Арт терапия за деца при психоемоционални проблеми

• от

С помощта на арт терапията детето не само развива уменията си, но и лесно преодолява някои психоемоционални проблеми.
Арт терапия за деца при психоемоционални проблеми

Арт терапия за деца при психоемоционални проблеми

С помощта на арт терапията детето не само развива уменията си, но и лесно преодолява някои психоемоционални проблеми.

Първи ден в яслата и мъниче, обляно в сълзи, което отказва да се раздели с майка си...

Почти няма родител, на който ситуацията да не е позната. Нова обстановка, нови деца, мама я няма... Каквато и да е причината за сълзите, тъгата на малкото натъжава и теб самата. Успокояват те, че ще мине време и детето ще свикне. А дотогава? Помогни на малчугана и себе си с...изкуство.
С помощта на арт терапията детето ще започне да осъзнава чувствата си и ще изгради социални навици. Творчеството, особено когато е съвместно, винаги предизвиква положителни емоции, спомага за установяването на доверие между децата и родителите и сплотява семейната атмосфера. И не само. Арт терапията развива детското въображение, фантазията, абстрактното мислене и фината моторика. Може да се прилага с развиваща цел у дома, дори без помощта от специалист.

Как да използваме арт методиката?

Първият ни съвет към теб: твори заедно с детето, а не вместо него. Използвайте всичко, което ви се намира под ръка – хартия, парчета плат, материали от природата (избягвай тези, които могат да застрашат безопасността на малкото). Започнете с прости предмети, като постепенно усложнявате. В началото покажи на детето как да работи с новите материали – смесвайте бои, моделирайте с пластелин, лепете с цветна хартия. Или използвайте специални комплекти за детско творчество – ще ги намериш в книжарниците и магазините за играчки. С тяхна помощ детето ще развие фината моторика и мускулната активност и ще се научи да довежда до край започнатото дело.
Никога не давай негативни оценки на работата на малкото – не му се карай, ако нещо не се получава. Важни са положителните моменти. След края на занятието не пропускай да похвалиш малкия творец.

Нарисувай настроението си!

Всички деца обичат да рисуват. С помощта на рисунката малкото изразява представите си за обкръжаващия го свят и отношението към събитията, които му се случват. Предложи на детето да нарисува картина на тема „Аз съм весел /а” или „Аз съм тъжен/ а”. В по- ранна възраст рисунката е само с линии, точки или драскулки. Не поправяй малкото, не му налагай свои правила, нека то само прояви емоциите си така както прецени. Накрая разгледайте заедно готовата картина. Спести си коментарите – малкият художник сам ще ти разкаже какво и защо е нарисувал.
Детето може да рисува с пръсти веднага щом започне стабилно да стои седнало. За първите му опити са достатъчни малко плодово пюре или извара. Остави го да размазва с пръсти или с лъжичка. Част от пюрето можеш леко, да затоплиш, а другата – да охладиш. Смесването на топло със студено е интересно и полезно, защото така малкото се запознава с нови усещания. Запознаването с „истински” бои е най- добре да се случи около 2- годишна възраст. Вземи голям лист картон и бои за рисуване с пръсти. Покажи на детето различни движения: точки, линии, по- големи и по- малки намазки. При рисуването с ръце могат да се получат интересни съчетания и преливания на цветове, които винаги намират емоционален отклик в детето. Важно е усещането, което то изпитва при взаимодействието с боите и хартията. Рисуването с пръсти се препоръчва за профилактика при социални страхове и тревожност.

На театър у дома

Купи или измайсторете с малкото играчки за куклен театър. Разбира се, можете да използвате и всичко, което ви се намира под ръка у дома. За постановката изберете позната приказка или измислете история с детето. За предпочитане е второто. Внимателно се вслушвай за какво и как говорят персонажите. По време на такъв спектакъл се разиграват конфликтите, които са възникнали у дома, в детската ясла/ градина или на площадката. Нека акцент на представлението е особено травмираща за детето ситуация (например страхът да остава само, да ходи на лекар...). Нека малкото влиза в различни роли. Сменяйки амплоато си, то ще извади негативните емоции и ще победи страха си (ако е в ролята на този, който го плаши). Подобни домашни постановки развиват устната реч и паметта и помагат на детето да се справи със срамежливостта си.

Апликации от... боклук

Още на 2-3- годишна възраст децата могат да правят колажи и апликации. Използвайте разнообразни материали – хартия, опаковки, фолио, тъкани, листа и найлон. Нужни са само лепило и ножици. Би могла предварително да подготвиш елементите на колажа. Апликирай заедно с малкото – съвместното творчество ще стимулира социалното му развитие. Направете картина от изрязани фигурки по мотиви от приказка. С помощта на апликирането детето развива различни социални навици: разделение на труда и умение да се довършва до край започнатото.