Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук.разбрах

Изпрати на приятелзатвори

Детска архитектурна работилница

Промени размера на текста Изпрати на приятел Принтирай

undefinedЗабрави за пластмасовите конструктори с познатите форми, вече можеш да откриеш заедно с детето си как наистина се строят къщи и кули, при това то само да участва в градежа.

Всяка събота в София, в Университета по архитектура, строителство и геодезия се провежда детска архитектурна работилница. Архитектурата за деца и от деца се оказва чудесен начин за тренировка на въображението на малките и техните родители, начин да прекарат незабравимо съботния ден, да научат повече и да общуват по между си.
Идеята и изпълнението е на архитектите Магдалина Ръжева и Николай Давидков. Те ни разказаха и повече подробности около това как и защо се е зародила идеята, какво правят децата и как се справят родителите:

Преди всичко сме много добри приятели, семействата ни са изключително близки.      Заедно прекарваме ваканциите, и голяма част от свободното си време. Нашите деца са винаги с нас, на ски или на море, доста често и в ателието, там те споделят една диалогична и интригуваща среда. Работим съвместно с група студенти по различни проекти, за проучване и развитие на градската среда. Архитектурата е много повече от професия, ще прозвучи като клише , но за нас тя е начин на живот. Определяме се като пространствено ангажирани хора, живеем със съзнанието, че всичко зависи от нас самите, гледаме на дефектите в градската среда като на възможности. Голям интерес за нас представляват човешките взаимоотношения , които пораждат пространствени трансформации.

undefined

По този начин се роди идеята за детска архитектурна работилница, като част от един по-широк формат „Архитектурна работилница”, ателие, студио, библиотека, информационен център, място за споделяне на креативни идеи. Всичко стана много естествено, започна със съботни сбирки със студенти от първи и втори курс, в една от залите на архитектурния факултет. Там им помагахме по курсовите проекти и дискутирахме различните страни на ахритектурата. Нашите деца проявиха интерес към задачите на студентите. Постепенно започнахме да формулираме конкретни занятия за малките. В рамките на една година събирахме информация за подобни формати, като опитвахме отделни модули в реална среда, преди всичко с нашите деца и децата на наши приятели.

Към настоящият момент имаме разработена програма с основни тематични модули. Всеки месец програмата е различна по съдържание, но е базирана върху сходни принципи и материали, това дава цялостност и завършеност на формата. Големите възможности на този модул се базират на фундаменталта същност на архитектурата и личната импровизация на хората, които участват в заниманията. Всяка тема има обща рамка, но отделното дете има пълната свобода да импровизира, под наше наблюдение и с наша помощ. Редуваме задачи с предварително зададени цели и други с пълна свобода. Така малките научават основните принципи на устойчивост и формообразуване. Докато връзват клечки и ластици научават, как се образуват двумерни и тримерни фигури и тела и как да ги стабилизират. 

Сухата теория е сведена до минимум, разчитаме на персоналните насоки по време на изработване на задачата и принципа на пробата и грешката за уundefinedсвояване на законите за устойчивост и формообразуване.

Някои деца работят ичключително самостоятелно, други започват плахо и в процеса на работа се отпускат. Опитваме се да отчитаме индивидуалността на всяко дете, в рамките на двучасовите занимания искаме да се опознаем взаимно, за да може то да разкрие максимално своя потенциал. 

Препоръчително е присъствието на родител при по-малките, при големите това е по-скоро добра възможност за общуване и изграждане на близки отношения. Имаме конкретни модули в които задължително присъстват родители, например когато правим къща на дърво. Работейки с нашите деца, ние разчитаме един на друг доверяваме се, споделяме и съзидаваме.

 Работата с ръце създава отношение, към всичко което ни заобикаля, учи ни на толерантност и прагматичност, в известна степен ни отдалечава от потребителското битие и ни прави малоко повече мислещи и чувстващи. 
 

Часовете за занимание са от 10.00 до 12.00, от 13.00 до 15.00 и от 16.00 до 18.00 ч. Препоръчително е децата да са на възраст между 5 и 12 години.

Промени размера на текста Изпрати на приятел Принтирай

Коментари

Коментари за “Детска архитектурна работилница”
Няма добавени коментари към тази статия
Добави коментар

Четете още от "Развитие"

Какъв е темпераментът на твоето дете?

Какъв е темпераментът на твоето дете?

Детето се ражда с определен темперамент, който не може да се промени, но може...

Дете-чучулига

Дете-чучулига

Нямаш нужда от будилник. Всеки ден твоето дете се събужда в 6 сутринта и...

Почивка в планината

Почивка в планината

Почивка на море или почивка на планина? А защо не и на двете места?Смяната на...

Първи уроци по... каране на колело

Първи уроци по... каране на колело

Времето навън е идеално за игри на открито. А какво по-хубаво от това да се...

Дете над 7 години

Какъв е темпераментът на твоето дете?

Какъв е темпераментът на твоето дете?

Детето се ражда с определен темперамент, който не може да се промени, но може...

Какво да правим при ухапване от животно

Какво да правим при ухапване от животно

Вероятно вече си планирала семейната почивка на планина или море и броиш дните...

Далтонизъм - светът в по-малко цветове

Далтонизъм - светът в по-малко цветове

Червено, оранжево, жълто? Детето ти не прави разлика между тях и постоянно...

Физическата активност подобрява успеха в училище

Физическата активност подобрява успеха в училище

Играта на открито може да повиши успехите на учениците в клас...


ОвенОвен

ТелецТелец

БлизнациБлизнаци

РакРак

ЛъвЛъв

ДеваДева

ВезниВезни

СкорпионСкорпион

СтрелецСтрелец

КозирогКозирог

ВодолейВодолей

РибиРиби