелзинкския университет, Финландия.
Тези области в мозъка, които отговарят за обработката на аудио информация, стават активни още в последното тримесечие на бременността. Бебето отчита звуците, които преминават през коремната стена и околоплодната течност.
Въпреки че думите достигат до него леко деформирани, то слуша ритъма на речта. Същият остава от първостепенна важност за овладяване на родния език след раждането.
Това, че бебетата слушат музика още при вътреутробното си развитие, е отдавна известен факт. Новородените например се успокояват значително, когато чуят позната отпреди раждането им мелодия или глас, което е обратно на реакцията им при слушането на чужди гласове и непознати за тях шумове.
Досега обаче научните екипи изучаваха единствено реакциите на бебетата при един или друг звуков фон, докато при настоящото изследване невробиологът Ейно Партанен и екипът му решават да проследят мозъчната активност на новородените при слушане на позната музика чрез електроенцефалография.
За целта на изследването няколко бъдещи майки доброволно са слушали над 25 000 пъти кратък специално създаден за целта запис, който съдържа мелодия и една измислена дума, произнасяна с леки различия в гласните.
След раждането новородените, слушали записа от корема на майките си, са реагирали на думата и всичките й вариации, за разлика от незапознатите предварително с него бебета. Нещо повече, учените са отчели повишена мозъчна активност и при малки разлики в дължината и тона на гласните в думата, което е показател, че още неродени те имат способност да запомнят доста детайлно, в случая, звукова информация.
Това означава, че музиката може да се използва като стимул за развитието и обучението на детето още преди появата му на бял свят. От друга страна, ежедневните навици да се слушат различни парчета, не биха могли да играят подобна роля. Музиката трябва да е специално подбрана и да е създадена програма, която да бъде продукт от дългогодишни експертни наблюдения, за да се изпълни подобна цел, коментира д-р Партанен.
Напротив, силната музика и шумове най-вероятно стресират плода, тъй като се нарушава естественият цикъл на съня му, а и може да се стигне до свръхстимулиране на все още развиващия се слухов апарат и мозък, което да има негативни последици за бъдещото дете.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.