Какво умее бебето - 1-ви до 12-ти месец?
28.03.2019 •
от www.MoetoDete.BG 0 коментара
Вижте още
Искаш ли винаги да знаеш както точно се опитва да ти каже малкото ти бебче? Нищо по-лесно от това!
Всеки начинаещ родител си мечтае рожбата му да върви в комплект с нещо като „наръчник за употреба“, с чиято помощ бързо и лесно да става ясно как се чувства малкото човече и от какво точно се нуждае.
Едва ли има нещо по-умилително от едно малко бебе. То ни изглежда толкова безпомощно и невинно, че дори се страхуваме да го докоснем.
Всяка майка иска да даде най-доброто от себе си за своето съкровище. Затова и не спират съмненията й доколко се справя с новото положение. А дали знае всъщност колко много неща може малкото човече.
Може би и на теб ще ти бъде от помощ да знаеш в кой месец какво би трябвало да умее да прави бебчо. И ако се справя с дадените дейности, значи всичко е наред.
1-ви месец
-
За новородените са характерни няколко основни рефлекса (вродени движения или действия): рефлекс за сучене – когато докоснеш горната част на устата на бебето, то започва да суче; рефлекс „Моро“ - мъничето се стряска при силен звук или рязко движение; рефлекс за хващане – ако подадеш палеца си в ръката на бебчо, той здраво ще го хване.
-
Между 15 и 30 ден бебчо може да съсредоточи зрението си. Задържа поглед за около 5-10 секунди върху неподвижен предмет, който се намира на разстояние 40-50 см.
-
Когато лежи по корем се опитва да надига глава и да я задържа изправена. Ако към 8-10 ден мъничето надига глава, то след още две седмици и ще завърта глава към източника на звуци.
-
Появява се първата усмивка и тя е призив към общуване и разбиране, израз на положителни емоции.
2-ри месец
-
Дълго се съсредоточава върху неподвижен предмет и следи този, който се движи. Погледът вече е устойчив. Всичко, което види, го удивлява. Удивлението е начало на познанието и любознателността. Мъничето започва да възприема света, като прави разлика между приятно и неприятно. И се усмихва все повече.
-
Възниква „реакция на оживление“ - когато общуваш с малкото, то се усмихва и оживено движи крачета и ръчички. Издава звуци, започва да гука.
-
Когато гушкаш мъничето, то си държи главата изправена.
-
Плачът и звуците вече могат да те ориентират какво означават те. Резкият, силен плач обикновено сигнализира глад или болка, а „жалният“ - умора.
-
Успокоява се когато го кърмиш или гушнеш, или когато вижда и чува близък човек.
3-ти месец
-
Смее се на глас. Капризничи и хленчи, „протестира“ с плач. Реагира на присъствието на родителите и се опитва да привлече вниманието им.
-
Опитва се да хваща играчките, които висят над детското креватче. Ръчичките са нещо твърде интересно. Детето първо осъзнава съществуването на ръцете си, а после на краката. С помощна на ръцете си изследва своето лице, очи, уста.
-
Когато е по корем може да се подпре на лакти и да бъде в това положение около 10 секунди. Преобръща се от гръб на корем. Когато го държиш под мишниците, опира крачета на твърдата повърхност.
-
Не само надига главата си, но и върти в различните посоки. Търси източника на звука.
-
Постепенно вродените рефлекси изчезват и действията стават по-скоро произволни.
4-ти месец
-
Познава мама и я предпочита пред всички останали. Отговаря на твоята усмивка и започва да „бърбори“.
-
Хваща с едната или с двете ръце висящата играчка и иска да я сложи в устата си. Вече има предпочитания към дадени играчки.
-
Когато лежи по корем повдига главата си до 90 градуса. Във вертикално положение главата е уверено изправена. Когато е на гръб се опитва да надига рамене и глава.
-
При хранене си играе с гърдата или шишето, придържайки ги.
-
На тази възраст малкото може да изпитва страх, разочарование, любопитство и радост. Смее се, когато го гъделичкаш или му се радваш. Притихва, когато слуша музика. Интересува се от своето отражение в огледалото, усмихва му се.
5-ти месец
-
Хваща, опипва, хвърля предметите. Играе с дрънкалката, когато е в ръката му. Умее да държи шишето с една или две ръце. Обича да играе на „ку-ку“. Когато някой предмет падне се накланя, за да го види.
