20 съвета за „зелена” бременност

от

Няма по-подходящ момент от бременността, когато да се замислиш за околната среда и за влиянието й върху нероденото ти дете. С всяка най-незначителна на пръв поглед промяна в дома, поведението и начина ти на хранене ти защитаваш порастващото си семейство и планетата, на която децата ти и техните деца ще живеят.
20 съвета за „зелена” бременност

20 съвета за „зелена” бременност

Няма по-подходящ момент от бременността, когато да се замислиш за околната среда и за влиянието й върху нероденото ти дете. С всяка най-незначителна на пръв поглед промяна в дома, поведението и начина ти на хранене ти защитаваш порастващото си семейство и планетата, на която децата ти и техните деца ще живеят.

1. Кажи „да” на органичните храни. Начинът на хранене на бременната оказва влияние върху бебето в утробата й. Отказвайки пестицидите и вредните храни, ще дадеш страхотен старт на бебето си. Бременността е най-подходящият момент, за да си създадеш здравословни хранителни навици, които да предадеш и на детето.

2. Дишай свободно. Проветрявай колкото може по-често дома си. Докато чистиш с прахосмукачката или обираш праха от мебелите, когато готвиш или изтупваш дрехите, дръж прозорците широко отворени. Ако използваш аерозолни почистващи препарати, приближи дюзата съвсем близо до мястото на нанасяне и пръскай кратко като пазиш очите и кожата си. Ограничи престоя в автомобила (понякога нивата на замърсяване на кислорода вътре в превозното средство са по-високи, отколкото навън) и местата с натоварен трафик. Предпочитай по-спокойните маршрути. Стой далече от синтетичните аромати (най-вече от освежителите за въздух, които могат да причинят диария и болки в ухото при новороденото и главоболие и депресия при майката).

3. Направи си „зелен” списък с подаръци за новороденото... за да избегнеш купчината с ненужни вещи и улесниш близките си в избора им. Включи в списъка екологично чисти предмети, като например бебешки дрешки от органичен лен и памук, пелени за многократна употреба и дървени играчки. Качи списъка в личния си блог или го изпрати по e-mail на роднини и приятели.

4. Избягай от пестицидите. Големите хранителни магазини предлагат все по-голямо разнообразие от органични плодове и зеленчуци. Постави приоритети в списъка си за пазаруване като обърнеш особено внимание на тези плодове и зеленчуци, които натрупват най-много пестициди (праскови, ябълки, ягоди, череши, спанак, краставици, салати, моркови и картофи). Тях е по-добре да ги купуваш със сертификат за органичност.

5. Вземи назаем по-крупните бебешки принадлежности като креватче, ваничка и столче за хранене (но столчето за кола трябва да е задължително ново). Не се притеснявай да попиташ познати семейства дали биха ти услужили с тях. Ако семействата имат повече от едно дете, вероятно ще са щастливи да разчистят дома си от вече излишните вещи. Ако нямаш познати с деца, разгледай обявите във форумите за млади майки в интернет.

6. Използвай био разграждащи се и екологични почистващи препарати. Ще ти е нужно време, за да подмениш навиците си за пазаруване. Опитвай с различни марки, за да откриеш кои ще вършат добра работа у дома. Експериментирай и с домашните почистващи препарати от природата като сода бикарбонат (абразив), оцет (за почистване петна от варовик), екстракт от грейпфрут и лимон (дезинфектанти).

7. Инвестирай във водата. През бременността е важно да бъдеш добре хидратирана. Избягвай да купуваш бутилирана минерална вода, избери филтрираща кана, която намалява твърдостта на водата, пречиства хлора, тежките метали и другите замърсявания в питейната вода и ще ти служи години наред.

8. Проучи органичните козметични продукти на пазара. Ще се учудиш колко много екологично чисти шампоани, дезодоранти, почистващи лосиони и овлажняващи кремове се предлагат. Стандартните продукти за лична употреба не само докосват кожата, но и съдържат химикали и есенции, които проникват през порите на кожата и попадат в организма. 

