
Какви са знанията, уменията и навиците на 2-годишното дете?
© shutterstock Разберете какви са новите знания, умения и навици на 2-годишното дете.
Физическо развитие на 2-годишното дете
Тук се включват двигателните навици. В тази възраст преди всичко са важни координацията и съгласуваността на движенията. А координацията на движенията се определят от развитието на мускулния тонус и фината моторика.
- Мускулният тонус – включва движенията, които са свързани с придвижването на тялото в пространството. На 2 години детето може: да бяга, да скача, да се изкачва и да слиза по стълби, да марширува, да ритне с крак топка.
- Фината моторика – това е точното и плавно движение на ръката, а също така нейната координация със зрението. Детето може: да рисува вертикална линия, да строи кула или къща от 4 – 6 кубчета, да държи ножица и да реже хартия. Около 2-годишна възраст може да се наблюдава с коя ръка детето предпочита да извършва различните дейности (с дясна или лява). Но дали ще бъде левак може да се каже едва към 5-тата година.
Вашата задача
Продължавайте да давате свобода на детето да тренира координацията на движение и да развива ловкостта си. Обърнете особено внимание на развитието на фината моторика. Имайте предвид, че съществува пряка зависимост между развитието на фината моторика и речта.
Интелектуално развитие на 2-годишното дете
Към него се отнасят особеностите на психическите процеси (памет, внимание, реч, мислене, възприятие). По следните критерии можете да оцените развитието на психическите процеси:
- Детето реагира на музика и се „танцува“ в такт
- Изпълнява лесни указания и молби, предполагащи 2-3 действия, повтаря част от детски стихчета;
- Стреми се да разглоби на части или да счупи предмета, за да го „изучи“.
- Знае около 130 – 200 думи. Обединява думите в кратки фрази. Психолозите определят периода от 1,5 до 3 години като сензитивен, т.е. чувствителен за активното развитие на речта. В тази възраст структурите на мозъка, отговарящи за речта, се оказват най-възприемчиви към влиянието на средата, която способства за усвояването на родния език. Затова и са обясними тревогите и вълненията на родителите, чиито деца не говорят.
Вашата задача:
- Разговаряйте с детето. Ако не му говорите, то няма как да чува нормалната човешка реч. Ако в присъствието на детето се мълчи, то не може да възприеме речевото общуване като необходимост и полза. А детето се учи да говори като подражава на възрастните, като ги наблюдава и копира поведението им.
- Точно и ясно изговаряйте думите. Не прекалявай с „бебешкия“ език, колкото и да ви е сладък и забавен. Дори и така вие да се разбирате с мъничето, то другите хора няма да притежават това умение. Затова обръщайте внимание как говорите и съответно поправяйте грешките на детето.
- Стимулирайте звукоподражанието. Питайте: „Как казва котето, кучето и т.н.“. Непременно помагайте на детето и заедно отговаряйте на въпросите. Активната и многообразна звукоподражателна дейност ще помогне на детето да усвои и членоразделната реч.
Социално развитие на 2-годишното дете
Тук се включват умението и навиците на детето да взаимодейства с външния свят и да общува с другите хора. 2-годишното дете може: да мие и бърше ръцете си, да се храни само, да почиства зъбките с помощта на мама, да имитира поведението на възрастните, опитва се да облича само.
Вашата задача:
- Детето „копира“ поведението на възрастните. Затова личният пример е най-важният учител. Ако вие се отнасяте грубо към съседката, не очаквайте след време детето да бъде вежливо.
Напишете коментар
За да коментирате с Вашето име, моля, влезте в профила си.