-
Протестира и се съпротивлява на възрастните, които се опитват да му вземат играчката. Обича да играе докато се храни.
-
С удоволствие разглежда картинки с лица. Различава познати и непознати хора. В непозната обстановка оглежда с интерес.
-
Произнася гласни звуци и някои съгласни (б, м, л).
-
Много родители изпадат в умиление, когато тяхното мъниче ли лапа палеца на крачето. В тази възраст и това се случва.
6-ти месец
-
Обръща се от гръб на корем. Опитва се да достигне до играчки, които са на разстояние 10-20 см. Вече може да бъде и в седнало положение.
-
Издава различни звуци, все повече агука и обикновено спира да плаче, когато чуе музика. Внимателно се вслушва в речта. Реагира на своето име.
-
Може рязко да сменя настроението и емоциите си. Дълго и щателно изучава предметите. Спира поглед на предмета, за който се говори. Обича да прехвърля вещите от едно място на друго.
-
Започва да „изработва“ вкусови пристрастия. Докато се храни обича да играе.
7-ми месец
-
Детето е много по-подвижно. Усъвършенства умението да седи, както и да пълзи. Някой пълзят назад.
-
Хващането е много по-координирано с участието на дланта и отчасти с палците. Обича да държи в двете ръце по някой предмет и да ги удря един в друг. Както и да го изучава с помощта на ръцете, устата, краката.
-
Започва да разбира какво значи „не“ по тона на гласа ти.
-
Продължава да експериментира, като произнася различни срички - „ма-ма-ма“, „ба-ба-ба“, „та-та-та“.
8-ми месец
-
Детето проявява повишен интерес към всичко. Може продължително време да играе с различни предмети.
-
Привързано е към родителите си. Ако някой непознат го вземе на ръце, се разстройва и почва да плаче.
-
Вече осъзнато може да казва „мама“ и „тата“.
-
Всичко иска да изпробва на вкус.
-
Обича да пляска с ръце.
-
Като се гледа в огледалото гали и целува отражението си.
9-ти месец
-
Играе с два предмета едновременно. Малките неща ги хваща с палци, а големите с две ръце. Може да разлиства книги с твърди корици или да мачка и къса лист хартия.
-
Не само умее да седи добре, но и може само от легнало положение да сяда, както и обратното.
-
Повтаря действия, за които получава похвала.
-
Показва нослето, устата и други части на тялото на мама, на куклата, на себе си, гледайки се в огледалото.
-
Имитира различни звуци.
10-ти месец
-
Когато има опора, може де се изправя. Ходи, като се придържа с две ръце. От изправено положение може да седне.
-
„Танцува“, когато чуе музика. Понякога са възможни проблеми със съня, от желанието постоянно да се движи.
-
Подражава на жестовете, действията, изражението на лицето, звуците. Страхува се от непознати места.
-
Обожава да играе с вода. Интересни са му всякакви кутийки, които може да изследва какво съдържат.
-
Разбира и изпълнява някои лесни молби („дай шишето“).
11-ти месец
-
Разбира значението на думата „не може“.
-
Обича да пляска с ръце и да маха за довиждане.
-
За кратко време стои изправено без чужда помощ. Ходи подпирайки се по мебелите.
-
Изразява своите желания и с други способи, не само с плач.
-
Може да пие от чашка.
-
Произнася три или повече думи - „мама“, „тати“, „дай“.
-
Играе с топка – когато ти му я търкулнеш, то ти я връща.
12-ти месец
-
Прави първите самостоятелни крачки. Ползва лъжичка и чашка.
-
Знае как да използва някои предмети, като телефон например. Строи пирамида от 2-3 кубчета.
-
Привързано е към най-близките и може рязко да реагира на тяхното отсъствие.
-
Разбира почти всичко, което му говорят.
-
Познава животните на картинките.
-
Проявява самостоятелност.
Автор: Борислава Байкушева-Бонева
Консултант: доц. Богдана Василева, педиатър, МЦ „Здраве“, София
Още за:
бебе, 11 месеца,
бебе, втори месец,
бебе, девет месеца,
бебе, десет месеца,
бебе, навици,
бебе, пети месец,
бебе, първи месец,
бебе, седми месец,
бебе, трети месец,
бебе, четвърти месец,
бебе, шести месец