Бебешко училище - да подпомогнем развитието на детето си

• от

„В играта и вероятно само там, детето или възрастният са свободни да творят... Самата игра, това да се осигури на децата възможност да играят, само по себе си е почти вид терапия, която има непосредствено и универсално приложение. Но тъй като играта винаги може лесно да стане плашеща, когато децата играят, наоколо трябва да присъстват отговорни възрастни”,

„В играта и вероятно само там, детето или възрастният са свободни да творят... Самата игра, това да се осигури на децата възможност да играят, само по себе си е почти вид терапия, която има непосредствено и универсално приложение. Но тъй като играта винаги може лесно да стане плашеща, когато децата играят, наоколо трябва да присъстват отговорни възрастни”, казва английският педиатър Доналд Уиникът.

Бебешко училище - да подпомогнем развитието на детето си

Знаем, че за малкото дете е особено важна възможността да играе. Да играе с възрастните, да играе до някой възрастен, който е там и мисли за него – за това какво открива, дали е в безопасност, дали това е радостно и интересно и т.н., да играе само със своите играчки, да играе с други деца... Играта е онзи универсален елемент от развитието на човека, която остава валидна до края на живота му като един от начините да се изследват нови модели на поведение, да се проучват нови и непознати неща, да се експериментира, а това от своя страна означава – да се развиват всички наши способности – познавателни, поведенчески, креативни, адаптативни.

Вашето дете може да си играе вкъщи, може да играе у приятелче на гости, може да си играе в забавачката или в детската градина, на площадката, когато времето е хубаво или в парти-центъра. Всички тези места са полезни и интересни за него и всички те позволяват то да развива различни аспекти на своята личност.

Онова, което отличава проектът „Бебешко училище” от другите места за игра, е фактът, че там се предлага едно сигурно и свободно пространство, което детето може да изследва и в което да експериментира спонтанно, без това да става с ангажимент на родителя и под неговия поглед, така че то да бъде наистина „негово” – пространство на опитите му да съгради само нещо от купчината играчки, на стремежа да осъществи контакт с някой непознат, на трепета да се докосне за пръв път до това как се случва изкуството. В същото време това пространство дава възможност за спонтанност и креативност – тъй като бебешкото училище не е „училище” в собствения смисъл на думата. То по-скоро представлява „ателие”, в което присъствието на възрастните – детски психолози – е гарант за сигурност, но където „ученето” се случва през опита на детето в заниманието му с нещо, което то си избира или харесва. С други думи, става въпрос по-скоро за игра, която е творческа дейност и която по този начин е развиваща, отколкото просто за отпочиване и забавление – както се случва в парти-центъра или от целенасочено обучение – каквото има в учебните заведения.

Безспорно всички тези форми имат своето важно място по отношение на пълноценното израстване на младата личност, но тук специалистите имат възможност едновременно да придружават детето в неговите опити да опознава света и да го стимулират в онези сфери, които са актуални и важни за развитието му в конкретната възраст.

Групите не са терапевтични, така че в тях не става дума за подобен тип работа с децата. Въпреки това, възможността за консултация със специалисти в сферата на детското развитие, дава възможност за превенция и подпомагане на евентуални затруднения.

В бебешкото училище децата са посрещани и насърчавани да играят и развиват своите умения в спокойна атмосфера, като целенасочено се подкрепя тяхното любопитство към света и общуването помежду им. Основната цел на специалистите е да отваря безопасно прозорчета с нови непознати неща и да изследват желанията и това, което интересува децата, така че светът да навлиза с малки стъпки.

За допълнителна информация, може да разгледате сайта на проекта: www.baby-school.org/index.php/home

 

 

д-р Валентин СтоиловВалентин Стоилов е бакалавър по Психология, магистър „Семейна терапия и консултиране на лица с увреждания” в СУ „Св. Климент Охридски”.

Котерапевт в екип за индивидуална психоаналитична психодрама.

Работил е като педагог и психолог в „SOS-Kinderdorf-Детско селище, с.Дрен, България”, както и като психолог към Дневен Център за Рехабилитация и Интеграция на Деца със Специфични Нужди - “Покров Богородичен”.