9. Избери органичен матрак за детското креватче. Обикновените матраци съдържат PVC (една от най-токсичните пластмаси), фталати (които са доказано канцерогенни), токсични огнеупорни химикали и полиуретанова пяна (в чийто състав може да е включен формалдехид). Органичните матраци са изработени от органична вълна (резистентна към молци) и органичен памук (който не е третиран с пестициди).

10. Кажи „да” на салното бельо от органични влакна. През първите месеци от живота си новороденото ще прекарва часове наред в сън. За да защитиш здравето на детето си от вредното въздействие на химикалите, избери естествените влакна и органични материи.

11. Инсталирай омекотител за вода у дома. Меката вода е полезна и за кожата, и за околната среда. Тя също така удължава живота на дрехите, прави почистването по-лесно (без петна от вода и сапун), намалява разходите по затопляне на водата и удължава живота на водонагревателите и водопроводната система.

12. Не купувай консервирани и полуготови храни. Почти всички консервирани храни съдържат малки количества химикал, наречен бисфенол А (BPA). Той се използва и в производството на съдове за храни, бутилки за напитки, бебешки шишета и съдове за съхранение. Остатъчен BPA се намира в епоксидните смоли, които се използват за опаковка на храни. Редица изследвания извършени върху животни показват, че ВРА може да имитира женския полов хормон естроген, а попаднал в организма той повишава риска от ракови заболявания, затруднява фертилитета и може да доведе до проблеми в поведението на детето (напрмер хиперактивност). За да ограничиш количеството ВРА в организма, купувай млякото в опаковки от картон, които са покрити с минимален слой алуминий и полиетилен и могат да се рециклират. Консумирай пресни храни според сезона и само домашно приготвени консерви.

13. Пери с екологичен перилен препарат. Подготовката за бебе включва и сортирането, прането и подреждането на миниатюрни разкошни бебешки дрешки. Преди раждането изпери всички дрешки на мъничето с екологичен препарат без фосфати, за да защитиш деликатната му кожа. Не използвайте сушени листа за ароматизиране, защото те биха раздразнили нежната бебешка кожа.

14. Създай си гардероб „за мама”. Купи си удобен кърмачески сутиен от органичен памук, меки тениски от памук и бикини от екологични памук или коноп. Със сигурност ще оцениш удобството на няколко обикновени, но благонадеждни дрехи, които ще те карат да се чувстваш удобно през първите седмици след раждането.

15. Инвестирай в стабилна бебешка количка. Ходенето пеш е най-добрият начин да изгориш излишните килограми, натрупани през бременността, да облекчиш следродилната депресия и да успокоиш плачещото бебе. Да оставиш колата пред дома си и да ходиш пеш е отличен начин да свършиш задачите си и да избегнеш влаченето напред-назад на бебешкото столче за кола. Освен това ще се погрижиш и за въглеродния отпечатък върху околната среда.

16. Открий бебешко кенгуру или слинг, които ти пасват добре. Носенето на бебе не е просто прищявка, а ефективен начин да успокоиш плачещото дете и да засилиш връзката помежду ви.

17. Направи гаражна разпродажба. Бебето ще има нужда от пространство, а това е перфектната причина да се отървеш от всички пластмасови кутии и дъски за рязане, както и от пластмасовите прибори, които отлежават в шкафовете ти. Замени ги с такива от стъкло, дърво, бамбук или керамика.

18. Запиши се в близката библиотека. Дори ако не възнамеряваш да изчетеш всяка книга, свързана с бременността и отглеждането на детето, която попадне в ръцете ти, там ще откриеш страхотни заглавия за спокоен и лесен живот.

19. Пести енергия. Монтирай енергийно спестяващи електрически крушки, регулатори, таймери и светлинни сензори. Те ще намалят сметката за електричество и ще се погрижат за околната среда. Ако искаш да пестиш още повече – постави по-големи прозорци на стаите, а също така и слънчеви колектори за топла вода.

20. Спри цигарите. Тютюнът вреди не само на теб, но и на нероденото бебе. Той повишава риска от ракови заболявания и раждане на детето с тегло под нормата. Ако половинката ти е пушач, помоли го да пуши само навън и да не пали в твое присъствие.